Hade tänkt kakla ovanför diskbänken i det nya huset. Ett liiiiitet kök och lagom stor yta att kakla för någon som aldrig någonsin kaklat förr.

Upptäckte dock på slutbesiktningen att det finns flera vägguttag i köket JUST där kaklet ska sitta! Jättebra och praktiskt men rätt fult - och framför allt en missräkning för någon som trott att det skulle bli en lätt match att kakla.

Funderar på att låta ett proffs göra det istället. Misstänker att det är lika dyrt att ta ut honom (eller henne) till nybygget som själva timpenningen för jobbet, men men...

Hur mycket kakel skärs sönder/tappas i golvet/spricker eller på annat sätt förstörs? Jag tänkte köpa lite finare kakel eftersom det är så liten yta det handlar om - men hur mycket extra måste jag räkna med?
 
Kakla är ganska simpelt egentligen..... Men det är klart...en och annan platta kan ju gå åt pipan om det är mycket håltagning. Är du bara noggrann går det säkert bra, till en väldigt liten penning. Behövs inte så mycket verktyg för att komma igång....
 
Lycke skrev:
Hade tänkt kakla ovanför diskbänken i det nya huset. Ett liiiiitet kök och lagom stor yta att kakla för någon som aldrig någonsin kaklat förr.

Upptäckte dock på slutbesiktningen att det finns flera vägguttag i köket JUST där kaklet ska sitta! Jättebra och praktiskt men rätt fult - och framför allt en missräkning för någon som trott att det skulle bli en lätt match att kakla.

Funderar på att låta ett proffs göra det istället. Misstänker att det är lika dyrt att ta ut honom (eller henne) till nybygget som själva timpenningen för jobbet, men men...

Hur mycket kakel skärs sönder/tappas i golvet/spricker eller på annat sätt förstörs? Jag tänkte köpa lite finare kakel eftersom det är så liten yta det handlar om  - men hur mycket extra måste jag räkna med?
Tala om för kakelaffären hur stor yta du skall kakla så får du tillräckligt med plattor. Det blir inget eller väldigt lite spill.

Åk till något byggvaruhus och köp en kapmaskin för en 500ring, det är värt varenda krona att slippa knäcka plattor på traditionellt vis. Dessutom är det då busenkelt att få till bra passning runt uttagen.
 
Tack för svaren!
Men en kommentar: är det verkligen snyggt att kapa kakel så det passar RUNT vägguttagen? Ska man inte "lyfta ut" väguttaget lite och ha kakel bakom utom vid elledningarna?
 
Lycke skrev:
Tack för svaren!
Men en kommentar: är det verkligen snyggt att kapa kakel så det passar RUNT vägguttagen? Ska man inte "lyfta ut" väguttaget lite och ha kakel bakom utom vid elledningarna?
Visst skall du plocka bort väggutagen innan du kaklar, kakla sedan runt eldosan och skruva tillbaka eluttagen. Man döljer dessutom kakelskarvarna.

Typ så här:
Kakling0013.JPG
 
Just så hade jag tänkt mig! Men KA sa att elektrikerna brukar snåla med elledningar så det kan vara knepigt att dra ut och lägga ovanpå. Därför tänkte jag att det kan vara bättre att anlita en elektriker.

Hur skär man runt på det där viset då? Vad hade du för verktyg för att göra så?
 
Hovtång och knipsa av småbitar till du fått den rundning som passar.
 
Bob_the_builder
När jag gjorde detta i vårt nuvarande kök förstörde jag säkert tio plattor i jakten på fyra som skulle passa bra runt dosan (för att svara på frågan om spill). Jag använde en sk kakeltång (som en mindre hovtång/najtång).
 
Ang snåla på kabel, ja har då aldrig varit med om att man snålat så till den milda grad på kabel att man inte ens kan flytta ut väggutaget 1 cm. För inte bygger väl ditt kakel mer än ca 1 cm?

Ja skulle övervägt att byta KA, det va bland dom dummaste uttalanden ja nånsin hört.

 
Lycke skrev:
Just så hade jag tänkt mig! Men KA sa att elektrikerna brukar snåla med elledningar så det kan vara knepigt att dra ut och lägga ovanpå. Därför tänkte jag att det kan vara bättre att anlita en elektriker.

Hur skär man runt på det där viset då? Vad hade du för verktyg för att göra så?
Har svårt att tänka mig att det skulle vara så snålt med tråd, kolla efter om du är osäker.

Jag använde en simpel kakeltång med skär. Man ritsar först den glatta sidan av plattan där man vill kapa och sedan knäcker man med tången. Det behövs endast ett enkelt skär, ungefär som när man skär glas. Jag använde också en vanlig hovtång för att få bort småfliser från plattorna om så behövdes.

Kör man med större kakelplattor är det lite enklare och då kan man dessutom köpa en kakelsåg eller ett specialblad till sticksågen.

Oavsett så räkna med ett antal plattor i reserv för varje uttag som kräver specialkapningar.
 
Jag har använt en "kakelborr" som man sätter i borrmaskinen.

Ett litet verktyg som är enorm andvändbar. Man kan bestämma diameter man ska ta bort.

Det har fungerat perfekt och gör perfekta kanter.

Kostade tror jag en hundring  ;D
 
Kollektivt tack till er alla för mycket bra svar! Kakeltång à la hovtång eller åka tillbaka till affären kanske är ett vettigt alternativ. Särskild tillsats till borrmaskinen behövs nog inte för vi har så små kakel så ett helt uttag ryms inte inom samma platta.

Kanske inte är så knepigt ändå? Kanske vågar jag mig på att göra detta själv?!
Schysst att ni tog er tid att svara och visa bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.