Det låter konstigt att man kan beställa ett nytt tak och be firman strunta i väsentliga delar för att sen få allt 'gratis'?
Sen får hantverkaren dåligt rykte för att jobbet var felaktigt utfört...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter konstigt att man kan beställa ett nytt tak och be firman strunta i väsentliga delar för att sen få allt 'gratis'?
Sen får hantverkaren dåligt rykte för att jobbet var felaktigt utfört...
Hantverkaren har i detta fallet inte kunnat bevisa för ARN att man avrått kunden.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Hantverkaren har i detta fallet inte kunnat bevisa för ARN att man avrått kunden.
Hantverkaren borde fått det skriftligt, att kunden avstod väsentliga delar.
Däremot är det märkligt att kunden nu skall få taket lagat och det som inte kunden ville ha, för att det var för dyrt, får hantverkaren göra gratis!
 
  • Gilla
Freiherren och 2 till
  • Laddar…
S
"Y-plåt i konkurs – 14 anställda drabbas" Står det i Allehanda tidning 2017. Det blir nog inget nytt tak hos den drabbade :seenoevil:
 
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är något som inte stämmer här.

Jobbet reklamerades 2018 men firman gick i konkurs redan på hösten 2017. Då måste konsumenten i så fall reklamerat till konkursboet och konkursförvaltaren har inget att vinna på "inte svara". Antingen finns det pengar i boet som täcker en reklamation efter att bankerna fått sitt. Eller så finns det inte pengar. KK-förvaltare brukar vara väldigt noggranna med att saker och ting sköts korrekt så de kan avsluta konkursen så fort som möjligt. Enda möjliga förklaringen borde vara att konkursen inte är klar ännu, men 1,5 år för att fördela boet låter länge för ett så pass litet bolag.
 
Men är ni säkra på att det är samma företag? Jag hittar inte att de ska ha kursat? Enda jag hittar är ett annat Y-plåt (Härnösand) som kursat. Det verkar även som att Y-Plåt i Sundsvall AB bytt namn. De ligger kvar på samma adress men heter Nobicore idag.
 
  • Gilla
Anns Björk
  • Laddar…
Uppköp och namnbyte?

Nobicore plåt AB ingår i en koncern med 2 andra Nobicore bolag i Sundsvall.

Y-Plåt i Sundsvall AB hade moderbolaget Y-Plåt i Härnösand enl www.allatakläggare.se
 
Har själv företag i byggbranchen och varit hos kunder som vill ha udda och billiga lösningar. Då informerar jag att jag inte är intresserad av arbetet om jag inte får bygga korrekt och efter vedertagna konstruktioner. Just för att slippa att hamna i en rättstvist när det blir fel. Skulle, av heder för mig själv och andra ärliga hantverkare, inte heller acceptera att göra arbetet ens om kunden skulle avskriva mig allt ansvar! En seriös plåtfirma skulle ALDRIG gjort ett sådant jobb som beskrivs i artikeln.
 
  • Gilla
Betonggrå och 18 till
  • Laddar…
S
P perolito skrev:
Har själv företag i byggbranchen och varit hos kunder som vill ha udda och billiga lösningar. Då informerar jag att jag inte är intresserad av arbetet om jag inte får bygga korrekt och efter vedertagna konstruktioner. Just för att slippa att hamna i en rättstvist när det blir fel. Skulle, av heder för mig själv och andra ärliga hantverkare, inte heller acceptera att göra arbetet ens om kunden skulle avskriva mig allt ansvar! En seriös plåtfirma skulle ALDRIG gjort ett sådant jobb som beskrivs i artikeln.
Vad menar du? Vad är det för oseriöst att lägga ett plåttak utan duk/papp under? Kan man spara in nån krona på detaljer så gör man ju det :devilish:
 
  • Wow
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är trist med folk som vill ha saker fixat med det får inte kosta vad det kostar att göra det riktigt.

Här har ju tydligen kunden tom betalt extra för nått takräcke men inte fått det.

Det intressanta här är väl att ARN tycker en renovering som skadar huset inom ett år inte är okay eftersom det inte är till nytta för kunden.
 
S Stadsfiskalen skrev:
"Y-plåt i konkurs – 14 anställda drabbas" Står det i Allehanda tidning 2017. Det blir nog inget nytt tak hos den drabbade :seenoevil:
Tycker detta är något man missar när man lägger upp sånna här artiklar på Byggahus. Ofta är företagen i konkurs eller har stora skulder.

Sen kan jag tycka att om det är som takföretaget sagt så är det orimligt att kunden ska få ett nytt tak. Vill man ha ett budgettak och väljer att välja bort väsentliga delar ska man väl få det. Men då ska man inte kunna komma och klaga sen.

"Två tak., varför ska jag ha två tak. Vill inte ha plåt och papp. Nä papp är bara något trams de där jävla hantverkarna försöker sälja på mig. Det räcker med plåt"
 
A
Som entreprenör ska man då inte utföra jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.