Gällande enbart tryckinpregnerat trä!..

Ni som haft trall under väldigt många år, har väl testat olika oljor antar jag, vad är "bäst i test" ?
Jag har själv bara oljat 2-3 gånger och inte bott i hus mer än 6 år.
Lasyr verkar inte fungera nå bra då det slits av solen och värmen och flagar o släpper, och slits när man går på den. Har aldrig testat själv men det jag hört och förstått från folk som provat.
Så vi håller samtalen generellt till just trall olja, då jag vet att man kan "såpa och tvätta" bara , men det är ej aktuellt här.
Mig gör det inget att trallen blir mörkare lr svart genom åren om man oljar.
 
L
Jag är mycket nöjd med LJUS TJÄROLJA från AUSON. Fördelen är att trallen inte blir "mörk" som sker med billigare oljor från t.ex ÖoB. Dessutom får man den karaktäristiska tjärdoften. Tänker fortsätta med den behandlingsmetoden. Denna behandling passar bra på golv utan tak, först blir golvet kastanjebrunt men efter ett år har golvet åter blivit ljust. Behandlingen återför tjärämnen som finns naturligt i furu, vilket minskar sprickbildning etc. som borde vara anledningen till att behandla överhuvudtaget.
 
Kan du lägga in en bild på trallen?
 
L
yonna yonna skrev:
Kan du lägga in en bild på trallen?
Självklart. (1år gammal, 1 behandling)
Träpanel som är ett år gammal och har fått en behandling, visar ådring och skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Skillnad på blöt och torr trall under takfot som hela tralldäcket ser ut när det är torrt.
Är väl rätt ok efter 4-5 år.
Delvis blöt och delvis torr trall under takfot visar färgskillnad efter 4-5 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och nu upptorkat och har inte såpskurat i år
Torra, gråa träplankor på en uteplats utan synliga tecken på såpskurning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.