cimg12124rz.jpg

så här ser det ut på vinden :surprised: microbioellpåväxt eller nåt sånt hette det, men hur blir man av med det? är det bara att riva hela taket :-/
 
Ser inte bra ut alls. Din påväxt beror på för hög luftfuktighet på vinden. Troligen blir det till att riva bort råsponten och börja om. Detta får du dock kolla med någon på plats, typ Munters eller Anticimex eller liknande firmor. Men du kan redan nu börja planera. Det är ju inte bara att riva taket och lägga på nytt och sedan tro att allt är bra. Orsaken måste utredas, annars har du samma problem igen efter något år. Du kan alltid börja med att kontrollera om du har en riktig diffusionsspärr i innertaket. Hur har du det med isoleringen på vinden? Men det som i de allra flesta fall felas är ventilationen, och då menar jag inte ventilationen på vinden utan inomhus. Det du allra först ska kontrollera är att du har ett undertryck i huset. Detta kan kontrolleras med rök vid ventilerna. Det ska komma in luft i alla ventiler i vardagsrum och sovrum. Det ska sedan gå ut luft i kök, bad och tvätt. Har du ett tvåvåningshus är det mycket vanligt att det är undertryck på bottenvåningen, men övertryck på övre plan. Då kommer fuktig luft att tyckas ut i konstruktionen och på vinden för att sedan kondensera mot det kalla yttertaket. Då ser vindarna ofta ut som din vind. Att öka ventilationen på vinden kan vara en nackdel då vindsluften då blir ännu kallare och då kondenserar inomhusluften lättare. Det låter lite konstigt, men håll igen vindsventilationen lite, så höjs temperaturen och inomhusluften som är fuktig kan bära mer fukt utan att kondensera. Men som sagt, undertryck i våningen, och gärna övertryck på vinden. Övertryck på vinden kan enkelt utföras med en liten fläkt som trycker IN luft på vinden, men inte för mycket så det blir utkylt.
Tartan
 
jag var upp och krafsa lite med kniven i det värsta, det verkar ju inte somdet skulle vara fuktigt utan det ligger bara ett svart lager på ytan, spånten verkar ju vara frisk. måste man verkligen byta det ändå? jag har haft anticimex här och det dom kom fram till var att jag skulle kontakta en ventilations expert (det ville dom ha 3000 för >:() Men det jag tycker är kontigt är att det bara är på ena halvan av taket. en sak till jag undrar över är ska det inte vara öppet mellan taket och väggen? där har dom pulat in isolering
 
crazy skrev:
Men det jag tycker är kontigt är att det bara är på ena halvan av taket. en sak till jag undrar över är ska det inte vara öppet mellan taket och väggen? där har dom pulat in isolering
Jo, där måste det vara öppet. Du får försöka krafsa bort isolering längst ute mot taket så att du kan ordna en luftspalt mellan isoleringen och yttertaket.

 
  • luftspalt.JPG
Jag tror inte du behöver byta taket pga. detta.

Anticimex måste väl ha gett dig något råd om hur du skulle gå vidare?

Om inte trä't har ruttnat utan det är ytfläckar så ska det gå att behandla.

Kontrollera sen att ev. självdragskanaler inte läcker i murstocken på vinden
Fuktstyrda fläktar i badrummen
Använd alltid köksfläkten, gärna en stund efter du stäng av det kokande på spisen.

Vet inte om det ska sprutas Boracol eller dylikt på det.
Prata med Anticimex igen, de kan säkert hjälpa dig.
 
Jag har samma på min vind, dock inte lika mycket. Där har dom tätat med lösull men inte ordnat en riktig luftspalt. Försökte öppna upp den men det gick inte då dom byggt ihop väggen med taket, dom klantskallarna. Skall ta det till sommaren.

Men om man sätter dit en avfuktare uppe, vad händer då? Eller om man öppnar upp ventilationsventiler på gavlarna, blir det bättre eller finns det risk att det blir värre?
Läste att man skulle ha övertryck på vinden och detta kunde ordnas genom en paxfläkt som matade in luft. För jag tycker att ett hus som har självdrag, som mitt, borde det räcka med öppna luftspalter. Och hur stor skall dom vara. Många frågor & funderingar men kan nån svara vore det perfekt..

