Hej!
Jag tänker lägga markvärme för snösmältning i mark och trappa och har siktat in mig på LKs system med t.ex. LK Värmeväxlarpaket -10 mm som skall kopplas in till bergvärme.
LK rekommenderar LK Värmerör 20 x 2 för lite mindre ytor och jag skulle vilja provlägga några meter för att se att det blir som jag tänkt.
Dock hittar jag inte vart man kan köpa LK Värmerör på löpmeter? Hittar mest typ minsta rulle på 75m vilket blir lite våldsamt.
Hittar inget på blocket heller just nu och är det någon som vet var det kan finnas i Stockholmstrakten?

Tack på förhand!
 
Hur stor VP har du, ska den värma huset med, 10 mm är för klent , det går åt mycket värme för att töa/smälta is/snö , det gäller att få fram tillräckligt med energi och då är det bara massor av vatten/flöde som kan göra det, det behövs min 100 W m2
 
Hej jonaserik!
Oj det råkade felaktigt komma med mm i produktbeskrivningen och jag har tänkt koppla in 20mm rör för att ge ca 300W/m2.
Värmeväxlaren ser ut att klara ca 8kW för snösmältning. Jag har en IVT C7 som ger 6-7kW + 3kW spets så de borde matcha rätt ok?

https://www.lksystems.se/globalasse...0-x-300/vaxlarpaket_med-fordelare-570x300.jpg

https://golvvarmebutiken.se/PartnerFiles/Golvvaermebutiken/resources/LK Värmeväxlarpaket 10 - n.pdf

Synpunkter på ovan mottages gärna!

Det jag letar efter är lite LK 20x2 slang för att se hur det kan se ut mm.
 
Kan bli svårt att få tag i kortare bit , men en vanlig pemslang 20 mm är det samma mått på om du vill se hur det ser ut, det med effekten kan nog bli klurigt att få till om du ska försörja både hus och ute
 
Ok, tack!
Jo, det blir såklart mindre till huset...men oftast är det inte jättekallt när det snöar (i Stockholm iaf) och sedan har har vi en eldstad/kassett + en luftvärmepump (mest tänkt för AC på sommaren) som kan sättas in så hoppas det skall bli ok.
 
Förresten, en sak som slog mig är att värmeväxlaren kommer att hamna nedanför värmeslingorna....då måste man väl ha avluftningnipplar högst uppe på slingorna... presist som för 'vanlig' uppvärmning med radiatorer?
 
Är nog en bra ide med luftningar på höjden, det blir glykol i slingorna. om plats finns kan du som göra som ett uppochnervänt U på rören med avluftare på topp ( 2 st ) går med autmater och avstängare under
 
Tackar för bra svar! Men hur menar du med två avluftare? Tar även gärna rekommendation på avluftare :)
 
En sådan typ lite billigare, den är automatisk och kan stängas av med hatten, används lite då och då genom att öppna hatten, efter ett tag brukar alla automatiska luftare börja läcka och då är det bra att kunna stänga till . Denna typ kan man byta utan att tömma systemet, det är en stoppventil i botten. Finns flera fabrikat av den här typen
 
  • Automatisk avluftningsventil i mässing med en svart avstängningshatt på toppen.
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.