Köpte denna gräsklippare för två år sedan och den har varit till klart mer besvär än nytta. Efter 2-3 timmars körning började den skramla och jag tog den till Stiga service i Bredäng, som hade 4 veckors väntetid då i börja på säsongen. Fyra veckor för en sån enkel sak....!
Men jag fick tips av verkstaden och kunde åtgärda det själv. Därefter fungerade den skapligt men skramligt under resten av säsongen. När jag nu tar fram den så ser jag att kniven är korrekt åtdragen men ändå kan röra sig fritt. Det finns inget mothåll som håller i och driver och det hjälper inte att dra den ytterligare.
Nåt är fel och jag orkar inte ta den till verkstad än en gång och få höra att jag ska lämna in den en månad eller två.

Har sökt någon form av manual eller skiss på nätet som kan visa hur den är tänkt att sitta fast men hittar inget.
Finns det nån som har nåt tips?
 
  • Gräsklipparens underrede med en löst sittande kniv och synliga slitagespår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Piggarna på plattan bakom kniven är borta. De ska passa i de två hålen på kniven. Du behöver alltså en ny platta. Troligtvis behöver du en avdragare för att få loss plattan från axeln.
En variant för att fixa det är,att borra ett par hål i plattan och sen sätta ett par bultar där.
 
Jaha så det SKA vara piggar där... Syns inga som helst spår av det på plattan. Är det brytpinnetyp, tänkt att de ska lossna om man kör på nåt kanske? I så fall borde det ju vara lätt att byta utan avdragare och andra specialverktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.