Skulle vilja veta vad en ungefärlig kostnad för totalrenovering/ombyggnation av bostadsrätt på 110kvm som ligger i Göteborgs centrum bör ligga på? Fastigheten är gammal och satt sig ordentligt, nyombildad från hyresrätt med undermåligt underhåll sen säkert 30 år.

Förstår att det är svårt att säga men någon slags schablon som ger ett ungefärligt pris borde väl finnas? Även en ungefärlig tidsåtgång antal arbetstimmar uppskattas! Tacksam för svar!

Vad som önskas byggas/renoveras:

Flytt av vägg i kök så ett mindre barnrum kan byggas.

Flytt av vägg i vardagsrum så kök och vardagsrum blir ett rum. Väggen är bärande så någon typ av förstärkning krävs.

Total omdragning av nytt elsystem, nya kontakter mm, infräsning av alla kablar i väggar, ny elcentral och byte av plats på elcentralen. Kabelkanaler till tv, ljud mm skall fräsas in i väggarna.

Installering av nytt kök från Ikea som behöver flyttas ca två meter och ny vägg behövs, ny rördragning, avlopp, filmning avlopp, ny el mm. Installering av vitvaror, installering av ny köksfläkt och omdragning av fläktkanal.

Platsbyggda hyllor i kök och vardagsrum, flytt och uppfräschning av befintliga äldre hyllor/skåp. Platsbygga garderober i sovrum och kontor.

Totalrenovering av alla ytskikt, innefattar rivande av tapeter, fixa ordentliga sprickor i väggar som är upp till fem cm breda på vissa ställen, jämna ut väggar med avvikelse på kanske upp till två cm. väggarna skall målas.

Total omläggning av golv på ca 80 kvm, äkta platsbyggd stavparkett i ek med fiskbensmönster föredras. Golvyta under nuvarande befintligt golv behöver stärkas och skruvas fast ordentligt.

Slipning och ommålning av alla fönsterkarmar. Allmän enklare uppfräschning av handtag, lösa lister mm på fönsternas insida.

Rikta om ca fem marmorskivor som är fönsterbräden, lagning av flera spruckna fönsterbrädor samt slipning och polering av dessa.

Flytt av två element.

Övriga mindre arbeten som gör att lägenheten uppfattas som i nyskick.

Badrum har jag koll på så där behövs ingen prisuppskattning!

Totalpris inklusive material och arbete exklusive ROT-avdrag uppskattas!

Gärna schablon pris per kvm, helst uppdelat i material, arbetskostnad och gärna en uppskattning av tidsåtgång i mantimmar!

Tacksam för svar och svenska företag som kan åta sig detta jobb för gärna höra av sig.

Tack på förhand!
 
Det där låter relativt komplicerat. Det går inte att komma med schabloner för sådant. Ex. att ge sig på en bärande vägg kan med lite tur gälla att fälla in en standard balk i en bef. vägg (5 - 10 000}. Men det kan också krävas en kraftig stålbalk, svetsad med stolpar, för att ge även sidleds stabilitet, då rasar det lätt iväg till 50 100 000.

Att flytta kök kan vara busenkelt, nästan ingen kostnad jämfört med att bara byta på bef. plats. men det kan också innebära stora ingrepp i ventilation, el ovh VVS. Samma sak där flytten kan kosta allt mellan 2000 och 200 000.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
B Bedandbreakfast skrev:
Skulle vilja veta vad en ungefärlig kostnad för totalrenovering/ombyggnation av bostadsrätt på 110kvm som ligger i Göteborgs centrum bör ligga på? Fastigheten är gammal och satt sig ordentligt, nyombildad från hyresrätt med undermåligt underhåll sen säkert 30 år.

Förstår att det är svårt att säga men någon slags schablon som ger ett ungefärligt pris borde väl finnas? Även en ungefärlig tidsåtgång antal arbetstimmar uppskattas! Tacksam för svar!

Vad som önskas byggas/renoveras:

Flytt av vägg i kök så ett mindre barnrum kan byggas.

