Hej,

Tveksamt om detta klassas som "möbelsnickeri" ;) Men jag är på jakt efter material till "möbler" som kommer kräva lite snickare. Here it goes

Tycker generellt att Ikeas garderober och kök är bra. Mer prisvärt är svårt att hitta.
Det sämsta med dem är dock baksidorna. Jag skulle därför vilja byta ut den tunna baksidan mot mdf som är betald med en vit yta, typ melamin. Jag förstår att det kommer att kräva lite pyssel. Men skoj samtidigt!

Var får jag enklast / billigast tag i det i stockholmsområdet?
 
Om det är viktigt att det är mdf kan du köpa en extra garderobsdörr på Ikea. Går det lika bra med melaminbelagd spånskiva finns det på såväl byggmax som bauhaus till rimliga priser.
 
Dheri Dheri skrev:
Om det är viktigt att det är mdf kan du köpa en extra garderobsdörr på Ikea. Går det lika bra med melaminbelagd spånskiva finns det på såväl byggmax som bauhaus till rimliga priser.
Tycker spån blir för porröst. Framför allt närman behöver fräsa lite i det, vilket man behöver till kökskåpen iaf.
På garderober tror jag man klarar sig utan det.

Skåpsdörr kan funka, men inte optimalt då de brukar vara cirka 3 mm smalare, samt att de har grytor för gängjärn.
Men fick lite inspiration av ditt förslag och kom på att täcksidor till ikeas kök nog är ett hyggligt prisvärt alternativ trots allt. De är dessutom bredare; 62cm :)

Men tar gärna emot tips på belagd / lackad mdf i skivformat? :)
 
Redigerat:
D Daaaaaniel skrev:
Tycker spån blir för porröst. Framför allt närman behöver fräsa lite i det, vilket man behöver till kökskåpen iaf.
På garderober tror jag man klarar sig utan det.

Skåpsdörr kan funka, men inte optimalt då de brukar vara cirka 3 mm smalare, samt att de har grytor för gängjärn.
Men fick lite inspiration av ditt förslag och kom på att täcksidor till ikeas kök nog är ett hyggligt prisvärt alternativ trots allt. De är dessutom bredare; 62cm :)

Men tar gärna emot tips på belagd / lackad mdf i skivformat? :)
Täckskivorna är 12mm tjocka och gjorda i MDF, finns både lackade och folierade. Har använt dem för att bygga lite allt möjligt.

Jag förstår inte riktigt syftet med att byta ut baksidorna, visst de är tunna (3mm) men de fyller sin funktion att ge en krysstagseffekt för skåpet och samtidigt täcka för baksidan.

Du bör tänka på att om du sätter något tjockare som rygg som bygger på inåt i skåpet kommer inte hyllplan etc att passa utan måste då också modifieras. Bygger det istället på utåt är risken stor att upphängningsbeslagen inte kommer passa.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Jag förstår inte riktigt syftet med att byta ut baksidorna, visst de är tunna (3mm) men de fyller sin funktion att ge en krysstagseffekt för skåpet och samtidigt täcka för baksidan..
Jag tyckeratt krysstagseffekten inte blir helt 100 eftersom att de flexar lite lite eftersom att de är så tunna.
På Ikeas garderober så sitter baksidan spikad på baksidan (ej i spår). Det gör att med tiden så tryckts baksidan ut och då har du en lös baksidabakom gardeben med några spikar som sticker ut. Visst, hade man monterat det dikt mot vägg så hade det inte hänt. But still.

I köksskåp är det förvisso spår från baksidan men skulle ändå vilja ha något hållbarare som dessutom går att skruva fast eluttag i och dyl.

S Snappahaneklanen skrev:
Du bör tänka på att om du sätter något tjockare som rygg som bygger på inåt i skåpet kommer inte hyllplan etc att passa utan måste då också modifieras. Bygger det istället på utåt är risken stor att upphängningsbeslagen inte kommer passa.
Visst är det så. Som jag sa skrev i första inlägget "Jag förstår att det kommer att kräva lite pyssel." =)
 
Köp 6mm mdf på byggvaruhuset och måla?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Köp 6mm mdf på byggvaruhuset och måla?
Absolut ett alternativ. Tänkte bara att jag säkert inte är den första som vill ha belagd mdf för att slippa måla själv.
Men kanske där det landar!?
 
Har du testat att Googla ”melamin mdf”? Det finns att få tag på. Finns det inte på lager hos din lokala bygghandel, kan de garanterat beställa hem det åt dig.

Sen om det är rätt väg att gå vet jag inte.
Men som en vis man en gång sa ”prova vettja, kan ju inte bli mer än fel”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.