För en månad sedan planterade jag elefantgräs och tigergräs i min trädgård i zon 1. Jag grävde bort 15 liter sand/lerjord som dränerar ganska dåligt, och fyllde på med planteringsjord. Därefter vattnade jag rikligt några dagar i rad och sedemera bara då och då. Jag är ganska säker på att jorden aldrig har fått torka ut ordentligt. Har jag vattnat för mycket, eller behöver de kopiöst med vatten? Temperaturen har varierat mellan 4-23 grader senaste månaden. Bifogar bilder och hoppas att det finns nån Miscanthus-expert där ute!
 
  • Elefantgräs planterat i en trädgård, omgivet av gräs och med en träd bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elefantgräs växer i trädgård med synliga tecken på att jorden runtomkring är nyplanterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av grönt elefantgräs med vissa brunaktiga blad i planteringsjord, nyligen vattnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen planterat elefantgräs och tigergräs med varierande gröna och bruna blad, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är växt, du måste vänta ock se
 

Bästa svaret

BirgitS
Dina gräs kanske inte var helt anpassade till svenskt utomhusliv, med UV-ljus, blåst och kyliga nätter, och då kan en del blad ta stryk men det är ju sällan som hela plantan dör. Om rötterna skadades i samband med planteringen kan det hända att den mängd vatten som rötterna efter det hinner med att suga upp inte räcker till för att försörja hela plantan med tillräckligt med vatten.

Gör ett litet hål, t.ex. med en planteringsspade, och känn hur jorden är 10-15 cm ner innan du bestämmer dig för att vattna så att du inte riskerar att övervattna heller.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Jag har odlat Miscanthus gräs i många år och jag tror inte du behöver vara orolig. Lite skadade blad men det kan vara som Birgit S säger, det är något av en chock för växter om de kommer direkt från en skyddad växthusmiljö och ut i naturen.
Miscanthus gräs är oerhört tåliga när de väl etablerat sig, normal bevattning räcker gott.

Håll rent runt gräsen så de inte invaderas av gräsmattan och får onödig konkurrens, gärna en ring med rotstopp mot gräsmattan så slipper du ett evighetsgöra med rensningen.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 2 till
  • Laddar…
Tack för era kloka svar! Ska gräva ner och känna efter hur fuktigt det är nästa gång som jag vattnar☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.