Hej

Jag och min sambo är inne på att bygga hus men vi har svårt att bestämma vilken tomt vi ska bygga på. Det första alternativet är att köpa en bit mark av min far som vi får stycka av och sedan bygga på. Och då tillkommer ju el, avlopp, framfartsväg och ja en hel trädgård med gräs och träd och allt annat.

Alternativ 2 är att köpa en befintlig tomt där det idag står ett fallfärdigt 2-vånings hus. Där tillkommer ju rivning och en hel del trädgårdsarbete också för att få det man vill men inte lika mycket. Och då finns ju el och avlopp och sådant redan.

Min fråga är alltså vilket av dessa alternativ är bäst (enligt er) om man tar hänsyn till först och främst kostnad men även andra argument.

Läget tycker vi om lika mycket på båda ställen. Så skriv på med alla för och nackdelar ni kommer på om båda alternativen.

//Jimmy
 
Jag skulle satsa på den befintliga tomten och ta trädgårdsombyggnaden litet enkelt. Det behöver inte vara som i katalogerna och drömmarna för att man skall trivas om man tar vara på de möjligheter som platsen ger.
Finns det befintliga uthus som går att behålla?
Vad är det "fallfärdiga" huset för någonting? Går det att renovera?
 
Ja det finns ett skjul som det bara är att byta brädfodring på. Det har regnat in i huset i ca 20 år så taket har delvis rasat in på en sida och huset har börjat "säcka" ihop så en renovering går tyvärr inte annars hade vi gärna gjort det.
 
windestal
Hur är det med bygglovsmöjligheter på de respektive alternativen?
Vad är det för mark som skulle styckas av? Jordbruk, tomt, skog?
 
Det låter som om det gamla huset bara duger till ved.


Sedan är det en viktig fråga hur mycket jord som går att få med i de olika alternativen. Man är fruktansvärt inträngd på en vanlig 2000 kvadrats tomt på landet. Helst borde det ju gå att få någon hektar omkring sig.
 
windestal windestal skrev:
Hur är det med bygglovsmöjligheter på de respektive alternativen?
Vad är det för mark som skulle styckas av? Jordbruk, tomt, skog?
Vad menar du med bygglovsmöjligheter?
Det är jordbruksmark.
 
H heimlaga skrev:
Det låter som om det gamla huset bara duger till ved.


Sedan är det en viktig fråga hur mycket jord som går att få med i de olika alternativen. Man är fruktansvärt inträngd på en vanlig 2000 kvadrats tomt på landet. Helst borde det ju gå att få någon hektar omkring sig.
Ja det är klart, om vi styckar av så är det tänkt en hektar.
 
windestal
J jimmygoransson skrev:
Vad menar du med bygglovsmöjligheter?
Det är jordbruksmark.
Jordbruksmark kan vara svårt att få stycka av ibland, så kolla upp att det över huvud taget går först. Om det går: Att få stycka av en hektar tror jag inte kommer gå, då det ska vara "ändamålsenligt" och en hektar anses för litet för att bedriva jordbruk på men för stort för en tomt, ni kommer förmodligen bara få stycka av en normalstor villatomt.

Med bygglovsmöjligheter menar jag just det. Det kan finnas begränsningar och hinder för att få bygglov för olika typer av hus på olika platser, även om de ligger i samma kommun, så det bör ni också kolla upp. Det kan vara olika begränsningar på storlek, antal våningar, utseende osv som kan ske inte passar med vad ni tänkt er. Till exempel kan de anse att huset måste vara av traditionellt utseende på landsbygden vilket kan vara ex. ett putsat hus i ett plan, med låg taklutning, eller i en annan del av landet ett typiskt rött trähus i 1 1/2 plan osv, vilket kan ställa till det rejält om ni tänkt bygga något modernt. Ligger tomterna nära vatten kan strandskydd blandas in också (om det är utökat så är det 300meter från vattnet, som kan vara en liten bäck) och göra allt byggande helt omöjligt. Så allt sådant som kan begränsa hur, vad och var ni får bygga bör ni kolla upp mot kommunen innan ni bestämmer er för att gå vidare med något alternativ.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Värt att tänka på när det gäller fallfärdiga hus kan ju vara att avloppsrören samt vatten in kan vara av samma kvalitet. Men det är klart ni slipper ju påkopplingsavgiften men lite beroende på vart i landet du är kostar det ju från inte mycket alls tiill skit dyrt.Men om ni ska bygga nytt så är väl det ingen större grej att gräva upp det för att lägga nytt i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.