Detaljplanen i mitt område tillåter enplanshus med inredd vind med max 30 graders taklutning. Betyder det att jag får bygga en och en halvplan? Vad blir det för nockhöjd för en och en halvplan med 30 graders taklutning? Detaljplanen nämner inget med maxhöjd på taket nämligen. Antar att man räknar med 240-250 cm för första våningsplan men var blir det för takhöjd på den inredda vinden?

Vilka takstolar är bäst/mest moderna för en och en halvplan? Jag antar att man ska ha ramverkstakstolar?
 
Efter att ha funderat så fattar jag att takhöjden kommer bero på takvinkel samt bredden på huset om man har ramverkstakstolar.

Dvs om jag har 4m brett hus med 30 grader i takvinkel så kommer höjden på takstolen bli 4/2 * tan 30 = 1.15m. Det är ju på tok för låg takhöjd.

Några tipps på hur man kan lösa det?
 
Man kan höja väggen 0,5m på vinden innan det räknas som en våning till.
 
Då blir det ändå bara 1.65m i takhöjd i mitt fall. Då blir vinden inte direkt "inredningsbar" :thinking:.
 
Nä, det blir det ju inte.
 
windestal
Du kan inte göra huset bredare än 4m då?
 
Nja det finns inte riktigt plats för. Den nya huskroppen ska vara en "utbyggnad" av befintliga huset. Det befintliga huset är ca 8*10m med 30 graders tak men utan inredd vind. Vinden används bara som föråd (hus ifrån 1964).

Men iom att detaljplanen tillåter att inreda vinden så ville jag planera utbyggnaden så att vinden blir inredningsbar om det är möjligt.

Förhoppningen är att inte behöva länka samman taken på det gamla huset och utbyggnaden.
 
Det du kan göra är att för det första göra huset bredare än 4m. Om vi antar att detaljplanen tillåter 120 kvm byggyta, (det är väldigt ovanligt med mindre, om det inte gäller fritidshusområde). Så kan du ju ex. bygga 10m brett. På det får du ha 0,7m förhöjt väggliv (räknas mellan golvnivån på övervåningen och översidan av taket där ytterväggen "skär" taket).

Till det så kan du bygga takkupor, tror att 1/3 del av övervåningen kan ha kupor, utan att räknas som en ny våning. Till det kan du bygga smala bygglovsfria kupor enl. attefallsreglerna.

Men en max takvinkel på 30 grader är väldigt snålt. Det ÄR svårt att få till en vettig våning med den begränsningen.
 
Om du gör ett pulpettak och höjer väggen med 0.5 m då?

Då får du en sida med höjden 2.8m och en sida med höjden 0.5 m. Den innersta metern är nog inte användbart för något annat än kanske ledningsdragning och ventilation, men efter en meter är höjden drygt en meter och kanske kan användas för att rymma garderober längs hela långsidan, och sen använda kvarvarande bredd för inredd yta.
 
Med pulpettak så åker man på att det räknas som en full våning så det gör ingen skillnad. Enda sättet är att göra det så brett som möjligt och acceptera låg takhöjd.
 
Hur högt får man ha i takhöjd normalt?

Ett allternativ kanske är att ha en takhöjd på 3.5 m istället för 2.5 m och göra ett "loft" över halva huset. Då får man ju 1m extra takhöjd på "loftet"?

Eller vad räknas som loft vs vind vs ytterligare en våning?

Detaljplanen godkänner bara sadeltak med.
 
Fast golvet på loftet kommer ju att utvärderas höjdmässigt på samma sätt som vindsgolvet.
 
Det går att göra så, men då bygger du loftet i efterhand. Det blir ett svartbygge då, om man inte gör loftet i form av en möbel.. typ våningssäng
 
Över 70cm så räknas det som våning:
Teckning av ett hus med markeringar som visar en bygghöjdsgräns på max 70cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du tomt hela vägen blir det såklart ingen våning heller
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Över 70cm så räknas det som våning:
[bild]

Har du tomt hela vägen blir det såklart ingen våning heller
Om de räknar 70 från färdigt golv, kan han inte göra en fuling då och temporärt göra bjälklaget extra tjockt och på med något enkelt golv som han efter allt är klart, kan riva ner till normal nivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.