Flytt av vägg i vardagsrum så kök och vardagsrum blir ett rum. Väggen är bärande så någon typ av förstärkning krävs.

Total omdragning av nytt elsystem, nya kontakter mm, infräsning av alla kablar i väggar, ny elcentral och byte av plats på elcentralen. Kabelkanaler till tv, ljud mm skall fräsas in i väggarna.

Installering av nytt kök från Ikea som behöver flyttas ca två meter och ny vägg behövs, ny rördragning, avlopp, filmning avlopp, ny el mm. Installering av vitvaror, installering av ny köksfläkt och omdragning av fläktkanal.

Platsbyggda hyllor i kök och vardagsrum, flytt och uppfräschning av befintliga äldre hyllor/skåp. Platsbygga garderober i sovrum och kontor.

Totalrenovering av alla ytskikt, innefattar rivande av tapeter, fixa ordentliga sprickor i väggar som är upp till fem cm breda på vissa ställen, jämna ut väggar med avvikelse på kanske upp till två cm. väggarna skall målas.

Total omläggning av golv på ca 80 kvm, äkta platsbyggd stavparkett i ek med fiskbensmönster föredras. Golvyta under nuvarande befintligt golv behöver stärkas och skruvas fast ordentligt.

Slipning och ommålning av alla fönsterkarmar. Allmän enklare uppfräschning av handtag, lösa lister mm på fönsternas insida.

Rikta om ca fem marmorskivor som är fönsterbräden, lagning av flera spruckna fönsterbrädor samt slipning och polering av dessa.

Flytt av två element.

Övriga mindre arbeten som gör att lägenheten uppfattas som i nyskick.

Badrum har jag koll på så där behövs ingen prisuppskattning!

Totalpris inklusive material och arbete exklusive ROT-avdrag uppskattas!

Gärna schablon pris per kvm, helst uppdelat i material, arbetskostnad och gärna en uppskattning av tidsåtgång i mantimmar!

Tacksam för svar och svenska företag som kan åta sig detta jobb för gärna höra av sig.

Tack på förhand!
Omöjligt att svara på. Men om du vill ha en gissning: Minst 500.000 om allt går den enkla vägen som Hempularn tar upp. 1.000.000 om allt blir så komplicerat och dyrt som det alltid brukar bli. Det är i stort set alla olika hantverkardisipliner som kommer ingå, konstruktör, snickare, målare, vvs, el. Arbetena ska koordineras av dig? Eller vill du köpa ett totalprojekt? Då tillkommer kostnader för det också. Vid närmare eftertanke sätt en miljon som budget. Och se till att du har finansiella resurser att det blir ännu dyrare. Arbetet kan göras på 3 månader eller ett år, det beror på hur du handlar upp tjänsterna.Bara börja ta kontakt med firmor och ta in offerter, så får du iaf en uppfattning vart landet ligger.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
ETT av momenten kan jag hjälpa till med ngn. sorts schablon.

Fiskbensparkett. Där har jag egen erfarenhet av upphandling, visserligen några år sedan nu. Men jag betalade då ca. 700 kr/kvm. MEN det var på bra underlag, som jag hade fixat innan parkettfirman kom. I mitt fall var det bara ett rum på 17 kvm. Så med stor yta bör man kunna få en del rabatt.

När du skriver att golvet behöver "stärkas". Det kan betyda lite vad som helst. I värsta fall behöver de bef. golven helt rivas upp, och golvbjälkarna kompletteras. Stavparkett skall helst läggas på plywood. I många fall limmar man en plywoodskiva på det bef. undergolvet, och parkett på det. Men ibland kan det bli för tjockt, golvhöjden "kolliderar med något annat. Plywood är för att då fäster spiken som används för parketten bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Som amatör med lite renovering bakom mig så låter det där som inte en chans under en miljon. Bara att be någon komma ut och kolla.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hej, jag kan berätta en liten anekdot om en kompis som bytte golv i halva sin lägenhet (ca 60 kvm) i GBG vid Nordenskiöldsgatan för 1 år sedan, och året innan det så bytte de även köket och flyttade en liten vägg. Men hur som helst, golvet hade sand under som de var tvungna att ta bort (pga vattenläcka). Så de sög bort X antal ton sand. Fyllde på med EPS betong och la in nytt 1 stav ekparkett. Tottikostnad på ca 240 kkr.
Det är dyrt att göra saker i centrala GBG. Bara parkeringspengar för snickare blir tusenlappar och man får ha tur om de kan parkera ens i närheten av lägenheten.

