A
Håller på att lägga lägga trossbottenskivor i golvbjälklaget på en liten utbyggnad. Hur gör jag bästa sättet för att fästa det i bjälklaget, samt hur brukar man skarva skivorna så att det inte blir en glipa med tiden om de hänger ner. Det går ca 2.5 skivor i varje fack. Hur skulle ni täta i tex hörn?
Schematisk illustration av golvbjälklag med 22x95 mm reglar och 6 mm oljehärdad board som trossbotten mellan bjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trossbottenskivor som skarvas ovanpå ett golvbjälklag, med en synlig glipa mellan skivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trossbottenskivor monterade i golvbjälklag med synlig vinkeljärnsförstärkning och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör ha någon form av vindtätning som du klär hela facket med. Du viker den ungefär som när du slår in en present. Om isoleringen har tillräcklig tyngd håller den blindbotten på plats.
 
Våra snickare rekommenderade vanligt fogskum i kanter för att täta samt att dom sköt över skivorna ca 20cm i skarvarna och satte fast med en klick fogskum där också.
 
Hål där möss kan komma in hade jag satt igen med nått.
Överlappande masonite eller en bräda under skarvarna.
Montageskruv har stor skalle och är bra att skruva masonite med så inte mössen lyfter upp skivorna.
Vilken sida har du nedåt? Ser ut att variera i bilderna? Kanske spelar liten roll men blanka sidan nedåt mot krypgrunden känns väl bäst.
 
Kan möss komma in så kommer de in. Använder man stenull med hög volymvikt eller cellulosafibrer som isolering rår inga möss på det. Använder man lättare isolering, tycker jag paras förslag med montageskruv verkar vettigt. Fogskum kan ju bli ångtät och därför mindre lämplig i detta sammanhang.
 
A
Tack för alla tips. Jag körde med bräda under skarvarna, och så skruvlimmade jag skivorna (blanka sidan ner). Där jag har stora hål satte jag för med virke, och vid mindre glipor vek jag syllpapp/tjärpapp för att täta. I övrigt lär det vara tätt iom att jag skruvlimmat.

Isoleringen är Knauf glasull 22cm.
 
  • Gilla
Andre-G
  • Laddar…
En följdfråga i detta ämne. Jag tänkte använda en fibercementskiva från Byggmax, då det känns bättre än en board:
https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-p07040

Men hur (luft)tät ska blindbotten vara? Dessa skivor lär man ju inte överlappa. Är det tillräckligt att de ligger kant i kant utan ytterligare åtgärd eller ska den skarven bättras på något sätt? Jag tänkte bära upp dem med tryckt virke.

Träguiden säger "Blindbotten bör utföras så lufttät som möjligt.", vilket blir lite öppet för tolkning.
 
Kör en bra tejp eller lite fogskum i skarvarna kanske ?
 
A
Lägg skarvar på reglar/plank och skruva fast. Jag gjorde så samt använde spånplattelim. Blev mycket bra tycker jag. Men då använde jag board och inte trossbottenskivan.
 
  • Gilla
svannis och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.