Planade ut tomten i samband med en husdränering och har nu efter första vintern med gräsmatta fått problem.

Vattnet från slänten rann ner på gården men då gården är i skugga mesta dels av dagen så fastnade vattnet mellan slänten och snön på gården. Jag har tänkt att gräva ner en dräneringsslang så det inte händer nästa år.

Skadan är dock redan skedd. Det iskalla vattnet har antingen dränk eller frusit ihjäl gräsmattan. Det är extremt få grässtrån jag ser genom det gula gräset. Bilderna är efter jag kört med en mossrivare för att lufta upp gräsmattan en aning i hopp om att det fanns liv under allt dött gräs.

Jag vet vad problemet är och hur jag ska förhindra det nästa år med jag vill gärna ha liv i gräsmattan igen. Hur livar jag upp den? Min ide var att slänga ut massa från och köra med en vertikalskärare för att få ner fröna i jorden. Har ni kanske något bättre lösning och vad tycker ni om min ide?
 
  • En skadad gräsmatta med gula fläckar och en mossrivare efter vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med skadade, gula delar efter vattenansamling och en friskare, grön del på slänten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kommer att växa igen av sig självt. Ge 17 i att köra gräsklipparen där ett tag så ska du nog få se på självsådd.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det där kommer att växa igen av sig självt. Ge 17 i att köra gräsklipparen där ett tag så ska du nog få se på självsådd.
Jag är rädd att ogräset kommer ta över :(

Kommer ändå gräva ner lite dräneringsrör där så när jag väl lägger igen allt så lär jag nog sprida ut lite topdressing samt några nya frön :D Som det är just nu är slutet av slänten den lägsta punkten vilket inte är superbra.
 
Köp näring till den. Gödsel eller kväve och massa vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.