Hej, jag byggde en markställig för min solcellsanläggning.
Men tyvärr blev det lite fel vid sista raden som ska bära skenorna/panelerna. Raden hamnade för högt upp så att skenorna sticker ut 1,2m ifrån stödet.
Skenor som jag använder är: Schletter solo 40x40x6200mm.
En Schletter solo skena på 40x40x6200mm för solcellspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelerna kommer vara liggande, 35 graders lutning.
Paneldimension 1995 x 950 x 40 mm, tror en väger 20kg.

Jag la upp 2 paneler på den sista raden och det kändes svajigt.
Försökte hitta teknisk dokumentation kring schletters skenor och bärighet men jag hittar inget.

Jag satte skenorna 40cm ifrån panelkanterna.

Kommer jag behöva bygga något typ av stöd undertill på sista raden (rosa rör)?

3D-modell av en solcellsanläggnings markställning med ett markerat fel där skenan sticker ut 1,2 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markställning för solceller med ojämnt placerade stödrader och utstickande skenor som behöver stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Firman där du köpt solcellspanelerna, montagematerialet, växelriktare och övrigt hjälper dig med hur du ska bygga och även hållfasthet antar jag? De har beräkningsprogram för hållfastheten för ett tänkt panelfält.
Vi har monterat långa alu-skenor och de är inte alls så styva som man kan tro, litet mer som kokt spagetti när man har litet längre ounderstödd längd. Inte på markställning men på tak med takkrokar. Jag har för mig att det får vara maximalt 400 mm utstick av alu-skenan från yttersta stödpunkten, med den klena Schletterskenan är det inte Solo light? Du verkar ha 1 meter. Det håller troligen för regn och vind. Men kanske inte för värsta 50-års snölasten(den värsta snölast som statistiskt kan inträffa under en 50-årsperiod) och samtidig storm, vilket är det man ska dimensionera hållfastheten för.
 
Redigerat:
Jag köpte allt lite varstans, så jag har inte bara en leverantör.
Skenorna köpte jag på bygghemma, vet ej om det är Solo light:

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...lceller/aluminiumskena-kraftpojkarna/p-843790

Aluskenorna sticker ut 1,2m från stödpunkten.
Då är det nog bäst att att installera den där rosa röret på bilden med stöd.

Såhär ser det ut med 4 paneler:

Solpaneler monterade på metallställning utstickande från byggnad över ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fixade stöd för skenorna längst ner.
Blev hur stabilt som helst.
3D-ritning av rörsystem med färgkodade stöd och måttangivelser för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev det i verkligheten:
Metallstöd och skenor monterade på marken för byggprojekt, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paneler på plats:
Solpaneler installerade på markstöd framför ett hus med trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dojo Rising och 3 till
  • Laddar…
Då har du ett litet Kraftwerk på gissningsvis 9 kWp. Om panelerna är mot söder bör du får ca 9000 kWh/år.
Tyvärr lätt för tjuven att stjäla panelerna.
Tänk på att du har hög likspänning där, barn och vuxna klåfingriga kan få sig en stöt. Det är faktiskt dödlig spänning. Det hänger ju solarkablar på baksidan och solarkontakterna kan dras ut utan att använda verktyg. Kanske ett staket runt vore bra. Varningsskyltar.

Varför lades panelerna inte på taket? Redan fullt med paneler?
 
Redigerat:
Prylarna är väl kapslade och all elektronik beröringsskyddad? Borde inte vara farligare än att ha ett vägguttag utan staket.

Däremot är kanske ett staket bra för att inte folk ska bli för närgångna och ta sönder något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.