Har tänkt köpa robotklippare till nästa år och har sån sjuk beslutsångest.
Ska ta det här året till att så gräs och ta bort lite buskar och träd osv för att underlätta för den.

Tomten vi har är ca 1500m2, gräsytan som ska klippas har jag uppskattat till ca 1200m2.
Har några i min närhet som kör worx och är jättenöjda så jag började kolla på dom modellerna men ju mer man läser här på forumet så börjar det luta mer åt husqvarna.

Började sen titta på 310 men den verkar bli för liten så kollar mera på 315.
Men är osäker om ens 315 hinner med att klippa, har både hundar och småbarn så vill inte klippa hela dagarna.
Så börjar kolla på 420 men då börjar det dra iväg ordentligt i pris mot vad jag från början hade tänkt.
Hade tänkt runt 10k men 420 kostar ju mer än dubbla.

Har även staket som skärmar av baksida från framsida och jag måste väl göra nån lucka som jag kan öppna när klipparen ska in på framsidan och klippa, och då måste jag väl ha en klippare med guidekabel?
Skulle tro att ytan på framsidan är väl runt 250-300m2.

Bifogar en bild på tomten som jag försökt rita ut lite på:
Blå begränsningsslinga
Rosa är staket, det är på höger sida av huset jag tänkt den ska få åka igenom staketet genom nån lucka, staketet är ca 6m långt där.
Gula på framsidan är en gång med stenplattor jag hade hoppats på att klipparen bara åker över
Gråa fyrkanten på baksidan där nere är en friggebod
Röda rutorna är tänkta placeringar på laddstation
Brun ruta är trädäck som ska byggas på semestern
Gröna cirklarna på framsidan är ett träd och en buske som jag tänkte göra öar av
Grön linje på baksidan är en häck

Mycket text och jag hoppas nån orkar läsa igenom allt och kan ge mig lite tips och råd.
Har sån sjuk beslutsångest och frugan börjar lessna på mitt tjat om klippare :)

Satellitbild av tomt med markeringar för robotklippargränser, staketöppning, gångväg, friggebod, trädäck, och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gardena R130Li (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3562117) eller Smart Sileno Life 1250 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5018382) vore kanske vettiga alternativ? Den sista är även uppkopplad. Eftersom Husqvarna äger Gardena så är klipparna mer eller mindre identiska.

Enda "problemet" jag kan se är att dom enbart har 1 guidekabel och 2 hade inte varit fel i ditt fall. Dock kan du ju ställa laddstationen i den vänstra placeringen och sen gå ut till vänster med guidekabeln och svänga tillbaka till den högra delen av trädgården och sen upp till området med öarna. Jag har själv gjort en liknande lösning med en av mina Gardena-klippare och det fungerar hur bra som helst.
 
Redigerat:
En 420 hade suttit som en smäck på den tomten.
Den har ju numera både dubbla guidekablar och connect som standard.
Visst, lite dyrare men bra grejer ska f-n kosta pengar:p
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att 420 hade varit det bästa alternativet, men väger man in priset så tycker jag absolut att mina förslag är väldigt bra.
 
Priset är glömt dagen efter du köpt den! Ska det jävlas, det blir du påmind om precis varje dag!

Säger samma sak, Hva 420, du kommer glömma att du ens har en gräsmatta..
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Priset är glömt dagen efter du köpt den! Ska det jävlas, det blir du påmind om precis varje dag!

Säger samma sak, Hva 420, du kommer glömma att du ens har en gräsmatta..
Men är en extra guide värd det dubbla priset? Det är ju inte så att han får en sämre klippare om han väljer Gardena.
 
Golfgreen:
Dom gardena du länkar till är ju bara på 1300m2 och 1250m2 i kapacitet, anser du att det räcker?
Husqvarna 315 är ju på 1500m2 och 420 på 2200m2.

Legion och husqvarna220Ac:
Självklart vill jag ha en 420 eller ännu större för att få så lite körtid som möjligt, men det har sprungit iväg så pass mycket i pris så jag kan snart inte övertala frun att det är en bra idé.

Hur mår klipparna av att gå i stort sett dygnet runt?

Kan man förvänta sig några bättre priser runt höst eller vinter?
 
A andreasö skrev:
Golfgreen:
Dom gardena du länkar till är ju bara på 1300m2 och 1250m2 i kapacitet, anser du att det räcker?
Husqvarna 315 är ju på 1500m2 och 420 på 2200m2.

Legion och husqvarna220Ac:
Självklart vill jag ha en 420 eller ännu större för att få så lite körtid som möjligt, men det har sprungit iväg så pass mycket i pris så jag kan snart inte övertala frun att det är en bra idé.

Hur mår klipparna av att gå i stort sett dygnet runt?

Kan man förvänta sig några bättre priser runt höst eller vinter?
Jag kör en 1000-modell på en gräsmatta som jag uppskattar till 1000 m2 gräs och det har fungerat bra. Den kör ju dessutom inte maximalt antalar timmar per dygn.
Om du kan acceptera att klipparen kör hela tiden så skulle jag säga att det inte är någon risk att det inte fungerar, men jag tror även att du klarar dig med mycket mindre tid än max.
 
Gardena fungerar säkerligen bra också även om överkapacitet kan vara bra att ha ibland.

Annars kan du ägna de kommande veckorna åt att tjata och försöka sälja in en Automower 435x, visa kataloger och filmer på Youtube för att till sist kompromissa med den "enklare" 420;)
 
legion legion skrev:
Gardena fungerar säkerligen bra också även om överkapacitet kan vara bra att ha ibland.

Annars kan du ägna de kommande veckorna åt att tjata och försöka sälja in en Automower 435x, visa kataloger och filmer på Youtube för att till sist kompromissa med den "enklare" 420;)
Absolut kan överkapacitet vara bra, men man får också kolla så att man verkligen får det.
En Gardena sileno life skiljer sig inte oavsett kapacitet, så där är det onödigt att köpa en större modell än vad man har gräsmatta att klippa, det är bara mjukvaran som begränsar dom mindre modellerna till mindre klipptid per dygn.
En 420 kommer naturligtvis att ha överkapacitet dock.
 
En 315 klarar tomten utan problem. Kör en 315 eller 420 om du hittar en bra deal.

En sileno+ eller sileno life funkar nog också bra. Gardena säger 1250m2 +-20% för sileno life och din tomt ser ganska enkel och platt ut så du kan räkna med +10%
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Installerade till min gamla mormor, en 315, hon har ca 1000kvm gräs grovt Uppskattad, och ganska bökig tomt med slänt mm, den klarar den tomten galant, och hinner utan problem att.

Så tror en 315 skulle hinna, har 220 utgått? Hade en sådan före 420, men liten skillnad i klippyta.
 
Tror vi kommer köpa en 420 när det kommer något bra erbjudande.

Kan man hoppas på att klippare blir billigare i höst eller på vintern eller spelar det ingen roll?
 
A andreasö skrev:
Tror vi kommer köpa en 420 när det kommer något bra erbjudande.

Kan man hoppas på att klippare blir billigare i höst eller på vintern eller spelar det ingen roll?
Enligt Prisjakt så kan du nog förvänta dig ett lägre pris i vinter.
 
En 315 har redan överkapacitet på din tomt så det är lite onödigt att ta en 420.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.