BirgitS
Det måste finnas fönster (eller dörr) i sovrum som dels leder rakt ut i det fria (inte till ett uterum) och dels är tillräckligt stora för att fungera som nödutgång och ingång för räddningspersonal.

Tvättmaskin och torktumlare bör placeras direkt bredvid varandra så att det är lätt att ösa tvätt från tvättmaskinen till tumlaren, man vill inte behöva lägga all tvätt någon annanstans på vägen. De bör placeras så att luckorna öppnas från varandra.
 
A
Badrummet på ovanvåning verkar väldigt litet för att vara ett huvudbadrum. Gillar inte duschörna precis vid dörren, lätt att vatten rinner ut mot dörren och tröskel och foder tar stryk.
Många vinklar i två av sovrummen på ovanplan gör det svårt att möblera och använda ytan.
Ska dörrarna till sovrum uppe och nere öppnas in i rummet eller ut ur rummet? Vad tar minst plats och gör inredning lättare?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
windestal
* Skippa "öppet ner" var uppe tidigare i tråden men det verkar vara kvar? Jag tror huset vinner mycket på att ta bort det, räta ut väggarna till sovrummen på övervåningen och ha ett härligt allrum med utsikt istället. Öppnar också för andra möjligheter för övervåningen.

* Sedan skulle jag om möjligt försöka göra något åt att trappan går ner till precis vid ytterdörren. En halvmeter in gör stor skillnad för hur mycket blöta smutsiga strumpor/fötter det blir på vintern... Detta skulle dock medföra att övervåningen behöver planeras om lite mer, så man fortfarande kommer åt det nordöstra hörnet.

* Något som inte kräver större ingrepp: Du skulle kunna byta plats på sovrum 4 och badrum/klk för att få bort ett av sovrummen från söderläge.

Uterummet blir mer användbart om du sätter det utanför matplatsen istället. Fördelat med detta:
* Du slipper att det blir en olidlig bastu hela dagen där på sommaren.
* Västerläge ger skön värme på kvällen, härligt för middagar
* Placeringen blir mer naturlig, man behöver inte gå genom ett privata sovrum för att komma till uterummet.
* Sovrummet blir lättare att vädra, vilket är extra viktigt i sydväst-läge, där det lätt blir jobbigt varmt annars.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sovrum i söder både uppe och nere, kommer bli varmt när solen står på!
På vårt nuvarande hus upplever jag att sovrummen på södersidan framåt kvällskvisten är svalare än sovrummen i västerläge. Men om somrarna ska vara som förra året så spelar det ju ingen roll alls, då är det bastu i alla väderstreck. Möjligtvis att man skulle haft källare för att komma undan problemet...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Uterum utanför sovrummet i söder verkar inte genomtänkt.
Många som har det hos oss, vilket gör att det dels inte går att vädra i uterummet, dels att man ska gå genom sovrummet med mat och grejer när det ska användas. Det sovrummet kommer inte att gå att använda på hela sommaren utan kylning, och uterummet fungerar bara tidig morgon och sen kväll.
Ja, för sovrummets skull kanske uterummet ska flyttas och då är alternativet direkt utanför matplatsen. Men själva uterummet får ju lika mycket sol där och kommer vara lika varmt som om det placeras utanför sovrummet.
 
Tycker att ”hålet” mellan våningarna tar bort värdefull yta. Även ljud när barnen spelar tv-spel bör beaktas.

Ska uterummet vara för sommaren endast eller ska den nyttjas hela året?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tror inte ni får igenom detta förslaget då toaletterna på bottenvåningen ska vara handikappanpassad dvs ska kunna vända med en rullstol där inne.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste finnas fönster (eller dörr) i sovrum som dels leder rakt ut i det fria (inte till ett uterum) och dels är tillräckligt stora för att fungera som nödutgång och ingång för räddningspersonal.
Är du säker på att utrymning inte får ske via uterummet, var står detta i BBR? Har aldrig hört talas om det tidigare. I BBR 5:353 står det däremot att:
" Bostadsrum i verksamhetsklass 3 som finns i byggnader i byggnadsklass Br2 eller Br3 ska kunna
utrymmas utan hjälp av räddningstjänsten. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Utrymningsvägar från bostadsrum i verksamhetsklass 3A kan anordnas enligt något av följande
alternativ:
a) Utgång till utrymningsväg, t.ex. en trappa utanför bostaden eller direkt till säker plats.
b) Utgång till en utvändig trappa eller fast stege utformad enligt SS 831340 som leder till säker
plats.
c) Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 meter över marknivån.
d) Genom ett annat närliggande rum i samma plan som uppfyller vad som anges i a), b) eller c)
i första stycket. Alternativ d) gäller enbart om det närliggande rummet är avskilt från eller enkelt
kan avskiljas från underliggande våning."

