Jag ska köpa lägenhet privat. Jag ska föra över handpenningen. Hur skriver vi ett kvitto på att han mottagit pengarna? Har googlat men känner att jag inte finner nå bra info.
Har ni förslag eller länk där man kan köpa på nätet?
 
S Sofinor skrev:
Jag ska köpa lägenhet privat. Jag ska föra över handpenningen. Hur skriver vi ett kvitto på att han mottagit pengarna? Har googlat men känner att jag inte finner nå bra info.
Har ni förslag eller länk där man kan köpa på nätet?
Ni kan inte göra det via banken? Nu menar jag fysiskt gå till banken. Annars kan du kanske söka på ”handpenningavtal”. Ifall det är det du söker låter jag vara osagt.
 
Ett kvitto som säljaren skriver under räcker väl? Sen hur denne har fått pengarna är ju egalt. Kan denne inte verifiera att den fått pengarna så ska man inte skriva på.
 
Men om jag ska utforma ett eget kvitto, vad bör stå med då?
 
JLyck JLyck skrev:
Ni kan inte göra det via banken? Nu menar jag fysiskt gå till banken. Annars kan du kanske söka på ”handpenningavtal”. Ifall det är det du söker låter jag vara osagt.
Tack jag ska kolla.
Hen är "lat" och "pallar inte åka ner på bamken när man likagärna kan swisha typ. (Hens egna ord)
 
Det bör stå vad det gäller, vem som säljer och vem som köper, belopp förstås. Något som enkelt identifierar er, personnummer är bäst.
När resten av pengarna ska betalas och när tillträde ska vara bör också framgå. Om några förbehåll finns, tex godkänd besiktning mm.
En rad om kontraktsbrytande är också bra att ha med.
 
Ni har väl gjort ett köpekontrakt på lägenheten?

Vad handlar det om för pengar? 10 eller 100-tusen?
 
tttomten TomasJor skrev:
Det bör stå vad det gäller, vem som säljer och vem som köper, belopp förstås. Något som enkelt identifierar er, personnummer är bäst.
När resten av pengarna ska betalas och när tillträde ska vara bör också framgå. Om några förbehåll finns, tex godkänd besiktning mm.
En rad om kontraktsbrytande är också bra att ha med.
Tack snälla för svar
 
H Holmspel skrev:
Ni har väl gjort ett köpekontrakt på lägenheten?

Vad handlar det om för pengar? 10 eller 100-tusen?

Ja ett köpeskontrakt är skrivet. Dock inget datum när handpenningen ska betalas. Då de inte va bråttom sa säljaren (vi är bekanta) och banken sa att det behöver inte stå med när de ska betalas. De spelade ingen roll om de betalades nu, snart eller när resterande summan (lånet) betalas ut av banken.
Det handlar om ca 75k
 
Under förutsättning att allt väsentligt finns med i köpekontraktet, så behöver ju inte kvittot vara så komplicerat. Få med en referens till köpekontraktet. Något i stil med att det är handpenning enligt kontrakt xxx, och hur mycket som kan behövas för att identifiera kontraktet.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Under förutsättning att allt väsentligt finns med i köpekontraktet, så behöver ju inte kvittot vara så komplicerat. Få med en referens till köpekontraktet. Något i stil med att det är handpenning enligt kontrakt xxx, och hur mycket som kan behövas för att identifiera kontraktet.
Tack ! Bra att du sa de med referens till köpekontraktet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.