Jaha, då har det varit ett par dagar på akuten p.g.a. en svår bakteriell infektion i handen p.g.a. en tagg från en buske som jag fick i fingret och "arbetsförbud" i trädgården under antibiotikakuren...

Nu sa förvisso läkaren att det var en på miljarden att råka ut för det men jag har också atopisk hud och fingrarna spricker lätt efter några dagar i trädgården vilket ju förstås ökar risken för ovälkomna "gäster" i blodomloppet...

Jag har testat en hel uppsjö olika handskar genom åren och inte hittat något som håller eller står emot lite mer (utan att behöva vara tjocka som svetshandskar).

Har ni några tips på riktigt starka arbetshandskar (som inte är alltför tjocka)?
De behöver vara smidiga nog för att kunna t.ex. köra skruvdragare, såga, gersåg, etc...
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
engs
Tänker spontant på slakthandskar men de kanske inte är täta nog, dvs en vass tagg går säkert igenom då de är mer för att förebygga skärskador. Men kanske en kategori man kan google lite på.
 
Jag tror inte att du ska ha ett par handskar, utan flera. När du jobbar med maskiner som dem du nämner borde ett par tunna handskar räcka, medan du får ta fram de otympligare när du ska klippa ner rosen- och hallonbuskar. Kanske rent av att du har de tunnare i de grövre då, likt strumpor och skor.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
H
engs engs skrev:
Tänker spontant på slakthandskar men de kanske inte är täta nog, dvs en vass tagg går säkert igenom då de är mer för att förebygga skärskador. Men kanske en kategori man kan google lite på.
Jag har sökt en hel del men det som väl kommer närmast är typ rosenhandskar här... Söker man på englska eller kollar Amazon.com finns ju en hel uppsjö olika varianter men känns lite jobbigt att beställa från USA med tull/moms och risken att de inte passar sen...
 
H
På länken över visar det handskar som är halvdoppade.
Finns även heldoppade
 
Vi har en skärskyddshandske från guide på jobbet, tål trådstick från koppar, rakbladsvassa kanter på 0,10mm kopparband och även moraknivar.. Dem är hyffsat ventilerade på ovansidan och tillräckligt tunna för att köra alla maskiner vid snickeri
https://www.skydda.se/skyddase/sv/skärskyddshandske-guide-303-46
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Skinn står emot det mesta. Tyvärr finns det många dåliga skinnhandskar, så man måste leta ett tag.
 
Svinläswrhandskar av bra kvalitet - de som brukar finnas i tyska ridsportsbutiker och välsorterade svenska - de är relativt smidiga och står emot allt från björnbärstaggar till ståltråd vid staketbygge och dylikt.
 
H
Sen om inte det räcker.
Gå in på medeltida kläder och beställ sådana här. :D
Kan dock va lite problem med att rensa ogräs
 
  • Ett par medeltida metallrustningshandskar, kanske opraktiska för trädgårdsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
yonna
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Sen om inte det räcker.
Gå in på medeltida kläder och beställ sådana här. :D
Kan dock va lite problem med att rensa ogräs
Lite svåra att skruva trall med kanske... ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.