Tack

Andreas
 
Anze. Du har lite funderingar om luftspalt. Har du öppna luftspalter vid takfoten och sedan ventiler i gavlarna, så får du en bra ventilerad vind. Det som händer är dock att du då får ett undertryck på vinden och undertrycket gör så att fuktig inomhusluft kan sugas upp på vinden och kondensera mot yttertaket. Och det är med största säkerhet vad som skett i vindsutrymmena i denna tråd. Med en liten paxfläkt som trycker in luft så är man enkelt av med dessa problem.
Tartan
 
kenneth.E. Ska försöka svara enkelt. Det jag menar med att det kan vara en nackdel med att öka ventilationen på vinden är att det då uppstår ett undertryck. Och det är det som är en riskkonstruktion. Om du installerar en fläkt som går på mycket låga varv kan det uppstå jämvikt i trycket. Ökar du hastigheten lite grann så uppstår ett mycket litet övertryck. Det är bra. Det ska inte vara en fläkt som går på fulla varv, för då kyls förstås vinden ner för mycket. Har man takfotsventilation samt ventiler i gavelspetsarna kan man vid viss väderlek få väldigt hög hastighet på luftens rörelse, och då bildas ett högt undertryck med sug innifrån våningen som följd. Då får man upp fuktig inomhusluft på vinden och som sedan kan kondensera mot yttertaket. Hoppas att jag förklarat lättfattligt.
Tartan
 
Okej...så öppna upp luftspalterna till vad, ca 10 cm? Eller vad praxis är. Öppna upp luftventiler i gavlarna och montera en paxfläkt på låga varv. Men skall man placera paxfläkten i en av ventilerna på gaveln eller skall den ha ett eget ventil??

Sen ringde Anticimex ikväll, gjorde ju en undersökning med dom iom att jag försäkrade via folksam. Den killen sa att jag skulle Fungicidbehandla vinden innan jag gjorde något alls. Tydligen skulle detta kemiska stridsmedel döda sporerna. Kan det vara nåt eller försöker dom bara sälja på en massa saker till mig? Tänkte hursomhelst vänta till sommaren innan något görs åt detta. tack för svaren..
 
Fungicid-behandling bör du defenitivt göra, det stämmer.
 
Jo visst. Men först åtgärda orsaken till skadan.
Tartan
 
Fast Anticimex sa tvärtemot dig Tartan, först fungicid, vänta ett par veckor och sen åtgärda skadeorsaken dvs ventilationen. Så vem har rätt?
 
Om det tvista de lärde. Men min uppfattning är nog att åtgärda orsaken först. Behandlar du först och sedan väntar till sommaren med att åtgärda orsaken kan det ju börja växa på nya ställen, eller? Då måste du ju spruta en gång till. Men jag tycker nog att allt ska åtgärdas nu direkt, och inte vänta till sommaren. Det hinner bli mycket påväxt på tre-fyra månader.
Tartan
 
Mycket tillväxt på 3-4 månader..ja..fast jag tänkte som så att detta problem borde ju rimligtvis ha börjat då man isolerade vinden med lösullen, vilket var flera år sedan. Redan då borde ju tillväxten ha börjat. Det är inte mycket tillväxt nu och borde ju inte explodera, borde ju hålla samma takt som förut, kanske lite mera då vi är två pers och ägaren före bodde ensam. Så därför tänkte jag vänta till vår/sommar innan jag tar tag i detta, fast självklart kommer jag hålla det under uppsikt och ser man att det drar iväg får man ju göra nåt åt det...

fast det kanske är fel tänkt av mig?

Och anticimexkillen sa att jag borde fungicidbehandla ca två veckor innan vi åtgärdade problemen.

//Andreas
 
Att anticimexkillen tycker att det är bäst att göra fungicidbehandlingen först kanske beror på att han vill vara säker på att få göra den. Han har ju egentligen inget intresse av att orsaken åtgärdas. Det bästa ur hans perspektiv vore ju att han fick komma och spruta antimögelmedel på din vind en gång om året, och att det sedan aldrig blev av att åtgärda orsaken.
Tänk också på att du säkert har pengar att tjäna på att göra den där behandlingen själv. Boracol och Borex och vad de nu heter, finns att köpa hos färg- och byggvaruhandlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.