Vi håller på att skissa på en bastu till vårt nya hus. Bastun kommer att delvis placeras under snedtak och få ungefärliga dimensioner på 1600 x 2000 mm. Se bifogad skiss för en mycket schematsik bild...

Det vi funderar över är följande:
Avståndet A, mellan bastuvägg och yttervägg kan bli max ca 4-6 cm. Räcker detta för att få flöde till en luftventil i punkten b? Eller ska vi sätta luftventilen i punkten c istället? (vilket då skulle ligga ca 17cm från aggregatets sida).

Var är den lämpligaste placeringen av frånluftsventilen (placeras i taket), vid maxhöjd (2100mm) i punkten d eller närmare hörnet i punkten e (ca 1400mm).


Hoppas någon kan hjälpa oss!
/erik

 
  • bastu2_copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fråga ett vilket aggregat skall du använda ?

Finsk modell och finska aggregat skall man ha till luft helst i taket ovanför aggregatet eller i väggen ovanför eller under beroende på om du har mekanisk frånluft eller inte
Från luften bör placeras under den nedre laven så långt som möjligt digonalt från aggregatet, höjd beror på typ av ventilation

Svensk model typ tylö till luft under aggregatet och från luft i takhöjd diagonalt så långt ifrån aggregatet som möjligt

*tänk på att dörren bör placeras på samma vägg som aggregatet*
 
Svenskt, typ Tylö.
 
Jag tror att de flesta uppgifterna du behöver finns på Tylös hemsida
http://www.tylo.se/?id=8 under frågor&svar
 
För egen del har jag intaget i dörren, det gick inte att få till det bättre.

Jag skulle välja c och d, klockrent!

Om e hade haft fullhöjd hade jag satsat på den i stället, men det är tämligen marginellt. Lycka till med projekteringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.