Jag håller på att bli galen på min gräsklippare som jag laggt oskäligt mycket pengar och tid på. Har de senaste åren bytt lager i hela maskinen och alla remmar. Nu vid första klippningen skar motorn och ny införskaffades och monterades. Vid första provturen efter motorbytet så träffade jag en sten och slog sönder bägge axlarna till knivarna. Så totalrenovering av aggregatet med nya lager rem knivar axlar ect.

Men nu till problemet som började redan förra året. När man kört ca 30min så slutar den driva. Fläkten stannar på hydrostaten när det sker och remmen slirar på hydrostaten remskiva. Släpper man gasen och trycker igen så kan man komma en liten bit till, alternatift backar lite och kör frammåt. Stänger man av och låter den stå lite så går den en stund till.

Förra året när problemet började bytte jag olja i hydrostaten till Stigas 5-50W efter ett hällvettes luftande blev det tillfälligt bättre. Igår bytte jag bägge bakre remmarna utan resultat. Efter bytet av oljan morrar det lite från hydrostaten när man gasar/släpper.

Är det någon som vart med om liknande och hur löste ni det?
 
Provat vrida hydrostatens remskiva för hand när den blivit så varm att det här händer?
Tänkte om det går tungt eller om det bara är remspänningen som behöver justeras åt.
 
P Per_Eriksson skrev:
Provat vrida hydrostatens remskiva för hand när den blivit så varm att det här händer?
Tänkte om det går tungt eller om det bara är remspänningen som behöver justeras åt.
Svårt att få något resultat från de eftersom så fort man släpper gasen så verkar det tillfälligt återställas. Ska pröva i morgon men tror inte man får fram något konkret. Sen är det så satans trångt att man inte kommer in med händerna utan att bränna skinnet av sig.

Kan man justera remmen? Den är väl bara fjäderbelastad?
 
N n0zen skrev:
Svårt att få något resultat från de eftersom så fort man släpper gasen så verkar det tillfälligt återställas. Ska pröva i morgon men tror inte man får fram något konkret. Sen är det så satans trångt att man inte kommer in med händerna utan att bränna skinnet av sig.

Kan man justera remmen? Den är väl bara fjäderbelastad?
På min park pro är remmen fjäderbelastad, det borde din med vara. Jag hade problem med att tidigare ägare hade fäst fjädern till spännrullen i fel hål så att den inte var tillräckligt spänd. Det fick till följd att vi hög belastning ( lätt uppförsbacke)så slirade den.
 
N NoOne2k skrev:
På min park pro är remmen fjäderbelastad, det borde din med vara. Jag hade problem med att tidigare ägare hade fäst fjädern till spännrullen i fel hål så att den inte var tillräckligt spänd. Det fick till följd att vi hög belastning ( lätt uppförsbacke)så slirade den.
Exakt den är fjäderbelastad men hur ska fjädern sitta?
 
  • Gilla
Ursuz81
  • Laddar…
Redigerat:
P Per_Eriksson skrev:
Det är ju en salig röra att hitta rätt bland stiga park modellerna men den här borde stämma med vad du har,
[länk]

[länk]

Om det är nåt som saknas eller är trasigt har jag en hel del kvar sen jag byggde om en sån till 4wd.
Det ser rätt ut ser inget som uppenbart saknas. Och det framgår inte direkt på bilden hur fjädern till rämmspänningen ska sitta.

Men nu blev jag intresserad. Byggt om till 4wd? Jag skulle verkligen behöva 4wd och har vart inne på att byta maskin. Hur gjorde du?
 
Hittade komplett ny drivlina som ramlat av monteringsbandet i tranås en gång i tiden, hade sen för mycket fritid och bra o ha saker på jobbet, x antal ,timmar senare är den 4wd med servo, dubbelverkande uttag för tippvagn och hydraulisk klippdäckslyft.

Om jag inte minns fel är det en justering för urkopplingsmekansimen också, är den rätt justerad?
 
