A
Hej har ett bevattningssystem där pumpen ska klara 102 liter i minuten.

Är kopplat enligt bild, men får inte riktigt fram det tryck jag önskar.

-Rörspetsen är 1,1/2 tum.

- Muffen efter rörspetsen är från 1,1/2 tum till 1 tum.

-därefter 1tums backventil.
-1tums filter
-1tums anslutning i pumpen.

Jag själv tror backventilen är största flödesboven då den bara är 1tum och klaffen innuti tar mycket plats av flödet. och även filtret då det är biltema filterhus.

Tänkte montera en 2tums backventil direkt efter rörspetsen och därefter muffen till pumpens storlek

Även byta filtret till ett käsher som klarar 6000liter/minuten

Vad tror ni?
 
  • Schematisk bild av bevattningssystem med rörspets, backventil, filter och pump märkta och deras anslutningsstorlekar specifierade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för pump? Har du några pumpkurvor för den? Hur långt ner ligger vattnet.
Som regel så hjälper det alltid med större dimensioner på sugledningen.

Har inte spetsen i sig ett filter? Filtret måste klara undertryck utan att kollapsa. Brukar vara förstärkt.
Testa utan filtret.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det för pump? Har du några pumpkurvor för den? Hur långt ner ligger vattnet.
Som regel så hjälper det alltid med större dimensioner på sugledningen.

Har inte spetsen i sig ett filter? Filtret måste klara undertryck utan att kollapsa. Brukar vara förstärkt.
Testa utan filtret.
Jo visst har spetsen ett filter, men har kommit ett par sandkorn i förfiltret innan pumpen ändå. Så vet inte vikten sv filtret egentligen. Hade det då min gamla spets ej hade filter.

sugledningen är inte mer än 4 meter då pumpen står 3 meter under mark redan vilket är bra.
Så hela spetsen är under grundvattnet med goda marginaler.
 
Okej. Om du vill ha mer specifik hjälp måste du svara om pumpen ovan.
Vad har du för flöde nu?
Eller så byter du ut grejerna till större dimensioner och hoppas det blir bättre. Vilket det nog blir.
 
A
Byt ut 25 rören när du ändå håller på.
Lite klen pumpkurva tyvärr. Räkna inte med 100 l/min med något tryck att tala om. Den ger det vid 10 meter (1 bar). 3 meter försvinner bara för att ta upp vattnet från pumpgropen. Vet inte vad filter, och backventil ger för mottryck och hur långt ner vattenspegeln finns. Men 60-70 l/min med hyfsat tryck vid pumputgången är nog inga problem.
 
Diagram som visar pumpkurvor för JPV-seriens pumpar med flöde på x-axeln och höjd på y-axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
B Bjober skrev:
[bild]

Tack jag som är hyfsat ny kan ni förklara vad den kurvan du visa bild på betyder?

Det med meter är det min träggårdsslang?

Ska byta så jag har 1,1/2 (g40) rör hela vägen till filtret med en 2tums backventil. kan dock inte ändra det är 1tums suganslutning på motorn
 

Bästa svaret

Den övre kurvan visar flöde vid ett visst mottryck för just din pump. De andra kurvorna visar mindre pumpar.
Den stående skalan graderad i meter visar hur högt pumpen kan lyfta vattnet.
Nu är det så fiffigt att om du vill ha ett visst tryck i dit spolmunstycke så motsvarar varje bar tryck en vattenpelare på ca 10 meter.
Så om du pumpar vattnet 10meter i höjd och har ett spolmunstycke som ger 3bar mottryck så ska du läsa av kurvan vid 40 meter vattenpelare. Du får då ca 45liter/minut.
Låter du vattnet rinna ur direkt vid pumpen så ger den max flöde dvs 105liter/minut.
 
A
B Bjober skrev:
Den övre kurvan visar flöde vid ett visst mottryck för just din pump. De andra kurvorna visar mindre pumpar.
Den stående skalan graderad i meter visar hur högt pumpen kan lyfta vattnet.
Nu är det så fiffigt att om du vill ha ett visst tryck i dit spolmunstycke så motsvarar varje bar tryck en vattenpelare på ca 10 meter.
Så om du pumpar vattnet 10meter i höjd och har ett spolmunstycke som ger 3bar mottryck så ska du läsa av kurvan vid 40 meter vattenpelare. Du får då ca 45liter/minut.
Låter du vattnet rinna ur direkt vid pumpen så ger den max flöde dvs 105liter/minut.
Okej tror jag förstår lite mer nu.. mitt mål va väl att kunna köra ialafall 2st spridare men är på gränsen.

Kör oftast 1st spridare med 50meter slang (3/4) och då är det ett jävla tryck.


HUVUDSYFTET Med mitt inlägg va att om mitt filter och backventil och ev smala rör begränsar och om jag kan göra något för att tjäna mer liter/minut
 
Det begränsar. Kan du länka till det filtret du använder?
 
Biltema filtret skulle jag hiva illa kvickt. 100 (mesh) my och inte mycket till filter area. Lär ju strypa rejält. Testa utan en gång.

Bauhaus ser bättre ut.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Biltema filtret skulle jag hiva illa kvickt. 100 (mesh) my och inte mycket till filter area. Lär ju strypa rejält. Testa utan en gång.

Bauhaus ser bättre ut.

Vågar jag det? Samlas mer eller mindre inget sand i filtret längre, bara när jag precis installerade den nya spetsen.

Va tror du om det andra filtret jag länka?

100 mesh är det bra?
 
Jag skulle våga. Jag har inget filter till min pump. Mitt filterör/brunnsrör har 0.3mm i filter vidd. Vad har din spets?

100 mesh menas att den släpper igenom partiklar som är 100my eller mindre. (<0.1 mm) så det är väl bra, om man har stor filter area! För annars stryper filtret flödet. Biltema har inte mycket filter area.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.