Hallå!
Behöver lite rådgivning... det är så att vi har haft lite problem med vatten som tränger in genom vägg i gillestugan vid kraftig nederbörd och när vinden ligger på. Gaveln är i söderläge så den är lite mer utsatt än andra delar av fasaden.
Ett problem är att jag inte vet orsaken till att vattnet tränger in? Fogen är väl inte den bästa, huset byggt -69. Inga frostsprängningar.
Vi dränerade runt huset förra sommaren.
Ovanpå tegelväggen ligger en plåt där fallet är inåt väggen, kan vattnet tränga in här och leta sig ner till gillestugan? Har dock inga synliga problem med fukt/vatten på ovanvåningen.
Takutsprånget är enbart några få cm. Panelen kommer vi byta, likaså plåten ovan teglet, men sen då?
Vad hade ni gjort för lösning för att förhindra att det kommer in vatten?
Funderade på att lägga puts på teglet, men trots att väggytan inte är mer än 100kvm har jag fått två offerter på ca 400.000:- vilket inte blir något alternativ.
Har även fått in offert på att foga om vilket skulle kosta ca 70.000:- enbart på denna gavel. Låter lite väl kostsamt, samt att jag inte vet ifall detta hade löst problemet eller ej.
Vi funderar på ifall vi skall klä in hela tegelfasaden med träpanel, men hur blir det med träpanel längst ner med tanke på att det sluttar? Bör vi förlänga takutsprånget?
Tacksam för rådgicning och hjälp!
 
  • Delvis putsad tegelvägg med synliga skador på putslagret och anslutande trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgavel med tegelvägg och delvis vitmålad sockel, omgiven av en träbänk och nakna buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderade även på ifall man skall fräsa in någon form av dropplåt längst ner ovanpå sockeln då teglet i princip inte ligger något utanför sockeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.