Bygger nytt hus och har länge spanat på s k ribbtak (se bifogad bild). Är det någon som vet hur man bygger ett sådant själv? Hur gör man med infästning? Vill ju gärna ha dold infästning. Någon som byggt ett eget ribbtak som kan ge mig tips.
Ribbtak i trä monterat i taket på en modern byggnad med infällda spotlights och vägglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske lägga ut ribborna på rätt C/C och sedan skruvlimma reglar ovanpå. Alltså skruva genom regeln och in i ribban.
Sen lyfta upp hela paketen och skruva fast allt i taket genom regeln, mellan ribborna :thinking:
 
  • Gilla
MorganG
  • Laddar…
Hade liknande tankar, men då rummet är 8m långt så blir det väldigt långa ”skivor” eller alla skarvar på sammaställe...
 
Går det inte använda en sån som man har till trall. Skruvar från sidan.
 
  • Gilla
MorganG
  • Laddar…
Den stora utmaningen är att få ribborna helt parallella. Minsta avvikelse syns tydligt, inte minst vid 8 meters längd. För detta krävs rätt metodik och hög materialkvalitet. Antigen använder man snygga skruvar som tål exponering, typ förkromad kullerförsänkt mässing, listskruv som man spacklar över efteråt, eller skruvhål som pluggas igen. Spikpistol kan nog också användas. Ribbornas kanter kan gärna vara lite snedfasade. Det finns också metallribbor i undertaksystem, fast det brukar bli både dyrt och tråkigt.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ribbtak är så otroligt fint.
Simhallen här i Falun har sånt i taket. Har suttit och fascinerats av kvalitén på det flera gånger.
Det som slagit mig är hur perfekt det är i installationen och i form.
Det är inte några kvistar. Så jag har fått för mig att det är kvartsågad furu som fått åldrats.
Infästningen är som på din bild, synlig och med kvalitet. Jämna avstånd på ribbor och på spik.
Frågan är om inte en snygg infästning förhöjer utseendet som @justusandersson är inne på.

Jag tror att ska man sätta sånt tak måste det bli perfekt annars ser det bara fel ut.

Så med bra material som fått torka riktigt och noggrant arbete så kommer det bli så snyggt i rätt utrymme.
Jag hoppas verkligen du gör det och delar med dig under arbetets gång.
 
Har många gånger funderat på detta.
Min teoretiskt bästa lösning hittills är att sätta en svart duk bakom och sedan skjuta med 18G dyckert. Har inte hunnit testa bara ;)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
F frollic123 skrev:
Har många gånger funderat på detta.
Min teoretiskt bästa lösning hittills är att sätta en svart duk bakom och sedan skjuta med 18G dyckert. Har inte hunnit testa bara ;)
Svart duk är en bra lösning men 18g dyckert håller inte. Kanske 16g.
 
  • Gilla
frollic123
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Svart duk är en bra lösning men 18g dyckert håller inte. Kanske 16g.
Tänker att man skjuter tätare/fler skott med 18G, tycker att 16G får för stora skallar ;)
Men troligtvis är det som du säger, minimum 16G
 
F frollic123 skrev:
Tänker att man skjuter tätare/fler skott med 18G, tycker att 16G får för stora skallar ;)
Men troligtvis är det som du säger, minimum 16G
Jag gjorde ett test med några ribbor och dyckert men tycker skallarna syns för mycket, trots att det är ett visst avstånd till taket. Möjligen får man ett bra resultat om man i efterhand stryker med vitpigmenterad olja.

Svart duk under tor jag inte på med hänsyn till brand osv. Dock finns det svart diffusionsplast man kanske kan använda...
 
M MorganG skrev:
Jag gjorde ett test med några ribbor och dyckert men tycker skallarna syns för mycket, trots att det är ett visst avstånd till taket. Möjligen får man ett bra resultat om man i efterhand stryker med vitpigmenterad olja.

Svart duk under tor jag inte på med hänsyn till brand osv. Dock finns det svart diffusionsplast man kanske kan använda...
Isåfall är väl skruv det bästa, alternativt sätta en miljon möbelvinklar i taket ;)

Testa att elda plast, då tror jag hellre att du vill ha en akustikduk :)
 
M MorganG skrev:
Jag gjorde ett test med några ribbor och dyckert men tycker skallarna syns för mycket, trots att det är ett visst avstånd till taket. Möjligen får man ett bra resultat om man i efterhand stryker med vitpigmenterad olja.

Svart duk under tor jag inte på med hänsyn till brand osv. Dock finns det svart diffusionsplast man kanske kan använda...
Trä brinner inte då!
 
FreQa FreQa skrev:
Svart duk är en bra lösning men 18g dyckert håller inte. Kanske 16g.
18g duger gott och väl för ribbor i tak, om det är en någorlunda normalt dimensionerat ribba och man har infästningar på lagom nivå.

Jag har satt ribbtak (21/43 tror jag (Byggmax planhyvlad)) med 18g. Körde 50mm dyckert, raka skott, cc1000, sedan en extra bärlina "mitt i rummet" för att där skruvade jag upp taklampor, där körde jag vinklade skott (typ 30*). Ska man sedan skruva fast något i taket (tyngre Lampa tex) kan man helt enkelt sätta en lång skruv som går igenom ribban till bärverket om man vill ha extra infästning. Nu ska det ju sägas att jag självfallet inte hängde i taket eller dylikt. Det är i gillestugan i källaren i våran stuga, och med väldigt varierande luftfuktighet har varenda ribba vridit sig / böjt sig något, men jag tycker det är lite charm i det. Vi köpte billigt virke på byggmax för det var ju i stugan och det var bättre än massa synliga eldragningar, vattenrör, avlopp osv. Kan se om jag hittar en bild! Ska tyvärr inte dit på ett bra tag. Vi körde 45/45 som bärlina, med sådana där långa skruvpluggar (?) som man slår in med hammare och skruvar sista biten. Drog vita/ljusa vprör längsmed bärlinan och sen klamrad i taket, de syns inte för det blir lite som på bilden, att det är "mörkt" ovanför. Vi har vitt betongtak och det syns knappt mellan springorna.

Det är raka kanter på ribborna i vårat tak och skulle jag få välja skulle jag föredra med rundad kant, vilket det ser ut att vara på bilden. Men raka ser absolut inte dåligt ut, men det blir mycket "skarpare" kanter i ribborna.

Vi har oljat dom 1 gång snabbt med nån billig vitpigmenterad "ekolja". De sågades, oljades och sattes upp i samma veva, kanske fick torka en halvtimme.



Det är ju bara för syns skull och dyckerten håller bra. Man kör ju 18g på dörrlister och de tror jag utsätts för betydligt mer åverkan än takribbor. 18g blir i princip osynlig och om man sedan kör en sista stryckning med olja / bets efter uppsättning försvinner den helt.
 
  • Gilla
Byggastuga och 2 till
  • Laddar…
Borde man inte kunna konstruera en fixtur så man kan skruva från ”baksidan” i lite större paneler o sedan skruva upp dem i taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.