Så rent spontant skulle jag gissa på att det är miljonprojekt direkt. Men det beror såklart på vad du tar in för snickare och vad du vill ha för slutresultat. Min kompis hade använt dessa snickare året innan för köket (kostade också X antal 100 kkr). Så han visste ju att han vågade låta snickaren ta hand om hans problem så han kunde fokusera på annat. Vill man vara med och projektleda själv så blir det säkert billigare. Men då får du även alla problemen i ditt knä.
 
Glöm inte bort tiden kraften de tar att (förhoppningsvis) få alla dessa projekt godkända av styrelsen. Har huset slutat sätta sig? Har en grundförstärkning gjorts? Menar, tråkigt om du renoverar allt till topp skick och sen de blir sprickor snabbt igen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Är du säker på att föreningen tillåter borttagning av bärande vägg? Jag undrar också varför du inte köper en annan lägenhet när den här har fel antal rum, planlösning osv.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Du önskar att den ska byggas om fullständigt så att den uppfattas som nyskick om jag förstår och läser rätt?
Då skulke jag budgetera för minst 1,5 miljon samt räkna med 3-6 månaders byggtid. Det är tyvärr osannolikt att du kan koordinera på ett sådant sätt att det inte blir väbtetider, torktider etc. dessutom måste allt göras i ”rätt” ordning och du måste ha in en mängd olika hantverkare som sannolikt inte släpper allt de har för händer för att hoppa in i ditt projekt.

Är läget och priset bra kan det absolut vara en bra affär att totalt bygga om, men det lär ta tid och kosta.....
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Du har redan fått flera relevanta svar. Generellt är det betydligt billigare att köpa en lägenhet där planlösning stämmer och göra mindre renoveringar än att göra så omfattande förändringar som du tänker göra. Det dyker nästan alltid upp oväntade problem som fördyrar. Sen kommer det att ta lång tid att få allt gjort, och det är jobbigt att bo i ett byggprojekt. En relevant fråga är också om husets förening tillåter de förändringar ni planerar att göra
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tillbyggnad av hus hamnar mellan 10-25000 beroende på vilka rum som byggs till.
Räknar man lågt så blir det ju ca 1 mille. Tror dock på mer.
 
nikasp
@Bedandbreakfast Det är inte bra netikett att lägga samma fråga på flera platser. Jag rapporterade den du la i "Bostadsrätt"-delen så admion får ta bort den innan folk börjar svara där också.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nikasp
Desto mer jag läser så låter det här som det aldrig stoppar vid en miljon ens. Totalrenovering av allt, platsbyggda grejer, flytt och renovering/polering/uppfräschning av befintliga grejer. Sånt tar ju verkligen tid jämfört med att riva allt, fixa ytskikt och sen montera nya grejer. Tänker bara på hur lång tid det tar att renovera ett enda fönster jämfört med att kast och sätta in nytt som exempel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag kan inte tillföra någon kostnadsuppskattning men antar att du även bör ta hänsyn till om lägenheten är lättillgänglig dvs ligger i markplan och material enkelt kan tas in via fönster eller om den ligger på våning 10 och kräver att materialet bärs eller hissas upp.

Samma sak med allt som ska rivas ut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi har bekanta som gjorde en totalrenovering av en lägenhet i City här i Stockholm. Lite större tror jag. De flyttade inga väggar, och i de flesta rum behölls originalparkett, slipad. De byggde ett extra badrum, och nytt kök, alla ytor totalrenoverade. Har för mig att det gick på 800 000.
 
  • Gilla
Lindgrenälvsjö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.