Har tankar på att köpa en McCulloch 600 men har en lutande gräsmatta på flera ställen där max är 25 grader = 47%.

Är det någon som har denna maskin och använder den på en gräsmatta med mycket lutning utan problem?

Vad är max den klarar? Enligt spec står det 35% men någon som kör den på mer lutning?
 
mdredfox88 mdredfox88 skrev:
Har tankar på att köpa en McCulloch 600 men har en lutande gräsmatta på flera ställen där max är 25 grader = 47%.

Är det någon som har denna maskin och använder den på en gräsmatta med mycket lutning utan problem?

Vad är max den klarar? Enligt spec står det 35% men någon som kör den på mer lutning?
Finns en tråd om Rob (https://www.byggahus.se/forum/threads/mcculloch-rob-r1000-asikter.316460/page-4#post-3292383) här på Byggahus. Där har en användare kört den i uppskattningsvis 40 graders lutning (inlägg #51).

Jag har runt 35% lutning på en del av gräsmattan men inte installerat klipparen där än... Förhoppningsvis klart inom 1-2 veckor - återkommer med uppdatering då! :D
 
A aekeberg skrev:
Finns en tråd om Rob ([länk]) här på Byggahus. Där har en användare kört den i uppskattningsvis 40 graders lutning (inlägg #51).

Jag har runt 35% lutning på en del av gräsmattan men inte installerat klipparen där än... Förhoppningsvis klart inom 1-2 veckor - återkommer med uppdatering då! :D
Hur gick det med uppdateringen? :) Jag funderar på att köpa en s600. Nöjd med den?
 
T tobbbias skrev:
Hur gick det med uppdateringen? :) Jag funderar på att köpa en s600. Nöjd med den?
Jag satte plåtskruv som dubb i hjulet och nu funkar det alldeles utmärkt! Den har vid två tillfällen fastnat på samma ställe när den backar i samband med vändning (när den stöter på begränsningskabel längs sidan av slänten). Den signalerar då för ’klippare lutad’ eller något i den stilen... Tror jag kan jämna ut marken lite där och kanske flytta in begränsningskabeln så ska det nog ordna sig också...

Plåtskruvar monterade som dubbar på hjulet av en robotgräsklippare för bättre grepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överlag är jag nöjd med klipparen (jag har R600) - den gör det den ska utan störningar. Sen är McCulloch (som skrivits här på BH) Husqvarnas budgetmodell utan extra lull-lull. Klarar man sig utan det så kan jag verkligen rekommendera den! Med förbehåll att R600 verkar ha svårt för tighta passager (under 1-1,5m) vid utfart längs guidekabeln.

Sen har jag förstått att S600 bjuder på en del extra funktionalitet jämfört med R600 - har inte koll på detta i detalj men det borde väl stärka min köprekommendation! :D
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur många skruvar per hjul?.
 
A aekeberg skrev:
Jag satte plåtskruv som dubb i hjulet och nu funkar det alldeles utmärkt! Den har vid två tillfällen fastnat på samma ställe när den backar i samband med vändning (när den stöter på begränsningskabel längs sidan av slänten). Den signalerar då för ’klippare lutad’ eller något i den stilen... Tror jag kan jämna ut marken lite där och kanske flytta in begränsningskabeln så ska det nog ordna sig också...

[bild]

Överlag är jag nöjd med klipparen (jag har R600) - den gör det den ska utan störningar. Sen är McCulloch (som skrivits här på BH) Husqvarnas budgetmodell utan extra lull-lull. Klarar man sig utan det så kan jag verkligen rekommendera den! Med förbehåll att R600 verkar ha svårt för tighta passager (under 1-1,5m) vid utfart längs guidekabeln.

Sen har jag förstått att S600 bjuder på en del extra funktionalitet jämfört med R600 - har inte koll på detta i detalj men det borde väl stärka min köprekommendation! :D
Snyggt, tack för infon. Ska hålla stenkoll på alla rabatter nu under hösten och köpa in en S600 tänkte jag. För ca 6kkr så känns det klart värt! Är avis på alla grannar som har så fina mattor nu när de skaffat robotar... :)
 
M furulundman skrev:
Hur många skruvar per hjul?.
Vet inte hur många totalt men satte på var femte ’räffla’ på vardera sida som du ser på bilden. Lite på måfå men det gick jämt upp! Ibland har man tur... :p
 
A aekeberg skrev:
Finns en tråd om Rob ([länk]) här på Byggahus. Där har en användare kört den i uppskattningsvis 40 graders lutning (inlägg #51).
Inte för att på något sätt märka ord men 40 graders lutning finns ingen robot som klarar. Det är ju 84%. Går knappt att gå uppför.
40% kan nog säkert gå med många även om manualen säger annat.
 
Jag har en liten slänt på gräsmattan (nån meter bara) och har inte m.tt hur mycket det lutar men ibland när klipparen kör nerför där så stänger den av kniven, antar att det beror på att det lutar för mycket. Det händer även att den vänder när den kör uppför på det stället. Men den verkar överlag klara lutning bra tycker jag. Jag har s600
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.