R
Jag har en idé om att bygga en låda, täcka med någon textil och sedan långsamt droppa vatten på den här textilen för att på så sätt, genom evaporativ kyla (avdunstning), kyla min låda.

Egentligen har jag allt på plats förutom "dropplösningen" och den borde ju inte vara så svår att få till heller. En behållare och en kran ungefär som den på bilden nedan. Enda problemet med den här sortens kranar är brist på precision, jag behöver något som droppar en droppe var 23 eller 142 sekund (eller något sådant).

Förslag på något som erbjuder den precision jag behöver för detta? (Vill ju alltså inte att att omgivningen ska bli alldeles blöt/jag ska behöva fylla på vatten hela tiden)

För övrigt, någon som kan uppskatta hur mycket kyla det här egentligen ger?



669014.jpg
 
Du behöver en doseringsbricka vid utloppet för kranen. Den ska sluta rätt mot utloppet.
Brickan har ett borrat hål i mitten, som skapar en korrekt dosering av droppar. Dimensionen på det borrade hålet får man experimentera fram.
 
  • Gilla
radioshack och 1 till
  • Laddar…
R
D Deathtrip2000 skrev:
Du behöver en doseringsbricka vid utloppet för kranen. Den ska sluta rätt mot utloppet.
Brickan har ett borrat hål i mitten, som skapar en korrekt dosering av droppar. Dimensionen på det borrade hålet får man experimentera fram.
Var hittar jag det? Google returnerade helt andra saker.
 
R d b skrev:
Var hittar jag det? Google returnerade helt andra saker.
Det tillverkar man själv i plåt, eller plast.
Man kan svarva, eller kapa brickor i lämplig tjocklek från rundstång.
Hålet i brickan borrar man.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.