Hej,

Jag har fått en fråga från min bror som jag inte riktigt visste svaret på och tänkte kanske kolla med er duktiga användare här om ni kan svaret.

Min bror håller på att renovera köket och måste därför ha tre-fas till lägenheten för att slutföra detta projekt. Eftersom denna fastigheten av flera fastigheter inte har 3-fas så måste man dra nya kablar till elcentralen i porten för att kunna förbereda dragning av nya 3-fas kablar till lägenhetens elcentral. 3-fas är dock förberett till föreningen.

Att förbereda portens elcentral för trefas och även dra ny kabel från porten elcentral till lägenhetens elcentral, vem står för denna kostnad egentligen? Om jag förstod min bror rätt så måste vi betala en fast kostnad på flera tusen kronor till BRF för det? Är detta egentligen inte en kostnad som ska belastas fullt ut på föreningen medan mitt ansvar blir att dra ny kabel från lägenhetens elcentral till spis/ugn?

Frågar gärna detta så att föreningen inte kör en fulning och lägger en del av kostnaden på lägenhetsinnehavaren.

Vänligen,
Abraham
 
Vad i ett kök går på trefas?
 
När detta var aktuellt i en förening vi bodde i så blev det den enskildes behov som fick bekosta all kompletterande dragning.
Detta då föreningen levererade den el som behövdes i lägenheten när man köpte lägenheten och nya behov får den enskilde bekosta. T ex trefas eller mer ampere behov.
Viktigt att kolla just elfrågan innan man startar renoveringsprojekt speciellt om man bor i en äldre fastighet
 
Som sagt. Det är väldigt vanligt i äldre och halvnya lägenheter att det bara finns enfas matning till lägenheten. Det kan sägas vara en egenskap för lägenheten.

Om en enskild medlem i föreningen (jag förutsätter att detta gäller en bostadsrätt) vill ha en annan matning. Så måste föreningen först undersöka om det är möjligt. Ibland är matningen till fastigheten redan max utnyttjad. OM det går att låta enstaka lägenheter får trefas, så måste givetvis hela den kostnaden gå på respektive medlem.

Man skall också komma ihåg att föreningen kan besluta om renovering av elanläggningen i allmänhet senare, då dras ofta trefas till alla lägenheter. Och de som har beostat egen dragning kan inte räkna med någon "rabatt", utan får via månadsavgiften vara med och betala renoveringen.

Men här krävs alltså dels tillstånd från föreningen för att dra fram trefas, dels kostnaden för åtgärden.

Det går oftast rätt bra att fortsätta med enfsasmatning även efter en köksrenovering. Undantaget är om lägenheten tidigare hade gasspis, då räcker inte matningen för en elspis/häll.
 
tommib
Det verkar väldigt märkligt att det inte skulle finnas trefas fram till "porten" som du säger. Rimligen finns det trefas fram till fastighetens elrum (om det nu inte är något riktigt ålderdomligt) och därifrån måste det dras till din brors lägenhet.

Som de tidigare två skribenterna skrivit så betalar din bror för detta, om det ens är möjligt. Varför skulle föreningen betala? Din bror har köpt en lägenhet med vissa egenskaper. Om han vill ändra dem får han betala. Är det så att det var gasspis i hans kök innan? I så fall kan det bli problematiskt att alls få fram en tillräcklig matning eftersom huset kanske inte har en tillräcklig servis.
 
Hej,

Tack för era svar. Jag utgick ifrån att elledningar fram till elcentralen är något som föreningen skulle bekosta men jag har väl lite fel. :) Denna avgift som ska betalas är en "uppkopplingsavgift" som betalas till föreningen vad jag förstod det som.
 
Men det finns ingenting i ett normalt modernt kök som kräver/kan kopplas på 3fas 400v.
Enfas med stor säkring räcker.
Nu kan det ju vara så att befintlig enfasmatning inte räcker till men det betyder inte att man behöver 3fas.
Kolla upp det innan ni krånglar till det.

(Jag inser nu när jag läst en gång till att ni kanske vill ha tillgång till 3fas UNDER själva renoveringen ?)
 
Egentligen är det bättre med en enfas anslutning än en trefas anslutning om effekten är samma. Man behöver inte fundera på balansen mellan faserna. Det finns inget i ett kök som kan anslutas till 400V i dag.
 
I Sverige behöver vi trefas då alla installationer är utförda för att belastningen ska kunna fördelas på tre faser. Vi har inga rutiner för att dimensionera enfas 40 - 63 A. Det slutar ändå med lustiga trix med dubbla enfasmatningar eller "tvåfas" för att få tillräckligt med ström till spisen. Och alla som behöver en lite större motor behöver trefas. Jag hoppas det dröjer länge innan vi börjar diskutera något annat i Sverige. Det är OT för denna tråd.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Större motorer har man sällan i lägenheter.
Jag sa att enfas var bättre om den ger tillgång till samma effekt. Inget annat. Alla lägenheter med enfas är anpassade för enfas.
 
Hej,

Jag förstår att en del vill diskutera och ifrågasätta varför man ska ha trefas men detta är inte frågeställningen här, tyvärr... Är ni ändå intresserade av motiveringen till ärdet det för att min bror har en uthyrningsdel som även han tänkte omvandla till en egen liten etta med komplett kök. Då räcker en fas definitivt inte.

Mvh
Abraham
 
Det är inte antalet faser som är av intresse. Det är effekten. Han skulle klara sig med lägre effekt om den fanns på en fas. Det stämmer säker att matningen är för klen, men det är inte antalet faser det hänger på i en lägenhet.
 
  • Gilla
Pamnor
  • Laddar…
Vad märkligt, vi gjorde EXAKT samma sak i vår gamla lägenhet. Vi skulle renovera köket och hade bara enfas. Då fick vi reda på att vi inte kunde använda vårt nya kök/spisen om vi inte hade trefas.

Matningen/centralen var ute i trappen och där såg vi att grannen hade trefas indraget sedan tidigare. Kontaktade föreningen och dom stod för kostnaden för dragningen/uppdateringen för centralen i trapphuset och vi fick stå för dragningen in till vår lägenhet och byte av proppskåp, installation av jordfelsbrytare och dragning av trefas eller kabel (vet inte riktigt vad det var) till köket från proppskåpet (vet att det heter något annat än proppskåp i dagens läge men kommer inte på vad:crysmile:)
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
A Abraham_E skrev:
Hej,

Jag förstår att en del vill diskutera och ifrågasätta varför man ska ha trefas men detta är inte frågeställningen här, tyvärr... Är ni ändå intresserade av motiveringen till ärdet det för att min bror har en uthyrningsdel som även han tänkte omvandla till en egen liten etta med komplett kök. Då räcker en fas definitivt inte.

Mvh
Abraham
Och det är väl i viss mån därför många föreningar skulle säga blankt nej, till en medlem som vill splitta sin lägenhet till två.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Vad i ett kök går på trefas?
Har en spis som går på trefas. Egentligen går de två plattorna till vänster i hällen mellan ena fasen och neutralledaren, de två plattorna till höger mellan den andra fasen och neutralledaren och slutligen ugnen mellan den tredje fasen och neutralledaren. Så visst skulle man kunna köra allt på samma fas. Men då måste man ha tre gånger så grov neutralledare till uttaget. Och i sladden som går mellan spisen och uttaget. Och kanske någonstans inne i spisen också. Så så man lär nog ha trefas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.