P Per_Eriksson skrev:
Hittade komplett ny drivlina som ramlat av monteringsbandet i tranås en gång i tiden, hade sen för mycket fritid och bra o ha saker på jobbet, x antal ,timmar senare är den 4wd med servo, dubbelverkande uttag för tippvagn och hydraulisk klippdäckslyft.

Om jag inte minns fel är det en justering för urkopplingsmekansimen också, är den rätt justerad?
Ja 4wd skulle jag verkligen behöva. Men var nere och tog kort på åbäket. Fjädern sitter i fästet för bakaxeln. Lite osäker på om den sitter rätt? Bromsen är helt urkopplad det är den man ser under fjädern till rämmspänningen. Urkopplingen sitter där den ska och inga glapp. Dock fuktar bakaxeln något men tror inte det är problemet.

Som han förklarar det i filmen är precis som jag upplever det. Det är inga som hälst problem för mig att plocka isär det men frågan är om det går att fåtag i delar.
 
  • Bild på fordonets underrede som visar fjädern i fäste för bakaxeln, med synlig bromskomponent och urkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fordonets bakaxel med synlig fjäder och urkopplad broms, täckt av smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är internt läckage i pumpen så ska inte remskivan minska farten eller stanna, det tyder snarare på att remspänningen är för dålig.
 
  • Gilla
sheismysi_n
  • Laddar…
Kan det vara att du saknar fjäder nr 9 helt o hållet?
4231-0013- 00
 
Är inte det som ligger löst frikopplingen till hydrostaten? Varför ligger den där? Även om det inte är problemet tyder det på att nått inte är rätt. Hur mycket tog du bort när du bytte rem? Vet inte om nån sagt det men det händer att splincen på ingående axel går sönder så att remskiva o fläkt stoppar vid belastning. Skulle lossa o kolla det först om jag var du.
 
  • Del av ett fordon med en lös komponent nära hydrostaten, markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pappanille skrev:
Är inte det som ligger löst frikopplingen till hydrostaten? Varför ligger den där? Även om det inte är problemet tyder det på att nått inte är rätt. Hur mycket tog du bort när du bytte rem? Vet inte om nån sagt det men det händer att splincen på ingående axel går sönder så att remskiva o fläkt stoppar vid belastning. Skulle lossa o kolla det först om jag var du.
Det är inte frilopplingen som ligger där det är bromsen. Problemet att den stannade var innan jag bytte olja förra året. Jag har oxå hört om splincen kan vara orsaken man jag förstår inte hur trasiga splincen kan göra att det stannar. Borde snurra men inte greppa? Ska plocka ned det ikväll och inspektera.
 
P Per_Eriksson skrev:
Kan det vara att du saknar fjäder nr 9 helt o hållet?
4231-0013- 00
Ja absolut. Den finns inte. Men vart ska den sitta?
 
Ikväll fick jag lite tid över och plockade bort hela bakaxeln. Kollade först på remskivan och den är ok. Inget fel på splincen.

Så jag spolade av den och plockade isär den. Allt ser ut att vara i bra skick. Inga skador på kuggarna och pumpen har fina ytor både på kolvar glidskiva. Hittar inga spår av spån och magneterna ser bra ut med bara ett tunt lager spån på. Det jag ser är dock att filtret ser riktigt slitigt ut.

Min teori nu är... filtret är igensatt och efter att man kört 20-30min så sätter det igen helt. Det blir då baksug i pumpen som stannar. När jag släpper gasen så sipprar det in olja igen genom filtret till pumpen och den går lite till. Därav stannar remskivan. Är jag helt ute och cyklar?
 
  • Närbild på en remskiva med synliga kuggar och ingen skada, inoljad yta samt antydan av spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad bakaxel med synliga kuggar och pumpkomponenter, rengjord och i gott skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isärplockad bakaxel med remskiva, kuggar och pump som ser rena och oskadade ut på ett genomskinligt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en demonterad bakaxel med fokus på pumpkolvarna och glidskivan i gott skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en demonterad bakaxelns komponenter med synlig kuggning och pumpmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgranskat öppnat växellådshus som visar rena kuggar utan spånhål, i samband med underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en bilens bakaxels komponent med slitigt filter och smutsiga ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.