Har fått in flera likvärdiga offerter.
Vad ska man välja? Är 2-glas lika bra ljudisolering
som 3-glas? Hur underhållsfritt är ett plastfönster?
Hur länge håller ett träfönster innan det behöver målas?
 
2-glas ger sämre u-värde (sämre isolering) än 3-glas.
2 och 3-glas kan bestyckas olika glas för att få bättre ljusidolering.
Trä eller plast är väl en smaksak, jag skulle aldrig köpa fönster i plast, men det är en smaksak.

Vet ej hur länge det håller innan det ska bättringsmålas tyvärr.
 
Jag köpte 2-glas(u<1.2) PVC fönster förra året och jag extremt nöjd och då var det faktorer som pris och underhållsfritt som avgjorde. Prisskillnaden var stor eftersom min leverantör hämtade dom direkt från Tyskland. Mitt hus har blivit rena rama utställning för denna leverantör efter att jag köpte mina fönster, det har varit många nyfikna och tittat och flera av dessa har nu också bytt(ca 5 hus). Innan jag bestämde mig så fick jag adressen till en som hade satt i likadana fönster för 7år sedan, han var iofs väldigt pedant men dom såg helt nya ut! Så jag kan varmt rekommedera PVC fönster.
 
vilket fabrikat , säljare köpte du fönstren av?
kollade lite på tk-gruppen och några andra
 
2-glas & 3-glas går att få med samma U-värde om man har argongas mellan glasen.
Ljudreduceringen kan vara något bättre på 3-glas.
Träfönster ska väl målas vart 7:e år enl. rek. men dom nya har säkert bättre ytskikt. PVC-fönster är ju helt underhållsfria, men man kan torka av dom med trasa för att undvika att dom mattas av föroreningar (precis som alla andra material). Ett företag i Mariestad har precis startat som har kanonbilliga PVC fönster som är importerade från Estland. Calida Fönster, kolla med dom.
mvh Pim
 
Ser man någon skillnad på utseendet mellan pvc och trä? Känns pvc "plastiga" eller rejäla?

Tack för svaren hittils!!

Mvh Erik
 
W
Ommålning var 7:e år känns ju extremt konstigt som rekomendation. Beror precis på var de sitter och hur bra jobbet var utfört samt med vilken färg och framför allt vilken finish man vill ha. Du kan ju ha dem omålade om du vill (bara olja om du orkar). Vissa gillar ju att deras fönster flagnar lite och har man bra kvalitet på grejjerna så tar det ingen skada av det, då kanske det räcker med var 20:e år eller så. Vill man ha super finish hela tiden och fönstrena sitter extremt oskydade för väder och vind så kan man behöva måla om vart annat år. Själv kör jag med ca 15 års mellanrum +- (mest +) 5 år.
 
Underhållsfria fönster i plast....? .
Det borde innebära att de inte går att underhålla. Och går det inte att underhålla borde de inte gå att laga heller.
Jag skulle hellre välja fönster gjorda i trä.

Vad gäller ljudisolering så bör tre glas ha en bättre förmåga att utestänga buller.

Ommålning av fönster behöver inte göras samtidigt. Istället kan man underhålla fönstren genom att göra en årlig översyn varje vår. Kanske behöver ett utsatt fönster lite underhåll varje år. Vissa fönster vart 3:e och vissa vart 20:e.
Ja, ni fattar?
Lycka till med ditt val!
 
Ommålning vart 7:e år kan verka konstigt, men det är rekomendationer som gäller, och som bostadsbolag m.m. försöker efterleva för att inte komma efter i underhållet på sina fastigheter.
PVC-Fönster är mycket rejälare än man tror (p.g.a. en stålkärna inuti både karm & båge).
Man kan ju givetvis låta sina fönster flagna osv men det känns knappast som det "lyfter" huset.
Pim
 
vi har pvc fönster och dom är som nya efter ca 5 år samt ger mycket bra isolering och ljuddämpning. Dock är dom grymt fula och klumpiga i utseendet om man jämför med träfönster.

 
Håller på att bli galen!! Plast eller trä???
Det är du inte ensam om. Slutet av förra veckan och början på denna hade jag världens beslut ångest. Trä eller Plast...trä eller plast...Mockfjärds eller FönsterGruppen. Här kan du läsa lite om mina tankar http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13660

Är 2-glas lika bra ljudisolering som 3-glas?
Nej, inte i dom standard varianter som förekommer. 2 glas brukar vara 4-16-4 och 3 glas 4-12-4-12-4. Av dom så dämpar 3-glas ljud bättre. Om du för 2 glas väljer en lite mer ljud isolerande ruta 6-14-4, så dämpar nog den lite bättre än 3 glaset. Ljuddämpningen beror inte bara på glaskasetten utan även båge/lister/karm. Jag är inte helt säker på om det går bra att jämför Rw och Ra data från olika leverantörer. Dom kanske mäter lite olika och vissa kanske anger data för glaskasetten och inte hela konstruktionen. Om jag hade valt 3glas fönster så skulle jag inte välja något extra ljuddämpamde glas. För 2 glas så kanske jag hade valt en lite bättre ruta i vissa rum. Kan också nämna att fönster med 2+1 glas ligger bra mycket bättre till vad gäller ljudisolering. I standard har dessa mycket bättre värden och det är möjligt att välja till glas som kommer upp i dämpningsvärden som inte är möjliga med 2glas eller 3glas fönster.

Hur länge håller ett träfönster innan det behöver målas?
Har en kollega som har 12 år gamla trä (SP) fönster. Han har ännu inte målat om. Det är längre tid till första ommålningen, sedan blir det lite mindre tid till nästa målning. Han har däremot flera kvistar som kommit fram.

Vad gäller värme isolering för 2 glas och 3 glas så beror det på konstruktionen (LE, argon, o.s.v.). Här får man gå på U-värderna.

//Michael
 
En sak som jag funderar på är om plastfönstren kan ge ifrån sig några gaser/lukter?

Finns säkert olika sorter PVC, det jag vet om Fönstergruppens är att det:
- Har kalcium/zink stabilisatorer som inte anses miljöbelastande
- Styv PVC, finns inga mjukgörare
- Färgämnet är titandioxid, ett naturmaterial

Hur är det med Elastisk Polymer, som Fönstergruppen använder som tätningslister?

//Michael

PS. Vill förtydliga att när jag skriver Fönstergruppen så menar jag "Fönstergruppen i Sverige AB".
 
Ett stort frågetecken för trä fönster med aluminium är hur man målar om trät? Aluminium profilen sitter ju ivägen :-?

Elite aluminium tycker inte jag ser så bra ut. Dom kapar profilerna efter målning. Det är tydliga skarvar, där aluminiumet inte är målat.

//Michael
 
Jag har hört att det kan knäppa (högt?) om aluminiumklädda träfönster när utetemperaturen ändras, pga de olika material egenskaperna i trä och Al, stämmer detta rykte?
/ulle (med PVC-fönster)
 
Byggaren skrev:
...Aluminium är inte som järn. Det korroderar/rostar alltså inte. Möjligen vittrar om det får för mycket syra på sig i ex.vis en skogsmiljö...
Jodå, aluminium oxiderar (rostar), precis som järn.
Skillnaden är att aluminiums "rost" (aluminiumoxid) är starkare än rent aluminium, till skillnad från järnoxiden (rost), som är mycket ömtåligare än rent järn. Alltså är oxidbildning på aluminium en önskvärd process, som bara pågår tills det har bildats en skyddande hinna på metallen.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.