Köpt ett bostads 50-tals hus avsett för en familj. I mäklarens beskrivning står att huset är av trä. Det visar sig att huset är av typ blå Ytong och endast mellanväggar och tak är av trä. Någon Radonundersökning finns inte omnämnd i fastighetsbeskrivningen.

Känner mig blåst. Vad kan man göra?
 
H HSEMNG skrev:
Köpt ett bostads 50-tals hus avsett för en familj. I mäklarens beskrivning står att huset är av trä. Det visar sig att huset är av typ blå Ytong och endast mellanväggar och tak är av trä. Någon Radonundersökning finns inte omnämnd i fastighetsbeskrivningen.

Känner mig blåst. Vad kan man göra?
Någon besiktning gjord?
 
Vad är det för fasad, träpanel?
 
P Per i Hamrånge skrev:
Någon besiktning gjord?
Nej.
 
K kindvall skrev:
Vad är det för fasad, träpanel?
Puts. Förvisso skulle man kunna utgå ifrån fasaden att det är ett stenhus men jag har sett trähus med puts också...
 
H HSEMNG skrev:
Nej.
Jag skulle nog vilja påstå att din undersökningsplikt omfattar att undersöka hur huset är byggt. Om riskkonstruktioner finns osv.

Men nu har du inte hittat något "fel" på huset? Annat än att det ev är bygg i blåbetong? Du måste ju påvisa att något är fel innan du kan gå på säljaren. Tex om du mäter upp höga halter av radon.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Om vi förutsätter att objektbeskrivningen finns med som en bilaga till köpeavtalet. Då kan man se uppgiften om att det är ett trähus som en utfästelse. En utfästelse måste vara väldigt specifik och entydig för att anses vara giltig. Hade det stått att husets stomme var i trä, så skulle det nog varit helt klart en felaktig utfästelse. Med skrivning "trähus", kan det vara lite otydligt.

OM det finns en giltig utfästelse, så minskar det köparens undersökningsplikt. man har ändå en viss undersökningsplikt.

Så som jag ser det så är första frågan om exakt hur tydlig uppgiften om trähus är. Det kan gå att hävda att det syftar till stilen på huset snarare än den exakta konstruktionen, eller ngt åt det hållet.

Andra frågan är hur svårt det var att upptäcka att det var ett lättbetonghus. Jag förutsätter att det lätt skulle uppdagats vid en riktig besiktning. Men om det var uppenbart på något sätt att huset inte var ett trähus, så spelar det ingen roll vilken utfästelse någon gör.

För övrigt upprepar jag: "Lita ALDRIG på någonting överhuvudtaget som en mäklare påstår", dubbelkolla precis allting.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mäklaren vidarebefordrar de uppgifter som säljaren ger. Säljaren kan vara okunnig och vet inte alltid vad som gäller. Därför är det så viktigt för en köpare att göra en egen besiktning. Husets utformning är nog förekommande för hus från 50-talet. När det gäller denna typ av hus så bör en radonundersökning alltid finnas. Kommunen brukar vara på fastighetsägare att göra radonmätning och har ett register över utförda mätningar. Ni kan kontakta kommunen så får ni kanske besked om vad som gäller.
Sammantaget blir det svårt för er att ställa krav på säljaren då ni nog enkelt hade fått reda på vad som gäller om ni uppfyllt er undersökningsplikt.
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
Stod det inte något mer detaljerat än att huset var av trä?
Vanligen har ju faktabeskrivningen separata fält för stomme,bjälklag, fasad och tak.
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
K klimt skrev:
Mäklaren vidarebefordrar de uppgifter som säljaren ger. Säljaren kan vara okunnig och vet inte alltid vad som gäller. Därför är det så viktigt för en köpare att göra en egen besiktning. Husets utformning är nog förekommande för hus från 50-talet. När det gäller denna typ av hus så bör en radonundersökning alltid finnas. Kommunen brukar vara på fastighetsägare att göra radonmätning och har ett register över utförda mätningar. Ni kan kontakta kommunen så får ni kanske besked om vad som gäller.
Sammantaget blir det svårt för er att ställa krav på säljaren då ni nog enkelt hade fått reda på vad som gäller om ni uppfyllt er undersökningsplikt.
Tack; jag inser nog långsamt att jag skulle ha "borrat lite djupare" vid husbesiktningen.
 
K kindvall skrev:
Stod det inte något mer detaljerat än att huset var av trä?
Vanligen har ju faktabeskrivningen separata fält för stomme,bjälklag, fasad och tak.
Ja, det står att det är stomme av trä. När vi nu rivit bort socklar mm. vid renovering så uppenbarade sig det faktumet att stommen var av sten.
 
Gör en radonmättning. Det kanske är lugnt på torpet och då har du gjort ett klipp som köpt ett stenhus istället.
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Gör en radonmättning. Det kanske är lugnt på torpet och då har du gjort ett klipp som köpt ett stenhus istället.
Skall
S johd01 skrev:
Gör en radonmättning. Det kanske är lugnt på torpet och då har du gjort ett klipp som köpt ett stenhus istället.
Kollade med kommun som skriver att Radonmätning bara gör viss tid på året...
https://www.solleftea.se/byggabomil...ndemiljo/radon.4.34c1d99f1399b9f18f972f8.html
Finns det Radon så finns det väl hela året?
Kan kommunens anvisningar bero på att huset "är tätare" vintertid, alltså fönster å dörrar hålls i regel stängda mot sommarens "korsdrag".
 
H HSEMNG skrev:
Skall

Kollade med kommun som skriver att Radonmätning bara gör viss tid på året...
[länk]
Finns det Radon så finns det väl hela året?
Kan kommunens anvisningar bero på att huset "är tätare" vintertid, alltså fönster å dörrar hålls i regel stängda mot sommarens "korsdrag".
Har du kollat att det inte finns en mätning registrerad hos kommunen. Våra kommuner hat haft kampanjer där riskfastigheter tvingas till mätning . Märkligt om det aldrig gjorts en mätning i ett lättbetonghus från 50-talet. Annars är det som du säger att mätning ska göras under en längre tid under den del av året när huset värms upp. Det går även att göra mätning under kort tid, som i vart fall ger en grov bedömning av radonvärden .
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
H HSEMNG skrev:
Skall

Kollade med kommun som skriver att Radonmätning bara gör viss tid på året...
[länk]
Finns det Radon så finns det väl hela året?
Kan kommunens anvisningar bero på att huset "är tätare" vintertid, alltså fönster å dörrar hålls i regel stängda mot sommarens "korsdrag".
Normalt vill man mäta på vintern, för då har du inte fönster o dörrar öppna lika mycket. För att få ett bra mätvärde mäter man under rätt lång tid, ett par, tre månader om jag minns rätt.

Det går att göra korttidsmätningar, men resultatet har dålig noggrannhet.

När det handlar om ev. radon från byggnadsmaterial så kan man göra en korttidsmätning direkt mot v äggen. Det ger svar på om väggen är byggd av radiaoktivt material. Man mäter då inte radonhalten utan den sönderdelningsprocess som skapar radon.

OM det då ger utslag så får man göra en längre mätning av själva radonet, för att utreda hur höga halter det är.
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.