altan planeringen i slutskede
Funderar på bästa sätt att bygga mina stolpar till plank som blir ca 180cm högt med CC120 mellan stolpar på 95x95.

Jag har tänkt fästa stolpen mellan två bärlinor enligt bild.
Vad tror ni om det? Och vad bli bästa infästning? Fransk/vagnsbult/vanlig träskruv?

Jag vet att 2st 45x95(som sammanfogas) där den ena får vila på bärlinan säkert kan bli stabilare.
Men då hamnar stolpen längre ut och frisbrädan blir då en bit ut över kanten vilket.

Tips, råd och idéer tas gärna emot :)
 
  • Del av en träkonstruktion vars visar två 95x95mm stolpar vid anslutning till en bärlina, med en brun altangolv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pontus Jonason
  • Laddar…
Du behöver ha något som tar upp böjningskraften vinkelrätt mot stolpen i horisontalplanet. En enkel kortbit flyttar lasten inåt till nästa bärlina. Det blir rätt stora krafter på planket vid blåst. Så här har jag gjort för att altanstolparna skall vara stabila i allmänhet. Stolpen i mitt fall gränslar bärlinan och är bultad/limmad. Likaså den vinkelräta bärlinan. Tvärslåerna flyttar ut böjkraften till mitten av kortbiten.

Stabilisering av altanstolpe med bultad anslutning till bärlina och tvärslåar som överför böjkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du behöver ha något som tar upp böjningskraften vinkelrätt mot stolpen i horisontalplanet. En enkel kortbit flyttar lasten inåt till nästa bärlina. Det blir rätt stora krafter på planket vid blåst. Så här har jag gjort för att altanstolparna skall vara stabila i allmänhet. Stolpen i mitt fall gränslar bärlinan och är bultad/limmad. Likaså den vinkelräta bärlinan. Tvärslåerna flyttar ut böjkraften till mitten av kortbiten.
Tack för svar.
Har ritat om lite
3D-illustration av trästomme för byggprojekt med spikreglar, bärlina och stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lagt dit extra små korta spikreglar runt stlopen(behövs ändå för frisbrädan) samt lagt dit en kortling mot nästa bärlina. I sidled bör det väl inte behövas lika mycket? Att ha stolpen halvt över bärlinan hjälper ju mot det bl.a. men detta borde ju bli stabilt så det räcker och blir över. Kanske drar en snesträva som dig också när man ändå håller på.

Hur har du dragit bulten?
 
eller såhär kanske.. blir ju typ lika mycket jobb
3D-rendering av grundskiss för byggprojekt med träbjälkar, grusunderlag och del av trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mange 0316
  • Laddar…
Med1,8m högt blir det väldigt stora krafter om det stormar ordentligt när man bara har 145-195mm (vilken dimension det nu är på bärlinorna?) att fästa i. Jag löste det genom att dra ner dom 70-80 cm under altanen och sedan sätta snedsträvor från änden och upp in under altanen för att få en längre hävarm på infästningen, men det är ju inte möjligt här när altanen ligger i marknivå.

Det kanske mkt väl håller med någon av varianterna på bilderna men jag hade nog försök få till någon form av infästning i stål med ett plank som är 180cm. I bilden från inlägg #3 skulle man t.ex. kunna tänka sig att man fäster med två kraftiga L-formade plattjärn (där ena benet är kanske 30cm (som fäst i stolpen) och det andra så långt som kortlingen tillåter), ett på varje sida stolpen som bultas i stolpen och sedan går under bärlinan och in i 90-grader (eller lite mindre, säg 70-80 grader så kommer det upp på kortlingen (dubbel kortling så du får samma bredd som stolpen) och kan fästas i kortlingen.
 
Kanske lite luddigt, gjorde en tafflig principskiss i paint :p

Enkel principskiss gjord i paint som visar fästning av plank på bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därmed inte sagt att det kanske inte fungerar att fästa enligt någon av principerna ovan, någon som har tid och/eller är betydligt mer flink i beräkningarna får gärna räkna ut vad som faktiskt behövs till ett 180cm plank cc120cm. Men spontant tycker jag det känns lite klent att bara fästa i bärlinorna, men jag gillar och att ha hängslen och svångrem :D
 
  • Gilla
testar annat
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Kanske lite luddigt, gjorde en tafflig principskiss i paint :p

[bild]

Därmed inte sagt att det kanske inte fungerar att fästa enligt någon av principerna ovan, någon som har tid och/eller är betydligt mer flink i beräkningarna får gärna räkna ut vad som faktiskt behövs till ett 180cm plank cc120cm. Men spontant tycker jag det känns lite klent att bara fästa i bärlinorna, men jag gillar och att ha hängslen och svångrem :D
Förstår vad du menar, mina bärlinor är 145.
Din ide blir svår att utföra när stolpen står på en av plattorna, då går det inte att komma under bärlinan med ett plattjärn. Om man inte börjar jacka ur bärlinan för järnet då förstås men så kul tänker jag inte ha :D
Då drar jag hellre ner på CC måttet, men enligt boken bör CC 120 vara mer än nog.

