om denna färg:

fasader18.jpg

fast med vita foder, vita hängrännor och rör samt rött tak06.giftaktegel?

 
Det kommer att bli kanonbra. Får man fråga vad färgen heter eller vilken färgkod det är. Vi är själva ute efter att måla vårt hus i liknande färg. Vi har svart tak, men det kan inte hjälpas, även om färgen är snygare med rött tegel.
 
cubix skrev:
Det kommer att bli kanonbra. Får man fråga vad färgen heter eller vilken färgkod det är. Vi är själva ute efter att måla vårt hus i liknande färg. Vi har svart tak, men det kan inte hjälpas, även om färgen är snygare med rött tegel.
Åh vad kul att ni tror lika! :D Alltid lika kul med mehåll... ;)

Färgen är Beckers Ark 12: Sarek – Fasad: 3173, foder och knutbrädor: 3108. Skicka en bild när ni målat! :)
 
Det beror helt på vilket typ av hus du har. Jag tycker färgkombinationen är snygg men skulle aldrig välja den själv eftersom det finns en risk att den skär sig mot gräs och annat grönt runtomkring samt att jag förmodligen skulle tröttna på den efter ett år. Men det är min åsikt. :D
 
Håller tyvärr med föregående "talare", tycker den ger ett för mörkt totalintryck och tom lite kyligt och dystert,
usch vad negativt det där lät :-/ så strunta i det du, om du själv gillar färgen, det är ju omöjligt att ha rätt eller fel i en sån här fråga, och eg. är det väl tur att alla inte tycker lika ;)
Men rent generellt så har jag personligen lite svårt för fasaddetaljer som är mörkare än själva fasaden OM inte fasaden är väldigt ljus.

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Men rent generellt så har jag personligen lite svårt för fasaddetaljer som är mörkare än själva fasaden OM inte fasaden är väldigt ljus.

//Christina.
DET håller jag med om, det är därför vi skall ha VITA detaljer istället! :D Tror jag blir ett lite gladare intryck och inte så dystert...
 
fia_mstd skrev:
det är därför vi skall ha VITA detaljer istället!
Då är det en helt annan femma. Slarvade lite med läsningen där. Det blir säkert mycket snyggt  :D. Lycka till!
 
fia_mstd skrev:
DET håller jag med om, det är därför vi skall ha VITA detaljer istället! :D Tror jag blir ett lite gladare intryck och inte så dystert...
Ahaaaa.... slarvade tydligen också, du skrev bara vita foder så jag trodde knutar, vindskivor osv. skulle vara som på bilden ;)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Ahaaaa.... slarvade tydligen också, du skrev bara vita foder så jag trodde knutar, vindskivor osv. skulle vara som på bilden ;)

//Christina.
Tja, fast jag SKREV ju faktiskt bara foder, men jag MENADE ju "alla detaljer". Jaja, ni håller ju med i alla fall, vilke tur! ;) För mig alltså, så jag kan visa det för maken sen... *fniss* Undrar om man ksall bekymra sog om att bestämma vilket hus man skall bygga INNAN man börjar bekymra sig över fasadfärgen? ::)
 
Hemmakatten
Låter snyggt!! Men som tidigare inlägg sagt beror det på huset o omgivningarna. Du får nog berätta för oss alla vilket hus du vill ha färgen på och hus det ser ut i området. Vilken färg har alla andra hus runtomkring. har de samma stil?
Själv är jag väldigt förtjust i antingen naturfärger, grönt, brunt, grått ,beige. som smälter mer in i naturen eller också vitt som står ut men som alltid är gångbart.
berätta lite mer, så får du fler synpunkter!
 
fia_mstd skrev:
Undrar om man ksall bekymra sog om att bestämma vilket hus man skall bygga INNAN man börjar bekymra sig över fasadfärgen?   ::)
Troligtvis ingen dum idé ;D ;)

//Christina.
 
Hmmmm... Det närmaste huset är grönt med röda detaljer. Lite åt det grå-gröna hållet. Bredvid det huset står ett vitt putsat hus, med vita detaljer. Har för mig att äbgge husen har röda tak.

Sedan är då vår tomt samt en tomt till mitt emot, bägge tomma. Bakom står det två hus som är vitt och grått (har jag återigen för mig). Alla husen sedan runt ikring är vita eller grå eller andra lite "dassiga" färger.

Så rött känns helt fel i denna omgivning! Även gult eller blått känns fel, det är mer dämpade toner som gäller. Tyckte denna färg var lite gladare (framförallt med rött tak och vita detaljer) utan att avvika allt för mycket mot de andra husen. Detta är ju svårt! Men kul! :D
 
Hej Fia!
Funderar också kring fasadfärg. Angett gult som fasadfärg på bygglovet, men det finns ju många nyanser. Har du hittat dina fina färger på nätet eller var har du fått din inspiration ifrån? I vårt nya område finns en villa med ungefär samma gröna färg som du valt, och det ser jättefint ut!
 
brykthed skrev:
Hej Fia!
Funderar också kring fasadfärg. Angett gult som fasadfärg på bygglovet, men det finns ju många nyanser. Har du hittat dina fina färger på nätet eller var har du fått din inspiration ifrån? I vårt nya område finns en villa med ungefär samma gröna färg som du valt, och det ser jättefint ut!
Detta är bilder från Hjältevadshus hemsida. Men kanske Beckers har bilder på sin hemsida kanske?
 
Tack Fia!

Jo, visst hade Hjältevad fler färger på sin hemsida. Bra och utförlig hemsida för övrigt. Beckers hade också en bra hemsida där man kan få se olika kulörer.
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.