Jag har en elcentral på mitt enfamiljshus med 20A mätarsäkringar. I dagsläget matar centralen huset samt ett attefallshus som innehåller kök osv för åretrunt boende. Nu tänkte jag inreda ytterligare en lägenhet i enfamliljshuset genom en utbyggnad. Räcker elen till för 3 boenden?

Tänker på vad som händer om alla slår på sin indukionshäll samtidigt, smäller mätarsäkringen då eller vad händer? Räcker det att byta till 25A mätarsäkringar, kan man ha högre än så?

Efter lite googling så inser jag att det går bra att öka till 35A mätarsäkring om så skulle krävas :)
 
Redigerat:
tommib
Du kan troligen inte öka till 35 A med befintlig mätartavla, kanske inte heller med befintlig servis.

Det låter väldigt klent med 20 A till tre hushåll. Även 25 A är i klenaste laget när man tänker på just matlagning som de flesta typiskt gör ungefär samma tid. Hur är uppvärmningen löst?
 
Helt Off Topic. Men tänk på att om du hyr ut ytterligare en lägenhet, så gäller troligen inte reglerna för privatuthyrning, utan du går under samma regelverk som vilket fastighetsbolag som helst. Så du får räkna med att dina hyresgäster får besittningsrätt.
 
Om det räcker för mig med två hushåll och företag tror jag det räcker med 25 för Martins 3 hushåll, för SÅÅÅ samtidigt drar man inte igång spisarna.

Att höja till 35 A kan innebära att ledningarna från mätaren till elcentralerna måste avsäkras om de är 6 mm2 eller bytas till 10 mm2

Avsäkra 3 utgående 3-fas tar en del plats i mätarskåpet och byta kabel är ju en del pyssel.

Protte
 
tommib tommib skrev:
Du kan troligen inte öka till 35 A med befintlig mätartavla, kanske inte heller med befintlig servis.

Det låter väldigt klent med 20 A till tre hushåll. Även 25 A är i klenaste laget när man tänker på just matlagning som de flesta typiskt gör ungefär samma tid. Hur är uppvärmningen löst?
Luft-luft i huvudhuset och ett 1200w element i attefallshuset. Det räckte i vintras med det enda elementet för hela attefallshuset. Det blev nog lite väl mycket isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.