Väggen där nuvarande mätartavla och elcentral sitter kommer gå upp i rök och försvinna. Allting ska därför flyttas till en närliggande vägg.

Nätägarens regler tillåter att mätartavlan sitter kvar inomhus och det är därför det enklaste alternativet för mig.

Min fråga är dock vilka produkter man använder för att montera detta infällt i en vägg på ett snyggt och proffsigt sätt. Jag hittar infällda normkapslingar och separata mätartavlor för utanpåliggande montage men inget skåp för infällnad som sväljer både och. Hur brukar man göra när man har kvar mätartavlan inomhus?

Vill även ha plats för ett nytt larm i samma skåp. Nätverksprylar bor på annan plats och kommer inte flyttas.
 
Ok, tänk den modellen men istället för 1 rad med 15 platser för apparater så behöver jag ha fyra eller antagligen 5 rader för brytare osv.

EDIT: ...och jag vill ju montera larmprylar bakom samma lucka.
 
Redigerat:
Det blir svårt att hitta ett skåp som ska rymma 4-5 rader normkomponenter, elmätare och sedan larmgrejor. Jag skulle tippa på att antingen med en kombinerad el och mediacentral och sedan ett separat mätarskåp brevid. Alternativt om larmprylarna är små så kanske du kan få plats med dem I telefacket på en http://www.garo.se/installation/matarskap/matarskap-infallt/matarskap-inf-25a-1pl# eller annat mätarskåp och sedan köra valfri kapsling till centralen. Är nästan helt säker på att det inte finns en färdig produkt för ändamålet.
 
Ja jag har fortsatt att leta och kommer fram till samma sak. Komboskåp för elkraft+media (larm) och separat mätarställning.

Alternativet är förstås att platsbygga ett skåp och sätta en dörr framför.
 
tommib
Jag skulle precis skriva att jag rekommenderar platsbyggt. Så vitt jag vet finns ingen färdig produkt för detta och framför allt inget du skulle vilja ha i ett hem. Det jag kommer på så här snabbt är väl Hagers FW-skåp eller Univers men jag vet inte om du kan klämma in en mätartavla i någon av dem. Det hänger väl också på hur tjock vägg du har (eller är villig att bygga).

Jag har byggt flera grejer med IKEAs köksdörrar som bas, det funkar bra och blir snyggt. Finns i många storlekar och stilar. De billigaste (Häggeby) går utmärkt att måla också för att bättre smälta in.
 
Inbyggnadsdjupet bestämmer jag själv - det får bli det behöver vara.

Jag tänkte bara att jag som omväxling skulle ta en färdig standardlösning, men givetvis finns det då inte....:)

Det lutar då kanske åt att man sätter någon sort dörr, en vanlig dörr liknande de andra i utrymmet eller en garderobsdörr (eller som du säger ikea köksdörr till högskåp) och sedan tar man infällda skåp för elfördelning och mätartavla och ev larmutrustning kan monteras utanpåliggande ovanför i en nish.
 
tommib
Ja, en ytterligare fördel med IKEA-grejer är att du kan ta ett par standard överskåp ovanpå eller bredvid varandra. Då kan du sätta el+mätare i det ena i ett lämpligt bakstycke som du kan montera på halva skåpsdjupet. I det andra kan du montera larm och använda färdiga hyllplan om du vill.

Jag har själv byggt in min patchpanel och övrig nätverksutrustning i ett 60x60 överskåp. Det passar rätt bra med 12 U rackskenor och en liten passbit på ena sidan där man kan dra kabel bakom. Ingen dörr än på det skåpet men det behövs egentligen inte heller i utrymmet där det sitter.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vilka formella krav ställs det på ett inbyggnadsskåp för mätare/central? Är det ok att bygga en egen nisch av t ex spånskivor och gömma den bakom en skåplucka? Finns det några krav på hur stort utrymmet måste vara?
 
Har du frågat nätägaren? Dom brukar vara ytterst ovilliga att man har mätaren inne i huset. Dom brukar tom vara med och betala om man flyttar ut mätaren.
Och visst finns det en standard på hur mätarskåp/mätarplatser ska se ut. Och jag tror att dom flesta nätägare har infon på nätet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka formella krav ställs det på ett inbyggnadsskåp för mätare/central? Är det ok att bygga en egen nisch av t ex spånskivor och gömma den bakom en skåplucka? Finns det några krav på hur stort utrymmet måste vara?
De formella kraven kan ju hanteras genom att använda en färdig mätartavla för inbyggnad, typ sådan som länkades ovan.
 
E elmont skrev:
Har du frågat nätägaren? Dom brukar vara ytterst ovilliga att man har mätaren inne i huset. Dom brukar tom vara med och betala om man flyttar ut mätaren.
Och visst finns det en standard på hur mätarskåp/mätarplatser ska se ut. Och jag tror att dom flesta nätägare har infon på nätet.
Ja, det framgår tydligt att så länge serviskablen är av plast och räcker till nya mätarplatsen utan att skarvas så får mätaren flyttas inomhus.

För nybyggnad är dock kravet på utomhusplacering absolut.

Ellvio har en teknisk anvisning som dock inte ställer några krav på sådant vi diskuterar här (montering inomhus i vägg).
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tommib
En långsmal mätartavla (Hager QT25, 611 mm hög, 220 mm bred) passar bra med en fyraraders hagercentral (Hager Gamma GD418N, 625 mm hög, 355 mm bred) kloss an. Om det måste få plats i ett 60 cm brett skåp så kanske man får gå ner på 13 moduler breda centraler som är 250 mm breda. Om du bygger själv skulle jag absolut satsa på 18 moduler breda.
 
Passa på att flytta ut mätaren till fasadmätarskåp eller markmätarskåp när du ändå håller på. Huvudsäkringarna får dessutom bättre kylning och tål mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.