Tänkte köpa ett nytt system men blir bara direkt snurrig av alla alternativ.

Vad vill jag ha då.. ?

mobilbackup
stöd för hemautomation via t.ex. z-wave eller zigbee, mest för ev. lampor eller framtida elektriska dörrlås.
trådlöst för jag är lat
gärna möjlighet att koppla in valfri kamera
EJ cloudbaserad lösning som kräver abbonemang

Tänkte väl lägga 10-15k.
3-4 IR deckare
2 ute sirener
2-3st brandlarm
2 innesirener
9st magnetkontakter

Vad skall jag ha??
 
Vanderbilt SPC + Lundix SPC Bridge + Homey. SPC klarar både trådade (rekommenderas) och trådfria detektorer.
 
Finns det många modeller av SPC?... vilken ska man gå på?
 
SPC finns i tre basstorlekar på centralapparater. De flesta klarar sig med den minsta 4320 som maximalt kan byggas ut till 32 ingångar och 4 larmområden. Du har all information i den gigantiska SPC -tråden.
 
Tycker man blir direkt snurrig när man försöker bena ut vad för prylar man behöver ur SPC sortimentet. Speciellt om man behöver trådlöst och kanske framför allt en trådlös siren.
Fan så synd att DSC Iotega verkar kräva något slags abbonemang och molntjänst...
 
Tycker att det kan vara en fördel att hålla isär larm och hemautomatisering. Det känns inte riktigt som marknaden och tillgängliga prylar erbjuder en stabil lösning.
Vill du ha ett larmsystem som ska funka över tid, kanske +10 år så satsa på ett "vanligt" larm. Se till att larmet har någon programmerbar utgång som du sedan kan använda för enkel integrering mot valfri hemautomatsystem. Inte så smart som Gol beskriver dock.
 
I grunden håller jag med, olika system med helt olika säkerhetskrav. Men va skönt att kunna med ett knapptryck kunna t.ex. larma av, låsa upp och tända i hallen. Eller om man ska gå hemifrån, larma på och alla dörrar låses och lampor släcks.

Men om man på enkelt sätt kan lösa det med ett bra larm och integration mot någon form av hemautomationshub så funkar det med. Det kräver ju dock någon form av dubbelriktad kommunikation så att larmet får en bekräftelse på att dörrarna är låsta innan det larmar på och säger att allt är ok. Givetvis kan man köra en trådad traditionell lösning med elektriska lås m.m. men det är inte så smidigt i ett befintligt hus. Att dra massvis med kabel synligt i huset är inte aktuellt. För att inte tala om hur mycket jobb det blir...
 
En mikrobrytare i dörrlåset brukar funka bra. Du slipper batteriproblem och ev. räckviddsproblem med en radioförbindelse.
Tror att du för höja din budget för alla grejor du vill ha i larmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.