Hej!
Byggde nytt hus för tre år sedan och var iochmed det tvungen att fylla upp gräsmattan 50 cm. Beställde fyllnadsjord av ett företag samt toppade med fin såjord från samma företag. Allt ser kanon ut och jag sår gräs.
Tidsklipp. - Står här tre år senare med ogräs till förbannelse, det är alla möjliga sorters skit som växer i "gräs"mattan.
Har sått vid flera olika tillfällen, vår, höst, vattnat, krattat och gödslat, men gräset tar sej inte, fläckvis är det nån liten grästuva, däremellan ogräs, ogräs, ogräs, och öppen jord.
Det är en tydlig gräns vart ogräset börjar och det är där den nya jorden är lagd.
Har pratat med företaget ett flertalet gånger om detta och nu ska dom äntligen komma ut och kolla på det.
Dom säger att det förmodligen kommit med ogräs med fyllnadsjord en och inte såjorden, men jag tycker det är oviktigt. Bägge jordarna kommer från dom.
Är det rimligt att man får med så mycket ogräs och skit från ett etablerat företag? Har jag rätt att klaga och vad kan jag isåfall kräva av dom?
Tycker det är svintråkigt att det ser så jäkligt ut, vi kan inte gå barfota pga alla tistlar (vill tillägga att jag ägnat åtskilliga timmar åt att försöka få bort skiten)
Det blir lervälling när det regnar.
Och inte minst har det kostat massor, först det fina jorden, sen alla säckar gräsfrö och gödsel..
 
Trist! Hur mycket vattnar du när du sått nytt? Vattenspridaren måste vara igång typ 24/7.
En hel del ogräs kan man vara snabb och plocka tills att gräset tar sig.

Lerigt och pölar låter som att det kan vara dåligt dränerat. Går kanske att jobba ikapp med dress och sand?

Om du inte får ordning på det så är det nog bara börja om från början. Kör rullgräs då istället så kommer det nog bli bättre.
 
Matjorden kommer troligtvis från åkermark som skalats av för exploatering. I matjorden finns massor av ogrösfrön som bara väntar på ett tillfälle att få gro.

När man anlägger ny gräsmatta är det viktigaste att snabbt få igång tillväxten på gräset för då konkurrerar det ut det mesta av ogräset. Ogräs växer under alla förhållanden men för att få igång gräset krävs att man håller det fuktigt under etableringen tills gräset kommit upp och därefter vattna efter väder tills det blivit kraftigt.

Hur har du gjort vid sådd? Har du luckrat upp ytan och räfsat ner fröna innan du vältade efter sådden? Vid något tillfälle har jag varit med om att jord som legat i hög under lång tid har varit svår att få gräs att gro i. Varför vet jag ej, det kan ha varit tillfälligheter.
 
1 markus1 skrev:
Trist! Hur mycket vattnar du när du sått nytt? Vattenspridaren måste vara igång typ 24/7.
En hel del ogräs kan man vara snabb och plocka tills att gräset tar sig.

Lerigt och pölar låter som att det kan vara dåligt dränerat. Går kanske att jobba ikapp med dress och sand?

Om du inte får ordning på det så är det nog bara börja om från början. Kör rullgräs då istället så kommer det nog bli bättre.
Haft vattenspridaren igång och hållt det fuktigt när jag sått. Tycker att jag gjort som man ska men fröna tar sej inte. Vid ett tillfälle spillde jag gräsfrö i gruset, på den fläcken blev det en tjock grön matta. Men i jorden en meter därifrån, där jag vattnat, krattat och gött, kom det endast upp ogräs. Det är en av anledningarna till att jag ifrågasätter jordens kvalitet..
Hade jag vetat det jag vet nu hade jag struntat i såjorden och lagt ut rullgräs från början.
Tack för svar
1 markus1 skrev:
Trist! Hur mycket vattnar du när du sått nytt? Vattenspridaren måste vara igång typ 24/7.
En hel del ogräs kan man vara snabb och plocka tills att gräset tar sig.

Lerigt och pölar låter som att det kan vara dåligt dränerat. Går kanske att jobba ikapp med dress och sand?

Om du inte får ordning på det så är det nog bara börja om från början. Kör rullgräs då istället så kommer det nog bli bättre.
 
G-83 G-83 skrev:
Matjorden kommer troligtvis från åkermark som skalats av för exploatering. I matjorden finns massor av ogrösfrön som bara väntar på ett tillfälle att få gro.

När man anlägger ny gräsmatta är det viktigaste att snabbt få igång tillväxten på gräset för då konkurrerar det ut det mesta av ogräset. Ogräs växer under alla förhållanden men för att få igång gräset krävs att man håller det fuktigt under etableringen tills gräset kommit upp och därefter vattna efter väder tills det blivit kraftigt.

