lopec
H hus520 skrev:
Eller så glömner man med tiden och går vidare. Njut av allt ni har renoverat

Tills den dagen man ska försöka göra duschningen med ett brutet ben eller en bruten arm eller nyopererat knä osv, antar att det finns anledningar till varför man vill kunna öppna duschen helt för att stiga in / ur ...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar och åsikter.
Badrummet är litet därav det viktiga i planering och sedan att följa ritningen. Duschväggarna kommer att vara infällda när den inte används.

Hörnet på handfatet tar i mitt på duschväggen.
Avstånden mellan duschvägg- handfat- toalett nu är:
23 cm-(kommoden 55 cm)-34 cm
Skulle varit: 38 cm- 55 cm-19 cm

Svårt att glömma och gå vidare då du varje gång ska använda duschen blir påmind av felet. Är det ett estetiskt fel kanske det är lättare att komma över även om det hade varit snyggare med rätt placering, men här handlar det ju om funktionen och den ändras ju inte med tiden.

Om företaget flyttar komoden 10 cm räcker det att byta ut kakel bakom den och spegeln. Om den ska flyttas dit det var tänkt måste hela rummet med tätskickt göras om.

Vi hade mer än gärna betalat det pris vi skulle om det blivit så som var planerat. Vi har inte slutbetalat ännu. Vad kan man kräva för prisavdrag om företaget flyttar komoden endast 10 cm.
 
Då de kommer att flytta handfatet 10cm, får man ju se på hur stort felet blir efter den åtgärden.
Det vägs ju mot den alternativa åtgärden att göra om allt. Nu vet vi ju inte hur stort felet är, men det finns en betydande risk att en rätt anser att det är orimligt dyrt att göra om allt.
Min åsikt är att ni förutom den delvisa fixen bör kunna kräva ett prisavdrag av dem. Men antagligen inte så jättemycket, och kanske inte så mycket att det är värt att strida för om de vägrar.
Finns det någon omständighet som gör att de inte kunde montera enligt ritningen, tex pga rör?
 
Det går inte att lösa med en annan typ av duschvägg?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag hoppas att ni inte har slutbetalat? Ta in en offert på hur mycket det skulle kosta om en annan firma skall åtgärda fullt ut, håll inne det beloppet. Det blir då upp till byggaren att kräva in beloppet. Skickar de det till inkasso, bestrid, skickar de det rill kronofogden, bestrid. Då måst det stämma er i tingsrätten.
Du får nog ingen offert, då annat företag inte vill ta över våtrumsintyget.
 
Jag har lite svårt att se varför en flytt skulle behöva innebära att man gör om allt. Jag antar att det gäller att rören kommer ut ur väggen och måste flyttas om handfatet flyttas längre?

Det går ju att riva en del kakel på den väggen, öppna väggen, flytta rören. Om det är PEX rör i rör, så kan man behöva skarva ytterröret, innerröret går att dra ur (om det är korrekt monterat), och man kan dra i ett nytt längre rör. Avloppsrör är helt OK att skarva och förlänga i väggen.

Skulle det vara kopparrör så är det värre, de går inte att skarva i väggen, och de måste i så fall bytas i hela sin längd.
 
C cem77 skrev:
Det går inte att lösa med en annan typ av duschvägg?
Eftersom vi inte har fått några bilder, inte fått veta exakt vilka duschväggar ni har så har vi svårt att ge förslag.

Jag vet att det finns duschväggar som man viker på mitten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det går ju att riva en del kakel på den väggen, öppna väggen, flytta rören. Om det är PEX rör i rör, så kan man behöva skarva ytterröret, innerröret går att dra ur (om det är korrekt monterat), och man kan dra i ett nytt längre rör. Avloppsrör är helt OK att skarva och förlänga i väggen.
Hur hanterar man tätskiktet när man gör en sådan manöver?
 
Är det ett modernt foliebaserat tätskikt, så kan man skarva det på ett godkänt sätt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TS frågade i tråden om hur mycket man kan begära i kompensation, om det visar sig omöjligt att få en åtgärd.

I fallet där en åtgärd blir orimligt dyr, i förhållande till "värdet" av felet för beställaren. Då skall beställaren kompenseras för det "värdet".

Jag skulle prova att diskutera med en värderingsman, eller mäklare om det går att avgöra om felet har en prispåverkan, i händelse att man säljer huset nu. Om du kan få en siffra (skriftligen) att det bedöms sänka priset med ex. 50 000, ifall en köpare är medveten om att det är trångt att komma in i duschen. Då skulle jag använda det som en bas för mitt krav. En sådan värdeminskning är ju då ett objektivt uppskattat värde, det går i någon mån att bevisa.

Men det är då hur felet värderas av marknaden i stort. Om jag nu med stor möda ritat ihop ett projekt som skall fungera precis, och felet gör att den funktion jag ville ha är borta. Då är ju det här felet värt mycket mer för mig, än för marknaden i stort. Vi skall ju komma ihåg att en anledning till att man kan sätta ett objektivt värde på felet, är ju att felet kommer att skrämma bort vissa spekulanter, de värderar felet så högt att de överhuvudtaget inte vill ha huset med det här felet.

Till det objektiva värdet kan man lägga verifierbara kostnader, som kostnad för värdering, kanske kostnad för att en bes. man skall undersöka felet och åtgärden som görs. osv.

men för dig som beställare är ju det här felet värt mycket mer än för marknaden i stort. Så om marknaden värderar ned huset med 50 000, så skulle jag nog hävda att det är värt 100 000 (och vara nöjd med 75 - 80 000).
 
Är det inte så idag att vissa mått måste uppfyllas för att vara handikappvänliga när man renoverar och bygger om?
Och i så fall, uppfylls dessa mått? Om dom inte gör det så måste man väl helt enkelt göra om så dom uppfylls?

Bara lite funderingar som dök upp i huvudet. Jag har för mig att när vi byggde om badrummet för 15 år sedan så fanns det mått som måste uppfyllas.

Om det blir så trångt, hur kan då någon men ett handikapp tas sig in i duschen?

/T
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
T Toppy skrev:
Är det inte så idag att vissa mått måste uppfyllas för att vara handikappvänliga när man renoverar och bygger om?
Och i så fall, uppfylls dessa mått? Om dom inte gör det så måste man väl helt enkelt göra om så dom uppfylls?

Bara lite funderingar som dök upp i huvudet. Jag har för mig att när vi byggde om badrummet för 15 år sedan så fanns det mått som måste uppfyllas.

Om det blir så trångt, hur kan då någon men ett handikapp tas sig in i duschen?

/T
Det är ju detta som är lite tråkigt i denna tråd. Man försöker att hjälpa till men man får inga besked vara sig med bilder eller antal kvm duschen består av, Den kanske bara är 3kvm !!!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I praktiken behöver man inte uppfylla tillgänglighetsreglerna vid en badrumsombyggnad. I teoirin skall man nog egentligen göra bygganmälan, och där kan kommunen ställa krav på tillgänglighet.

Jag tvivlar på att någon överhuvudtaget gör bygganmälan för en enstaka badrumsrenovering.

Så som det beskrivs så tvivlar jag på att badrummet uppfyller tillgängligheten oavsett detta fel.

Annars kan man ju absolut använda det som argument för att påvisa hur nödvändigt det är att felet åtgärdas.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.