Planket kommer vara ca 6m brett och sedan 90 grader och fortsätta 120cm till så det har lite hjälp i ändarna men det är klart i mitten kanske av planket kanske jag får stärka upp ordenligt. Det blåser på rätt orenligt här där vi bor.
 
..kanske skall tilläggas att dom grannar jag har som satt plank på sin altan satt stolpsko i trallen endast vilket inte kan vara i närheten av det jag planerar här
 
LinusW, vilka bra renderingar du har, är det Sketchup? Om ja, är det gratisversion el uppgradering? Lycka till med bygget!☺️
 
Ah, ja sidorna/vinklarna klara sig nog rätt bra då, mest mitten som du skriver. Nej, står stolpen på plattan blir det ju bökigt, såg ut på ritningen som att dom inte gjorde det :p

Då lutar det väl åt något av alternativen ovan :)
 
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
LinusW, vilka bra renderingar du har, är det Sketchup? Om ja, är det gratisversion el uppgradering? Lycka till med bygget!☺️
Kul att du gillade dom, tack :) Det är inte sketchup, det är 3D Studio Max.

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Ah, ja sidorna/vinklarna klara sig nog rätt bra då, mest mitten som du skriver. Nej, står stolpen på plattan blir det ju bökigt, såg ut på ritningen som att dom inte gjorde det :p

Då lutar det väl åt något av alternativen ovan :)
Plattorna är i ritningen stämmer inte till 100% där dom faktiskt ligger, men risken att en stolpe hamnar på/intill platta är rätt stor. Sedan sticker bara plattan upp kanske 1-2cm ifrån gruset då dom är nerbankade osv för att allt ska få rum. Får bli att säkra med trä efter bästa förmåga.

Någon som har input kring infästningen? Fransk skruv/bult/träskruv?
Har hört både det ena och det andra om samtliga.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Någon som har input kring infästningen? Fransk skruv/bult/träskruv?
Har hört både det ena och det andra om samtliga.
Jag har provat alla tre vid olika tillfällen och det som verkat fungera bäst över tid för mig iaf är genomgående bult (skruv heter det ju egentligen men ja :p) och mutter, varmförförzinkat, rejält träskruv som tvåa och fransk skruv sämst. Jag ratar Fransk skruv helt och hållet nu för tiden faktiskt, iaf till saker som ska fästas i trä.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Kul att du gillade dom, tack :) Det är inte sketchup, det är 3D Studio Max.


Plattorna är i ritningen stämmer inte till 100% där dom faktiskt ligger, men risken att en stolpe hamnar på/intill platta är rätt stor. Sedan sticker bara plattan upp kanske 1-2cm ifrån gruset då dom är nerbankade osv för att allt ska få rum. Får bli att säkra med trä efter bästa förmåga.

Någon som har input kring infästningen? Fransk skruv/bult/träskruv?
Har hört både det ena och det andra om samtliga.
Hur blev det till slut och blev det bra? Vilken konstruktion valde du och vilken skruv användes? Håller på med ett liknande projekt och funderar på hur man bäst fäster 95x95-stolpar på 45x145-bärlinor till ett 180 cm högt staket.

Mina funderingar är dels hur man får det stabilt och dels hur man får det rakt? Ofta drar det ju iväg lite när man skruvar och det blir ju inte så snyggt om stoplarna är står snett. Hur minimerar man den risken? :)
 
M Marges skrev:
Hur blev det till slut och blev det bra? Vilken konstruktion valde du och vilken skruv användes? Håller på med ett liknande projekt och funderar på hur man bäst fäster 95x95-stolpar på 45x145-bärlinor till ett 180 cm högt staket.

Mina funderingar är dels hur man får det stabilt och dels hur man får det rakt? Ofta drar det ju iväg lite när man skruvar och det blir ju inte så snyggt om stoplarna är står snett. Hur minimerar man den risken? :)
Jag byggde mina stolpar som ett "L"
Jag fäste en virke som var samma som bärlinorna som foten i L:et med vanlig skruv 180 eller 200 långa.. mins ej. Och lite PU lim. Själva L konstruktionen blev väldigt styv och bra.
Foten i L:et gick från stolpen till nästa bärlina där den också fästes.

Planket är nu något år gammalt och står väldigt stadigt.
Passa in L stolpen noga när du fäster för att få en lodrät stolpe
 
  • Gilla
Marges
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Jag byggde mina stolpar som ett "L"
Jag fäste en virke som var samma som bärlinorna som foten i L:et med vanlig skruv 180 eller 200 långa.. mins ej. Och lite PU lim. Själva L konstruktionen blev väldigt styv och bra.
Foten i L:et gick från stolpen till nästa bärlina där den också fästes.

Planket är nu något år gammalt och står väldigt stadigt.
Passa in L stolpen noga när du fäster för att få en lodrät stolpe
Tack för svar, du körde alltså inte enligt bilderna ovan med stolparna mellan två bärlinor? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.