Hur har du gjort vid sådd? Har du luckrat upp ytan och räfsat ner fröna innan du vältade efter sådden? Vid något tillfälle har jag varit med om att jord som legat i hög under lång tid har varit svår att få gräs att gro i. Varför vet jag ej, det kan ha varit tillfälligheter.
Har räffsat ner fröna och vattnat av bara tusan men det är som att ogräset tar över och gräset inte vill växa. Har känslan av att jorden är dålig för gräsfröna men vet inte. Mycket jobb och mycket pengar och har en skitgräsmatta. Så tråkigt bara.
Tack för svar!
 
BirgitS
S Suss12345 skrev:
Beställde fyllnadsjord av ett företag samt toppade med fin såjord från samma företag.
Hur många cm såjord?

Sen är det ju bra att klippa ogräs hårt och ofta för de flesta av dem klarar inte av få sina blad bortklippta varje vecka.
 
Jag har en kompis som fick matjord till sin gräsmatta som legat i hög under ett antal(vet ej hur många) år. Det var ett helsike att få fröna att gro och jag vill minnas att han dressade på ett par cm ”ny” jord tillslut. Nu har han oavsett en fin gräsmatta.

Hoppas du får rätt på det.
 
Känns som du har för kompakt packat?
Om det blir dynga av allt när det kommer regn?
Typiskt om du fått fylla upp 50cm.
Hyr jordfräs till hösten, kör över allt ett par gånger på olika håll. Så gräsfrö av en snabb sort,( typ skånefrö siesta.) och håll tummarna för en varm och fuktig höst
 
K kanonkula skrev:
Känns som du har för kompakt packat?
Om det blir dynga av allt när det kommer regn?
Typiskt om du fått fylla upp 50cm.
Hyr jordfräs till hösten, kör över allt ett par gånger på olika håll. Så gräsfrö av en snabb sort,( typ skånefrö siesta.) och håll tummarna för en varm och fuktig höst
Eftersom gräset inte tagit sej, endast fläckvis, och ogräset är bara nästan överallt, men däremellan är det "öppen jord" så det blir ju kladd när det blir blött. Och med djur och barn då dras det in. Inte så skoj när det är fjärde sommaren och jag borde ha en fin gräsmatta vid det här laget. Känns sisådär att fräsa upp allt men det känske är det bästa om jag ska få ordning på det.
 
S Suss12345 skrev:
Eftersom gräset inte tagit sej, endast fläckvis, och ogräset är bara nästan överallt, men däremellan är det "öppen jord" så det blir ju kladd när det blir blött. Och med djur och barn då dras det in. Inte så skoj när det är fjärde sommaren och jag borde ha en fin gräsmatta vid det här laget. Känns sisådär att fräsa upp allt men det känske är det bästa om jag ska få ordning på det.
Nä, jag förstår dig.
Om du vill vara säker på att ha fin gräsmatta till nästa år så måste du nog lägga färdig matta.
Jag hade fräst upp det ändå, (körde ni med jordfräs innan ni sådde första gången?) är det för hårt packat kommer du få problem med det även med färdig matta. Regnvattnet kommer inte rinna undan utan lägga sig under gräset.
 
S Suss12345 skrev:
Eftersom gräset inte tagit sej, endast fläckvis, och ogräset är bara nästan överallt, men däremellan är det "öppen jord" så det blir ju kladd när det blir blött. Och med djur och barn då dras det in. Inte så skoj när det är fjärde sommaren och jag borde ha en fin gräsmatta vid det här laget. Känns sisådär att fräsa upp allt men det känske är det bästa om jag ska få ordning på det.
Oj, fjärde sommaren. Normalt borde du ju haft en fin matta samma eller senast nästa säsong. Rulla redan i år om du har möjlighet att vattna!
 
S Suss12345 skrev:
Eftersom gräset inte tagit sej, endast fläckvis, och ogräset är bara nästan överallt, men däremellan är det "öppen jord" så det blir ju kladd när det blir blött. Och med djur och barn då dras det in. Inte så skoj när det är fjärde sommaren och jag borde ha en fin gräsmatta vid det här laget. Känns sisådär att fräsa upp allt men det känske är det bästa om jag ska få ordning på det.
Den vanligaste vägen för ogräset till gräsmattan är via luften. Den vanligaste orsaken till att gräsfrön inte gror är att de fått torka ut och att man misslyckats med att hålla såbädden fuktig (vilket är en utmaning ffa på vår/sommar om man inte täcker med fiberduk).
Vad har du sått med för gräs?

Gräsfrö har ytterst låga krav på näring för att gro, de gror till och med på hushållspapper. Är du fundersam över jorden, skicka in ett jordprov till eurofins eller liknande företag. Då får du reda på jordens egenskaper.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.