tommib tommib skrev:
En långsmal mätartavla (Hager QT25, 611 mm hög, 220 mm bred) passar bra med en fyraraders hagercentral (Hager Gamma GD418N, 625 mm hög, 355 mm bred) kloss an. Om det måste få plats i ett 60 cm brett skåp så kanske man får gå ner på 13 moduler breda centraler som är 250 mm breda. Om du bygger själv skulle jag absolut satsa på 18 moduler breda.
Ja, något sådant får det nog bli!
 
Ska man dölja mätaren inne så bör man se till att "skåpet" är lätt att demontera eller så stort invändigt att man utan större problem kan arbeta där. För om inta annat kommer nätägaren inom överskådlig tid att byta mätaren ( ett byte sker kontinuerligt) och då måste man kunna arbeta vettigt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag skruvade upp allt lagom komprimerat och funderade hur man skulle dölja det, frugan kom med förslaget att sätta en vanlig dörr framför utan handtag så man måste använda ett verktyg för att öppna.

Elcentral och teknisk utrustning dold bakom öppen vit toalett-dörr utan handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral, belysningsstyrnig, fiber, mediaomvandlare,router, gamla trådbunden telefon, golvvärme relegering.
All dolt av en standard toa-dörr från Jem&Fix i hörnet av uterummet.
 
Redigerat:
S sa3afc skrev:
Passa på att flytta ut mätaren till fasadmätarskåp eller markmätarskåp när du ändå håller på. Huvudsäkringarna får dessutom bättre kylning och tål mer.
Näe, det passar inte bra här - ger mig inga praktiska fördelar, men tack för tipset! Utmed serviskabelns sträckning finns ingen bra plats för ett fasadskåp placerat enligt nätägarens krav. Det blir fult och är ivägen. Dessutom har jag ingen lust att gräva upp för att hitta kabeln.
 
@Leif i Skåne och @elmont ja som det blir nu så bygger jag ut en nisch från hjärtväggen i huset, 15-20cm eller vad som nu kan behövas. Att ha en vanlig dörr framför detta är absolut ett alternativ, det ger perfekt åtkomst till allt och mycket plats för expansion. I alternativ någon köksskåpsdörr enligt @tommib s förslag. Båda funkar.

Det som just slog mig är om man borde planera in plats för solcells-prylar också. Börjar dock bli lite ogreppbart men det känns naturligt att ha allt på samma ställe.
 
Vi kör med en IKEA köksstomme, med vita luckor. Dock är den roterad 90° så luckorna öppnas nedåt respektive uppåt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det som just slog mig är om man borde planera in plats för solcells-prylar också. Börjar dock bli lite ogreppbart men det känns naturligt att ha allt på samma ställe.
Enklast är att sätta en plyfaskiva på väggen så man har något att fästa solcell grejerna i. När allt är på plats och man vet hut mycket det bygger ut från montageytan så kan man regla upp för en eller flera dörrar. Glöm inte att en växelriktare behöver rejält ventilation.
Solcellsinverter och elinstallationer monterade på en plywoodskiva på en vägg i ett trärums hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för bilderna!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Ska du planera in för solcellsprylar måste du tänka på ventilationen i betydligt större utsträckning än annars.
 
Japp, men jag tror att det rimliga är att sådana prylar hamnar på vinden och inte i källaren. Behöver bara få till ett rör från vind till källare så är saken biff. Så det går nog att tänka bort det för denna manöver.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Japp, men jag tror att det rimliga är att sådana prylar hamnar på vinden och inte i källaren.
Iaf vår vind är apvarm sommartid....
 
F frollic skrev:
Iaf vår vind är apvarm sommartid....
Japp funderade lite mer på det där nu och kom till samma slutsats. Förbereder med rör för att få lite valmöjligheter men antagligen sitter ev solprylar bäst utomhus.
 
Tänk om vad gäller Markmätarskåp, dels har du färdig byggström under ombyggnad och du har plats för annat där inne. Det tror jag inte du kommer att ångra.
 
H Heden71 skrev:
Tänk om vad gäller Markmätarskåp, dels har du färdig byggström under ombyggnad och du har plats för annat där inne. Det tror jag inte du kommer att ångra.
Jag bygger inte nytt och behöver ingen byggström. Jag ska bara flytta elcentralen runt en hörna från en vägg till en annnan!

Jag vill ändå tacka för alla tips, grundfrågan kring skåp är utredd, det jag ville ha finns inte och jag får göra som vanligt och bygga eget - det kommer bli bra det med.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.