Jag är intresserad av att köpa min grannes fastighet som är till salu genom mäklare. Problemet är att jag och min granne inte har den bästa grannsämjan och grannen kommer inte sälja till mig om han/hon får reda på att jag har högsta budet utan hellre välja någon av de andra budgivarna.

Jag undrar därför om någon har en idé eller erfarenhet om att köpa en fastighet anonymt?

Lägga bud får man göra genom ombud och då registreras ombudet som budgivare men vid själva kontraktskrivningen blir situationen annorlunda. Mitt namn kommer behöva stå på köpekontraktet även om ett ombud kan representera mig vid kontraktsskrivning. Efter överlåtandet bryr jag mig inte om ifall grannen får reda på att jag är köparen.
 
harry73
Jag tror att man slipper lagfartskostnader om man direkt säljer fastigheten vidare. Kan vara bra att kontrollera hur man gör det precis. Då kan de be en kompis att köpa fastigheten och sälja vidare den.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Låt ditt ombud köpa tomten som ombudet sedan skänker till dig. Den enda extrakostnaden som uppstår är en ren admin. kostnad för lagfarten vid gåvan, ca. 800 kr.

Det kan bli lite mer komplicerat än jag skriver. För ditt ombud måste ju på något sätt få ersättning för köpesumman, och även om han har fått låna den av dig, så blir det ju en form av köp när du får tomten och skriver av lånet. Jag är osäker, men jag tror även att ditt ombud kan sälja tomten till dig, innan han sökt lagfart, så bör du kunna få lagfart, utan att betala för två lagfarter.
 
Fadai
Om situationen var omvänd, vad skulle du själv tycka? Att bli lurad att sälja till någon du absolut inte vill överlåta din fastighet till.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
  • Älska
verobar och 5 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Om situationen var omvänd, vad skulle du själv tycka? Att bli lurad att sälja till någon du absolut inte vill överlåta din fastighet till.
Det kan man i praktiken inte påverka. Har du en fastighet, och du vill under inga omständigheter att X skall få köpa den, då finns inget annat sätt än att du själv behåller den.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Fadai
H hempularen skrev:
Det kan man i praktiken inte påverka. Har du en fastighet, och du vill under inga omständigheter att X skall få köpa den, då finns inget annat sätt än att du själv behåller den.
Fast nu var det ju fråga om en försäljning via mäklare, så man får anta att det finns fler budgivare.
 
Du kan ju aldrig veta vilken budgivare som är bulvan för den du vill hålla borta.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det heter transportköp: [länk]

@hempularens förslag med att skänka fastigheten kan få negativa konsekvenser, och i värsta fall blir hela fastighetsöverlåtelse ogiltig.
Tack, var ny info för mig. Jag tänkte använda mig av en advokat/jurist som ombud i första hand, men får kanske ta i en vän eller släkting som köpare om i värsta fall och beroende på vad juristen rekommenderar.
 
Fadai Fadai skrev:
Om situationen var omvänd, vad skulle du själv tycka? Att bli lurad att sälja till någon du absolut inte vill överlåta din fastighet till.
Som hempularen skrev, man kan inte båda äta(sälja) och behålla kakan. Fastigheten skall läggas ut till försäljning så lite tidigt att sia om det finns andra budgivare men finns ju samtidigt inget som hindrar att någon annan budgivare säljer den vidare till någon nuvarande ägare inte vill se som köpare?
 
Det bästa är kanske att fråga mäklaren om säljaren är beredd att sälja till dig innan du drar upp förmycke planer. Säger de nej så får du brottas med det problemet då, säger de ja så har du inte det problemet.
 
  • Gilla
rayab och 2 till
  • Laddar…
Det finns iofs. metoder att slippa att en oönskad köper. Man kan bygga något som är så dyrt på tomten att den oönskade ägaren inte har råd att köp.

Den metoden använde den norske miljardären Rökke för en massa år sedan. Han bodde i ett häftigt hus vid Oslofjorden, dyraste gatan i Norge.

En entreprenör köpte grannhuset, och ville riva det, och bygga exklusiva radhus på tomten. Rökke ville inte ha "radhustyper" som grannar. Och köpte fastigheten för något tiotal miljoner. Byggde en svindyr kåk på spekulation, och sålde igen till en köpare som "passade in" i grannskapet.
 
  • Gilla
  • Haha
rayab och 3 till
  • Laddar…
Utan att veta allt kring din affär, så är det väl bara att låta din bulvan skriva på ett "rakt och enkelt" köpekontrakt.
När du kommer till tillträdesdagen, så gör du ett transportköp på -som det heter- "oförändrade villkor" D.v.s. Du träder in istället för bulvanen. Kostnad 825 kr och sannolikt förhöjda blodtrycksvärden hos säljaren.
 
C
När man ger bort en fastighet kan man villkora överlåtelsen på ett annat sätt än när man säljer. Ett villkor kan vara överlåtelseförbud.

Men åter till TS perspektiv. Man undrar om grannen verkligen bryr sig när denne inte ska bo kvar där. Kanske TS ändå skulle få köpa med högsta bud? Kanske ändå viktigast för grannen hur mycket denne får med sig därifrån.
 
C civilingenjören skrev:
Man undrar om grannen verkligen bryr sig när denne inte ska bo kvar där. Kanske TS ändå skulle få köpa med högsta bud? Kanske ändå viktigast för grannen hur mycket denne får med sig därifrån.
Denna person flyttar ofrivilligt pga dålig hälsa och hög ålder. Flyttar man pga att man står med en fot i graven utan arvingar så spelar det inte priset någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.