Hej
Ny på forumet men gammal snickare i grunden.
Hade ett Ikea kök i mitt gamla hus som jag var nöjd med.
När huset såldes så var köket 12 år gammalt och fortfarande fräscht ( jag bor för det mesta själv och är rädd om mina grejor)
Håller på att bygga nytt hus och tittar då på vad för kök som jag ska ha.
Ett nytt högblankt Ikea kök med dom dyraste vitvarorna och stenskivor går då på strax under 100 papp vilket jag tycker är helt ok.
Har letat efter någon annan som kan konkurrera men hittar ingen som matchar priset kontra kvaliten hos Ikea.
Har ni på forumet några bra förslag?
 
Jag har precis totalrenoverat 2 stycken rum i källaren, jag har då byggt det hela med IKEA köksskåp vilket jag är mycket nöjd med.
Det hela blir mycket stabilt och flexibelt, man bestämmer själv kostnadsnivå genom att välja vilka material min vill ha på fronter och bänkskivor. Bänkskivorna har jag dock köpt , sågat till på Hornbach (blev betydligt billigare), för IKEAS standardskivor är inte homogent trä.

Skåpen står på justerbara plastfötter och sedan säkrade bak i väggen med enstaka skruv.
Varje skåp är separat varför det är lätt i efterhand lossa några få skruv och kunna flytta ut och kunna komma åt bakom skåpen.

Jag har byggt rummen med våtrumsstandard med golvbrunn (men med bara mycket liten lutning), i och med IKEAs plastfötter superenkelt att få allt i våg.
Vatten och el har jag dragit i taket, så eluttagen sitter faktiskt i taket.

IKEA har en webbaserad programvara så att man kan möblera rummet i detalj, som sedan genererar inköpslistor. Programmet heter "IKEA Home planner" och finns här https://kitchenplanner.ikea.com/se/UI/Pages/VPUI.htm . Man kan på de flesta (alla ?) få gratis hjälp av deras personal att rita upp och justera ritningarna. Toppen !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.