Misstänker att min avfuktare börjat ge med sig. Är det någon där ute som vet om dessa resultat på våtluftstosen tyder på att avfuktaren är trasig.

Temp ute: 15 grader.
K-grund: 10.8
RH: 98%

Fas 1 avfuktning: 23 grader
Fas 2 luftning: 17 grader

Kondens har fällt ut på plasten så pass illa. Brukar det blåsa betydligt varmare luft ur våtluftstosen vid avfukningsfasen?
 
  • Termometer som visar hög luftfuktighet nära en avfuktarens våtluftstos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När avfuktaren samlar fukt i blocket så ska det inte blåsa alls ur "hålet på bilden". Blåser det hela tiden så är det troligen fel på ställdonet som öppnar/stänger spjället som styr luftflödet.

Har du bytt filter/dammsugit ur avfuktaren som man ska?
 
Jadå rengöring är gjort dock är den 20 år gammal så vet ej om de är smart börja reparera så mycket!
 
Har du kollat i maskinen när den kör en cykel? Rör sig spjället som det ska?
Har du fukt på plasten bör det ju vara fuktigt, men har du en mätare i grunden så du vet hur fuktigt det är?

Jag har själv en Acetec PD250, och jag skulle säga att den är såpass enkel så det är värt att laga den.
 
Kan man köra med locket öppet? Ja okej men du misstänker spjällmotorn då?
 
Ska inte vara några problem att köra den med locket öppet, håll fingrarna borta bara .. :)
Jag tror dock att du ska se andra änden av axeln på ställdonet från utsidan röra sig, se bilden.

Som sagt, blåser det hela tiden är det fel på ställdonet (som manövrerar spjället), länkaget mellan donet och spjället, eller något i elektroniken som styr donet.
 
  • Ventilationsaggregat med synligt ställdon och dess axel markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej ska kika! Men om spjällmotorn fungerar så måste de ju va elementen? Såg nån instruktionsvideo för kontroll av avfuktning, där sa dom att temp diffen mellan avfukt och fläktsdrift skulle va emot 30 grader.
 
Blåser det lika mycket hela tiden ur våtluftsröret?

Har du någon kontrollpanel med siffror och en knapp, eller tre lysdioder (röd/gul/grön)?
 
Blåser lika mycket hela tiden, tyvärr ingen panel som visar.
 
Ok, är det ingen skillnad i "blåset" på en kvart ungefär (tror en cykel är 4+10 minuter) så måste det vara något fel på spjälldelen.
 
ska ta loss och kika, men är den lätt byta?
 
Tja, är det ett mekaniskt fel, dvs. själva spjället, eller armen som rör det upp och ned, är det väldigt enkelt.
Är det själva ställdonet så kan det vara lite knepigare, beroende på hur ändlägen ska ställas in, men den elektriska kopplingen är nog bara att flytta tråd för tråd.
Är det ett elektroniskt fel i styrenheten måste nog hela bytas, men det brukar bara vara kontakter på kretskort...

Ta reda på vad som är fel först! :)
 
Måste vara en riktigt första version av pd250n

Spjällmotorn på första bilden. Körde avfuktningskollen och tempen blir varmare i våtkanalen ut, dock inte 30 grader som de säger.
Efter 4 min hände ingenting och inte efter 8 min. Den ska ju sluta flöda genom våtkanalen och ja skicka den behandlade torraluften då.Spjällen rördes ingenting. Såg ut som en gammal spjällmotor.

Resterande bilder är på hygrostaten på baksidan mot filtret.

Sista bilden är under locket där man ser fläkten och nån annan motor. OKLART
 
  • En äldre spjällmotor monterad i en ventilationskanal med kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal spjällmotor inne i avfuktare med närliggande isoleringsmaterial i suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre av en PD250N avfuktare som visar en äldre spjällmotor, elektrisk anslutning och fläktkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som nån form av solenoid på första bilden?

Du kanske skulle slänga iväg ett mail till Acetec och fråga om det går att köpa reservdelar till den?
 
Ska pröva det, man hör ett kluckande ljud från spjället- att de inte vill öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.