6 075 läst · 12 svar
6k läst
12 svar
Bytte tak men det höll bara i ett år
På konsumentens sida
· 3 067 inlägg
Det nya taket tog in vatten i väggarna och det visade sig sakna flera väsentliga delar.
Du kan läsa artikeln här: Bytte tak men det höll bara i ett år
Du kan läsa artikeln här: Bytte tak men det höll bara i ett år
Medlem
· Stockholm
· 735 inlägg
Hantverkaren borde fått det skriftligt, att kunden avstod väsentliga delar.Elina Blom Westergren skrev:
Däremot är det märkligt att kunden nu skall få taket lagat och det som inte kunden ville ha, för att det var för dyrt, får hantverkaren göra gratis!
Det är något som inte stämmer här.
Jobbet reklamerades 2018 men firman gick i konkurs redan på hösten 2017. Då måste konsumenten i så fall reklamerat till konkursboet och konkursförvaltaren har inget att vinna på "inte svara". Antingen finns det pengar i boet som täcker en reklamation efter att bankerna fått sitt. Eller så finns det inte pengar. KK-förvaltare brukar vara väldigt noggranna med att saker och ting sköts korrekt så de kan avsluta konkursen så fort som möjligt. Enda möjliga förklaringen borde vara att konkursen inte är klar ännu, men 1,5 år för att fördela boet låter länge för ett så pass litet bolag.
Jobbet reklamerades 2018 men firman gick i konkurs redan på hösten 2017. Då måste konsumenten i så fall reklamerat till konkursboet och konkursförvaltaren har inget att vinna på "inte svara". Antingen finns det pengar i boet som täcker en reklamation efter att bankerna fått sitt. Eller så finns det inte pengar. KK-förvaltare brukar vara väldigt noggranna med att saker och ting sköts korrekt så de kan avsluta konkursen så fort som möjligt. Enda möjliga förklaringen borde vara att konkursen inte är klar ännu, men 1,5 år för att fördela boet låter länge för ett så pass litet bolag.
Medlem
· Stockholm
· 735 inlägg
Men är ni säkra på att det är samma företag? Jag hittar inte att de ska ha kursat? Enda jag hittar är ett annat Y-plåt (Härnösand) som kursat. Det verkar även som att Y-Plåt i Sundsvall AB bytt namn. De ligger kvar på samma adress men heter Nobicore idag.
Uppköp och namnbyte?
Nobicore plåt AB ingår i en koncern med 2 andra Nobicore bolag i Sundsvall.
Y-Plåt i Sundsvall AB hade moderbolaget Y-Plåt i Härnösand enl www.allatakläggare.se
Nobicore plåt AB ingår i en koncern med 2 andra Nobicore bolag i Sundsvall.
Y-Plåt i Sundsvall AB hade moderbolaget Y-Plåt i Härnösand enl www.allatakläggare.se
Har själv företag i byggbranchen och varit hos kunder som vill ha udda och billiga lösningar. Då informerar jag att jag inte är intresserad av arbetet om jag inte får bygga korrekt och efter vedertagna konstruktioner. Just för att slippa att hamna i en rättstvist när det blir fel. Skulle, av heder för mig själv och andra ärliga hantverkare, inte heller acceptera att göra arbetet ens om kunden skulle avskriva mig allt ansvar! En seriös plåtfirma skulle ALDRIG gjort ett sådant jobb som beskrivs i artikeln.
Vad menar du? Vad är det för oseriöst att lägga ett plåttak utan duk/papp under? Kan man spara in nån krona på detaljer så gör man ju detP perolito skrev:Har själv företag i byggbranchen och varit hos kunder som vill ha udda och billiga lösningar. Då informerar jag att jag inte är intresserad av arbetet om jag inte får bygga korrekt och efter vedertagna konstruktioner. Just för att slippa att hamna i en rättstvist när det blir fel. Skulle, av heder för mig själv och andra ärliga hantverkare, inte heller acceptera att göra arbetet ens om kunden skulle avskriva mig allt ansvar! En seriös plåtfirma skulle ALDRIG gjort ett sådant jobb som beskrivs i artikeln.
Det är trist med folk som vill ha saker fixat med det får inte kosta vad det kostar att göra det riktigt.
Här har ju tydligen kunden tom betalt extra för nått takräcke men inte fått det.
Det intressanta här är väl att ARN tycker en renovering som skadar huset inom ett år inte är okay eftersom det inte är till nytta för kunden.
Här har ju tydligen kunden tom betalt extra för nått takräcke men inte fått det.
Det intressanta här är väl att ARN tycker en renovering som skadar huset inom ett år inte är okay eftersom det inte är till nytta för kunden.
Tycker detta är något man missar när man lägger upp sånna här artiklar på Byggahus. Ofta är företagen i konkurs eller har stora skulder.S Stadsfiskalen skrev:
Sen kan jag tycka att om det är som takföretaget sagt så är det orimligt att kunden ska få ett nytt tak. Vill man ha ett budgettak och väljer att välja bort väsentliga delar ska man väl få det. Men då ska man inte kunna komma och klaga sen.
"Två tak., varför ska jag ha två tak. Vill inte ha plåt och papp. Nä papp är bara något trams de där jävla hantverkarna försöker sälja på mig. Det räcker med plåt"