Hej!

Är i stort behov av att kyla ett radhus, men är bekymrad för att utedelen låter för mycket. Vill inte få en arg granne.

Läser på boverkets hemsida att gränsen för ljud vid fasad är 45 dbA 06-22 och 40 dbA på natten.

Är det det som gäller? Då skulle jag kunna klara det med den tystaste utedelen på marknaden (det är inte mycket utrymme mellan husen)

Mvh
Niklas
 
N niklas1972 skrev:
Är i stort behov av att kyla ett radhus, men är bekymrad för att utedelen låter för mycket. Vill inte få en arg granne.
Läser på boverkets hemsida att gränsen för ljud vid fasad är 45 dbA 06-22 och 40 dbA på natten.
Det är ju inte bara grannarna som riskerar att irriteras. Även ni själva vill ha det fritt från surrande maskíner utomhus, just på sommaren när man gärna sitter ute på kvällarna.
Vår Mitsubishi -25 är specad till 46 dB för utedelen i tystaste läget, men vi använder den nästan bara under vinterhalvåret för uppvärmning. Vad är det för någon som klarar sig under 40 dB?

Och det går inte att hålla värmen ute med gardiner, persienner eller markiser?
Kommer pumpen att placeras på den sida som utgör den naturliga uteplatsen för resten?
 
  • Gilla
niklas1972
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju inte bara grannarna som riskerar att irriteras. Även ni själva vill ha det fritt från surrande maskíner utomhus, just på sommaren när man gärna sitter ute på kvällarna.
Vår Mitsubishi -25 är specad till 46 dB för utedelen i tystaste läget, men vi använder den nästan bara under vinterhalvåret för uppvärmning. Vad är det för någon som klarar sig under 40 dB?

Och det går inte att hålla värmen ute med gardiner, persienner eller markiser?
Kommer pumpen att placeras på den sida som utgör den naturliga uteplatsen för resten?
Har ni en FH25?
Vi har ett tätt hus som blir väldigt varmt, vi har prövat det att klara värme med markis, vädra, stänga fönster, mörklägga.

Eftersom det är rätt illa när det är som varmast är jag beredd att stå ut med lite väsen, men kontrovers med en granne vill jag verkligen inte ha.

Den lägst specade jag har sett är 45 dbA, men ljud avtar utomhus rätt fort, om 45 dbA är mätt vid en meter, så förstår jag det som att man är nere på 39 dbA vid 2 meter.

Och om vi bara kan köra den på dagen (då gränsen är högre), har vi åtminstone löst halva problemet. Vi försöker verkligen hitta en lösning även om den inte är optimal.
 
Magnus E K
Beror mycket på hur känslig grannen är. Jag skulle nog bli irriterad om det överhuvudtaget tillkommit nytt buller (som jag inte själv har nytta av) oavsett vad dB-siffrorna säger. Dock skulle jag ha betydligt större förståelse för det om det bara används när det är riktigt varmt (dvs förra sommaren, blir nog ingen värme i år). Den minst störande placeringen skulle nog vara mitt på taket, om det är platt tak.
 
  • Gilla
niklas1972
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Beror mycket på hur känslig grannen är. Jag skulle nog bli irriterad om det överhuvudtaget tillkommit nytt buller (som jag inte själv har nytta av) oavsett vad dB-siffrorna säger. Dock skulle jag ha betydligt större förståelse för det om det bara används när det är riktigt varmt (dvs förra sommaren, blir nog ingen värme i år). Den minst störande placeringen skulle nog vara mitt på taket, om det är platt tak.
Tror du har rätt, ingen vill ha mer buller, men vi skulle använda den väldigt sparsamt.
Men det skulle också vara skönt att kunna säga att vi håller oss inom någon given gräns, borde stävja sura miner, och inte leda till att jag måste plocka ned grejerna igen. Jag hittade gränser på boverket, men vet inte om det är de som gäller. Det finns också flera sätt att speca db, väldigt svårt att tyda tyvärr.
 
A
om du kör kyla kontinuerligt så går kompressorn väldigt långsamt dvs tyst.
om du däremot startar den när det redan är alldeles för varmt inne så lär den låta en del tills temperaturen går ner.

en del tillverkare har en quiet funktion på fjärrkontrollen som sänker varvtalet på utedelen.
 
  • Gilla
niklas1972
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om du kör kyla kontinuerligt så går kompressorn väldigt långsamt dvs tyst.
om du däremot startar den när det redan är alldeles för varmt inne så lär den låta en del tills temperaturen går ner.

en del tillverkare har en quiet funktion på fjärrkontrollen som sänker varvtalet på utedelen.
Tack för tipset.
Har googlat som en tok, men hittar ingen som har quiet mode. Vet du något fabrikat eller modell som har detta?
 
Mitsubishi LN och AP har nattsänkningsläge men tänk på att effekten också minskar.
Tror fujitsu också har ett par modeller med den funktionen.
Själva karaktären på ljudet mellan olika märken och modeller kan även där skilja en del och vilka som ”stör” minst är lite olika från person till person.
 
  • Gilla
niklas1972
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Mitsubishi LN och AP har nattsänkningsläge men tänk på att effekten också minskar.
Tror fujitsu också har ett par modeller med den funktionen.
Själva karaktären på ljudet mellan olika märken och modeller kan även där skilja en del och vilka som ”stör” minst är lite olika från person till person.
Tack för tipsen (y)
 
Som elektroluxaren skrev så går utedelar från bättre märken och modeller väldigt tyst när dom går regelbundet för att hålla ner temperaturen och därmed också väldigt snålt
 
  • Gilla
niklas1972
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Som elektroluxaren skrev så går utedelar från bättre märken och modeller väldigt tyst när dom går regelbundet för att hålla ner temperaturen och därmed också väldigt snålt
Ja det låter ju bra. Sånt framgår inte alls av informationen om produkten som finns tillgänglig att läsa.
När jag googlar runt så ser jag att en del har fått problem med grannar som klagat. Men det verkar vara rätt komplext, beror på många faktorer.
 
Monterade en Daikin för 2 år sen, den hette 35 nånting.
Fläkten hördes givetvis lite beroende på hur den jobbade, men kompressorn hördes typ inte alls.
När jag jick förbi på grusgången 4-5 meter ifrån, fick jag stanna för att höra den, skorna knastrade högre i gruset.
Utedelen går att bygga in, givetvis en luftig öppen inbyggnad, tex brädor omlott med distans. På insidan kan man sen montera ljudämpande material.
 
  • Gilla
niklas1972
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Monterade en Daikin för 2 år sen, den hette 35 nånting.
Fläkten hördes givetvis lite beroende på hur den jobbade, men kompressorn hördes typ inte alls.
När jag jick förbi på grusgången 4-5 meter ifrån, fick jag stanna för att höra den, skorna knastrade högre i gruset.
Utedelen går att bygga in, givetvis en luftig öppen inbyggnad, tex brädor omlott med distans. På insidan kan man sen montera ljudämpande material.
Tack för tipsen! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.