ska bygga en 14 meter lång och 1 meter hög stödmur med gabioner. Uppe på stödmuren kommer vi ha en 1.5 meter bre gång som vi vill lägga marksten på. Jag skulle även vilja göra ett litet vedförråd som är ca 2 meter brett mitt i muren, tänker mig att vedförrådet kanske är 70cm djupt och att sidorna och bakstycket på förrådet muras med vanliga lecablock. Jag vet dock inte alls hur jag skall konstruera ett tak på förrådsdelen som tåls att gå på och läggas plattor på. Någon som har nåt bra tips? Bifogar en simpel bild jag gjorde på mobilen. Svart är gabioner, rött hålet för vedförrådet och blått är plattor :)
 
  • En enkel skiss som illustrerar en stödmur med gabioner, utrymme för ett vedförråd och plats för marksten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något förslag? :( funderar på om man skall gjuta en platta och lägga över men har ingen som helst koll på hur tjock denna behöver vara för att klara en spännvid på 2 meter? Slipper iofs helst gjuta så andra förslag är väldigt välkomna
 
Jag tror det blir för fuktigt med en sådan konstruktion.
En väl fungerande vedförvaring bör vara luftig och då bäst att bygga ett tätt tak och panel med luftspalt på väggarna.
899fc391f47141ff921752b3de9e3b0c.jpg
 
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror det blir för fuktigt med en sådan konstruktion.
En väl fungerande vedförvaring bör vara luftig och då bäst att bygga ett tätt tak och panel med luftspalt på väggarna.
[bild]
Tack för input, jag antar luftning får lösas på något sätt, frågan kvarstår dock :)
 
Ska du kunna gå på plattor som lägges ovanpå gobionerna eller är det på baksidan som gången blir ? då får du problem med att det håller utan att gjuta ett lock, sen varför mura något det ska vara mycket luft i en vedbod
 
J jonaserik skrev:
Ska du kunna gå på plattor som lägges ovanpå gobionerna eller är det på baksidan som gången blir ? då får du problem med att det håller utan att gjuta ett lock, sen varför mura något det ska vara mycket luft i en vedbod
Nej kommer inte lägga några plattor på själva gabionerna, det slog mig precis att det kommer se ganska konstigt ut uppifrån där ”vedförrådet” är.. veden kommer i huvudsak torkas på ett annat ställe, jag är inte så orolig för veden i sig, säg att jag bara gör intjacket 50 djupt isåfall (precis som gabionerna) så man bara får in en rad med ved, gabionerna i sig är ju inte direkt täta utan luft kommer in rakt framifrån och från sidan, ser ärligt talat inte vad skillnaden skulle vara mot ett vanligt vedförråd som byggs mot vägg. Veden läggs på pall så kommer in luft underifrån också. Hur som, är fortfarande ”takkonstruktionen” jag är osäker på
 
Kanske stoppa in tryckta reglar i gobionerna på lägre höjd,3 till 4 stycket och en plåt på det, sedan trava sten tätt med ett nät över. Blir en maskering av taket och ser lika ut som övrigt, bara en tanke i det stora hela
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.