Punkten d) tycker jag ger stöd till att utrymning får ske via uterummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Tvättmaskin och torktumlare bör placeras direkt bredvid varandra så att det är lätt att ösa tvätt från tvättmaskinen till tumlaren, man vill inte behöva lägga all tvätt någon annanstans på vägen. De bör placeras så att luckorna öppnas från varandra.
Jag håller helt med om detta, men har fått anvisningar av hustrun hur det ska se ut och hon har mer erfarenhet än mig på det området... Ska försöka övertyga henne och tror nog att hon köper argumentet.
 
A Alfons3301 skrev:
Badrummet på ovanvåning verkar väldigt litet för att vara ett huvudbadrum. Gillar inte duschörna precis vid dörren, lätt att vatten rinner ut mot dörren och tröskel och foder tar stryk.
Många vinklar i två av sovrummen på ovanplan gör det svårt att möblera och använda ytan.
Ska dörrarna till sovrum uppe och nere öppnas in i rummet eller ut ur rummet? Vad tar minst plats och gör inredning lättare?
Ja, övervåningen känns inte helt optimal ännu, håller med dig. Dörrarnas slagning har jag inte tänkt på, så tack för den synpunkten.
 
Minska KLK på övervåningen och förläng badrummet nedåt.
Hur stor är duschhörnan? Om jag haft utrymme så min 1x1m.
 
FreQa FreQa skrev:
Tror inte ni får igenom detta förslaget då toaletterna på bottenvåningen ska vara handikappanpassad dvs ska kunna vända med en rullstol där inne.
Jodå, måtten är ok. Får in en "snurrcirkel" på 1300 mm direkt innanför dörren.
 
windestal windestal skrev:
* Skippa "öppet ner" var uppe tidigare i tråden men det verkar vara kvar? Jag tror huset vinner mycket på att ta bort det, räta ut väggarna till sovrummen på övervåningen och ha ett härligt allrum med utsikt istället. Öppnar också för andra möjligheter för övervåningen.
Har ju minskat ner öppningen från förra förslaget men inte "vågat" ta bort den helt då jag gillar rymden som blir i vardagsrummet. Men för att få till en bättre helhet på övervåningen ska jag testa ett förslag utan öppning.

* Sedan skulle jag om möjligt försöka göra något åt att trappan går ner till precis vid ytterdörren. En halvmeter in gör stor skillnad för hur mycket blöta smutsiga strumpor/fötter det blir på vintern... Detta skulle dock medföra att övervåningen behöver planeras om lite mer, så man fortfarande kommer åt det nordöstra hörnet.
Familjen använder alltid groventrén idag och kommer så att göra även i detta hus. Det innebär att det bara är ev. gäster som kommer in med blöta skor framför trappan och vi upplever inte detta som ett stort problem idag. Men om det går att flytta in trappan utan att ställa till det på övervåningen är det absolut ett alternativ.

* Något som inte kräver större ingrepp: Du skulle kunna byta plats på sovrum 4 och badrum/klk för att få bort ett av sovrummen från söderläge.
Ja, det låter som ett bra förslag!

Uterummet blir mer användbart om du sätter det utanför matplatsen istället. Fördelat med detta:
* Du slipper att det blir en olidlig bastu hela dagen där på sommaren.
* Västerläge ger skön värme på kvällen, härligt för middagar
* Placeringen blir mer naturlig, man behöver inte gå genom ett privata sovrum för att komma till uterummet.
* Sovrummet blir lättare att vädra, vilket är extra viktigt i sydväst-läge, där det lätt blir jobbigt varmt annars.
Ja, det är en god idé, ritar ett förslag med detta.Vill dock inte att uterummet ska ta för mycket av utsikten från kök och matplats, då det är där man får bäst vy mot solnedgången över vattnet. Men det är nog egentligen inget problem.
 
A A.G skrev:
Tycker att ”hålet” mellan våningarna tar bort värdefull yta. Även ljud när barnen spelar tv-spel bör beaktas.

Ska uterummet vara för sommaren endast eller ska den nyttjas hela året?
Ja, filar på ett förslag utan bjälklagsöppning.
Uterummet är avsett för vår-sommar-höst som det känns nu.
 
A A.G skrev:
Minska KLK på övervåningen och förläng badrummet nedåt.
Hur stor är duschhörnan? Om jag haft utrymme så min 1x1m.
Eftersom det är snedtak så tror jag inte att det går att utnyttja badrummet mycket mer om man förlänger det nedåt.
Duschen är 90x90, vilket funkar bra idag, men håller med om att det är skönt med svängrum i duschen.
 
G gullegrizen skrev:
På vårt nuvarande hus upplever jag att sovrummen på södersidan framåt kvällskvisten är svalare än sovrummen i västerläge. Men om somrarna ska vara som förra året så spelar det ju ingen roll alls, då är det bastu i alla väderstreck. Möjligtvis att man skulle haft källare för att komma undan problemet...
Fast nu hamnar två sovrum i sydväst, ett i sydost och ett nordväst. Det borde gå att spegelvända huset, samt gärna flytta badrummet så det hamnar i sydväst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.