Vad tror ni om att byta plats på trappan och wc/d på bottenvåningen?
- Slipper problemet med att passera genom ev. grus och slask innanför ytterdörren. Förutsätter dock att dörren till wc/d inte hamnar direkt innanför ytterdörren, för då blir det ju samma problem. Och skithusdörr mot vardagsrummet är inget bra alternativ.
- Ger möjlighet till ett fönster i wc/d.
- Kanske svårt att få till en bra lösning på övervåningen?
 
Gammelnörden
Vad sägs om att placera uterummet på gaveln istället? Stör inte utsikten, nära till köket, skuggas från den västa södersolen mitt på dagen och blockerar nordanvinden vid uteplatsen.
Ritning av ett hus med markerat förslag på uterum vid gaveln, nära köket, med mått och rum betecknade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ny skiss med följande justeringar:
- Trappa och wc/d har bytt plats. Ger en bättre lösning på bv, med rymligare tvättstuga på köpet.
- Bjälklagsöppning borta.
- Övervåningen får helt annan lösning, mest osäker på om sovrum 2 funkar?
- Klk på öv försvinner tyvärr.
Ritad planlösning av hus med ändrade positioner för trappa, wc och tvättstuga samt borttagen bjälklagsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av en husplan med anpassningar; wc och trappa omorganiserade, och fyra sovrum planerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligt att uterummet också får ny placering efter Gammelnördens förslag.
 
Justera lite på öv för att få till en klk.
Arkitektonisk ritning av rum med angivna mått för Klk (klädkammare) och Sovrum 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag skulle ta bort väggen markerad med rött och flytta ner dörren till sovrum 2. Också fundersam till sovrum två, blir en lång gång med garderoberna.
Annars tycker jag byte av trappa och wc blev bra, och ovanvåningen
 
  • Ritning av husplan med rödmarkering för väggborttagning, position för sovrum och garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Åsa Lund
Sovrum 2 blir i praktiken lika stort/ litet som badrummet. Plus gången med garderober.
Å andra sidan hänger barn idag inte så mycket på sina rum utan framför tv- spel i allrummet.

Hade nog funkat som rum åt min son som gillar tv- spel.
Åt min dotter som pysslar mycket och även har kanin i bur på rummet hade det inte funkat.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Ja, för sovrummets skull kanske uterummet ska flyttas och då är alternativet direkt utanför matplatsen. Men själva uterummet får ju lika mycket sol där och kommer vara lika varmt som om det placeras utanför sovrummet.
Inte riktigt lika varmt eftersom du kan ha en dörr mot norr så att det går att vädra på ett annat sätt.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Garderober och förvaring i entréhallen saknas.
 
BirgitS
G gullegrizen skrev:
Är du säker på att utrymning inte får ske via uterummet, var står detta i BBR?
Jag vet att jag har läst det någonstans, kanske på webbplatsen för räddningstjänsten i någon kommun. Det man ska tänka på (oavsett vad reglerna säger) är att det är svårt för räddningspersonalen att förstå att de via uterummet kommer till ett sovrum. Har sovrummet ett stort fönster så går det att se in och se att det är ett sovrum, ska de ta sig till sovrummet via ett annat rum så tar det längre tid och tiden kan vara kritisk vid en brand.

A Alfons3301 skrev:
Jag skulle ta bort väggen markerad med rött och flytta ner dörren till sovrum 2. Också fundersam till sovrum två, blir en lång gång med garderoberna.
Man kan flytta dörren ytterligare så att bara ett par garderober blir privata och de andra bli allmänna (typ som allmän klädkammare/förråd).
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
A A.G skrev:
Garderober och förvaring i entréhallen saknas.
Ja, men det är som sagt bara besökares kläder som hamnar där eftersom familjen alltid använder groventrén. Men det går att vända den högra garderoben i tvättstugan så att den öppnas från entrén.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sovrum 2 blir i praktiken lika stort/ litet som badrummet. Plus gången med garderober.
Å andra sidan hänger barn idag inte så mycket på sina rum utan framför tv- spel i allrummet.

Hade nog funkat som rum åt min son som gillar tv- spel.
Åt min dotter som pysslar mycket och även har kanin i bur på rummet hade det inte funkat.
Här är det tvärtom, ju äldre barnen blir desto mer hänger de i sina rum. Så egentligen vill jag dra ner på allrumsytan till förmån för större sovrum, men har svårt att få till något vettigt.
 
BirgitS
Behövs det något allrum över huvud taget?
Är det någon risk för att det blir störande ljud i allrummet som kan höras ner om det är öppet mellan planen?
Eller är det så att sovrummen ska vara små så att barnen mer eller mindre tvingas umgås med resten av familjen för att förbättra familjekänslan och få bättre kontakt med varandra?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Behövs det något allrum över huvud taget?
Är det någon risk för att det blir störande ljud i allrummet som kan höras ner om det är öppet mellan planen?
Eller är det så att sovrummen ska vara små så att barnen mer eller mindre tvingas umgås med resten av familjen för att förbättra familjekänslan och få bättre kontakt med varandra?
Nej, i praktiken skulle vi nog klara oss utan ett allrum som familjesituationen ser ut nu, men man vet ju inte hur det blir när barnen börjar flytta hemifrån, då kan behovet av ett allrum plötsligt bli större när de kommer hem och hälsar på och vill hänga med familjen. Man vet ju aldrig.
Som det är nu är barnen nästan aldrig i vårt allrum, det är datorspel på resp. rum som gäller. Men även detta behov kan säkert ändras. Så de störande ljuden skulle nog inte bli så många med en bjälklagsöppning.
Att tvinga barnen till att umgås leder bara till konflikter, bättre att de får utrymme att vara för sig själva ibland för det behöver de, särskilt nu när tonåren gjort entré i familjen. Det gör att de också får lust att umgås med resten av familjen ibland också.
Vi räknar med att ha barn boende hemma i åtminstone 12 år till innan minstingen sticker och frågan är ju om man ska planera för en lösning som man tror på de närmaste 10 åren eller om man ska försöka tänka på ännu längre sikt.
 
Har kastat om lite på övervåningen för att få bättre lösning på sovrummen. Ja, ett av dem hamnar i söderläge, men med placeringen av trappan hittar jag ingen bättre lösning. Tycker att allrummet blev bättre också.
Översiktsplan av en övervåning med fyra sovrum, allrum, WC/dusch, klädkammare och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller med, mycket bättre planlösning nu.
Tänk på att flytta upp takfönstret så du ser ut genom det när du står i badrummet.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.