Nu börjar det bli byggväder även i Norrland och då är det dags för nästa projekt.

Jag ska bygga en verkstads/hobbybod och i den tänkte jag också ha ett litet serverrum. Burkarna bullrar ju vilket leder till mitt problem. Jag vill ljuddämpa/isolera serverrummet så mycket det nu går, men hur gör man ?

Byggnaden ska som sagt byggas så det är fritt fram för föändringar och omtag ett tag till men grundtanken är isolerad platta och trästomme.
 
bygg "flytande" väggar..
 
Tänk på ventilationen så du får bort värmen som alstras av burkarna!
 
Jodå.

Funderar på att lägga en slinga under plattan att ta kalluften från genom plattan till en golvventil. Takventil ut via en slinga på vinden och sen ut på bortsidan
 
Hmm, om det är en verkstads/hobbybod så lär väl dessa aktiviteter bullra en del. Om en eller ett par burkar står och surrar så spelar väl det mindre roll, eller?!

Jag satte min server i en garderob i källaren och inte stör den, tvättmaskinen och sånt står i närheten.
 
  • verona_farvet_1.jpg
Varför inte bara byta till bättre fläktar och nätagg i burkarna? Går ju att få dem nästan knäpptysta.
 
Då det här gäller riktiga servrar så glöm alla tankar på att de inte hörs eller att det går att tysta burkarna. 8 15000 varvs diskar kräver sin kyla och det gör även dubbla proppar.
 
Jag har ju inte med det att göra och det hör inte till tråden men min nyfikenhet gör ändå att jag måste ställa frågan.... Vad servar du med denna server med 8 st 15000 rpm-diskar?
 
Kan vara bra med mycket disk om man har ett program som hanterar sk. torrents :) Men används detta så verkar det vara lite overkill med 15.000 RPMs SCSI diskar så jag antar att det är mer seriös verksamhet
 
Jobbar som datakonsult så det är labb och demosystem för att bygga och testa olika lösning.

Sorry ingen torrent eller dc. Kör (tyvärr eftersom telia inte har byggt ut) på modem
 
Glöm inte HI-FOG system, skalskydd och backupsite på annan ort! 100 MB fiber emellan siterna borde räcka.
 
Hmm få se

Hi-fog, struket av budgetavdelningen (sambo)
skalskydd, implementarat (vaktundelat som kvittrar så fort nån närmar sig)
Backupsite, Njäe men backuper särförvaras dock
fiber, hmm det ska man visst ha i gröten enlig Gunde ;D

Mera seriöst så gjorde jag klart ritningar och tekniks beskrivning idag så jag antar att det börjar bli dags för att flytta till småhus delen av forumet nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.