Hej!

Vi kommer att ha ganska mycket klinker och kakel i vårt hus och överväger att anlita någon som lägger klinker och sätter kakel åt oss. Är det någon som vet hur mycket det brukar gå till i arbetskostnad? Att anlita någon på kvadratmeterpris är väl bättre än timlön, eller?

Stort tack på förhand för era råd och erfarenheter :)
 
Tror det är få sättare som vill jobba mot ett sådant ackord.
När han räknar på jobbet så uppskattar han ju i timmar, så när ni säger 100m2 golv så tänker han ju timmar plus att han kommer att fuska om tiden inte räcker till.
Bättre att ha han på löpande, på så sätt känner han sig inte stressad om problem dyker upp utan kan ta sig tid att göra det ordentligt. Maskar han får ni väl ge honom en spark i arslet :)
Anlita ngn ni får förtroende för, kanske inte alltid han som är billigast på offerten, det brukar löna sig i slutändan.
 
Hur lång tid kan det ta för ett proffs att lägga klinkers i ett kök på ca 14m2
och kakla + klinkers i ett badrum på ca 7m2?
Vad kan arbetskostnaden bli i ett nybyggt hus för dessa utrymmen?
 
ante100 skrev:
Hur lång tid kan det ta för ett proffs att lägga klinkers i ett kök på ca 14m2
och kakla + klinkers i ett badrum på ca 7m2?
Vad kan arbetskostnaden bli i ett nybyggt hus för dessa utrymmen?
Kan bara berätta att när vi anlitade folk för att kakla om ett badrum 1999 så tog det 3 dagar och gick på ca 35.000:- totalt.
Då var det inget skitkakel/klinker utan ca 200:-/kvm, normal standard mao.

Badrummet var på dryga 6 kvm, hade bård och dekorplattor.
I priset ingick även gips till väggarna, ny golvbrunn och kakling i fönsternisch.

Eftersom det inte krävs samma förarbete på ett köksgolv så borde de kakla på en dag, foga nästa.
 
Jag har fått pris på 105 000 kr inkl moms att kakla: stort kök, 2 st badrum (helkaklat), hall, förråd och tvättstuga. Då tillkommer dock kostnaden för själva kaklet. Tycker det låter vettigt.

Annars betalade jag också ca 40 000 kr för ett stort badrum för ett par år sedan.

Ingår också allt material, fuktspärr, spackling av platta mm.
 
Jag tycker att man skall avtala ett kvm-pris om ni har hittat en plattsättare med goda referenser, sett / hört att det han/hon gjort ser bra ut och att jobbet var genomfört inom rimlig tid. Detta för att:

- En duktig hantverkare fuskar inte om nåt går inte helt som planerat, möjliga oönskade överraskningar har tagits hänsyn till vid prissättningen. I värsta fall tar han smällen själv.
- ni har ett garanterat pris med förutsättningen att ni inte själv orsakar merkostnader genom att göra förändringar för sent eller att det visar sig vara nåt fel i konstruktioner, underlag eller dyl
- det är aldrig lätt att ge nån kicken under arbetets gång om det visar sig att det blir en massa timmar utan att nåt blir färdig. Och för nån som inte har erfarenhet av branchen är det helt omöjligt att säga om tidsförbrukningen är rimlig eller ej. Och ingen tjänar pengar på det att färdigställande blir fördröjt på grund av "petighet"

Det går inte att ge någon prisexempel på vad det kan kosta. Jag tror kvm-priset är från 300,- + moms uppåt, nästan utan övre gräns. Det billigaste kvm är kanske erat hallgolv utan flytspackling, utan tätskikt, plan golv med "normalt" stora plattor t.ex 20*20. Det dyraste ett badrum med flytspackel, tätskikt, en massa vinklar, vertikala och eller horisontala bård, extremt stora plattor eller 2,5 cm mosaik med speciala mönstersättning, diagonal sättning, trummor, fönstersmyg, duschvägg eller andra påbyggnader av luxskivor... :-/ osv

Jag hoppas att ni inte ens överväger att anlita svart....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.