Hej

Fick mina fönster och altandörrar utbytta nu i vår. Fönsterna är från SP men allt är beställt via en firma som haft säljare, en som kontrollmätt samt sina anlitade montörer här.

Har synpunkter på monteringen och tror att jag kan få lite hjälp här av vad som är fackmannamässigt utfört och ej.
Se massa bilder nedan, tacksam för feedback.

Ingick att foder in och utvändigt skulle bytas samt salning.
Salningen byttes dock efter det nya var monterat vilket gjorde att allt inte hamnade i liv med insidan.
Det är då "löst" genom att bygga ut foder på insidan vilket enligt mig inte känns rätt?
Synlig spricka i foder och ojämn anslutning till altandörr, tecken på potentiellt dåligt utförd installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i det vita fodret vid ett fönster med synlig skruv och avflagnad färg på väggen inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av blått fönsterfoder med en synlig spricka och ojämnt montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre delen av en fönsterkarm med synlig spricka i det vita fodret och ojämn montering mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av altandörrarna är sned i karmen, svårt att få upp handtaget hela vägen för att sedan vrida om låsvredet.
Nyinstallerat fönster med ojämn överkant på fodret och synliga reflektioner av händer på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listen mot glaset ser ut att vara förskjuten uppåt, vet ej om detta är från fabrik eller något som kan bli vid montering?
Nyinstallerat vitt fönster med dålig passform av foder och sprickbildning vid anslutning mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hörnet av ett nyinstallerat fönster med synlig spricka i fodret och ojämn montering mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spricka i foder
Närbild på nyligen installerat fönster med utstickande skruv och synlig foderkant mot mörk trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saknas "tygremsa" / tätning i skarv mellan dörrblad och karm som sitter på andra dörrarna.
Närbelde av en nyligen installerad altandörr med synliga problem såsom en spricka i fodret och en handtag som är svårt att manövrera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrat nya hål för karmskruv, ser ut att gamla karmskruvarna är avsågade och satt i vägen.
Inte så snyggt men kanske så man gör istället för att försöka skruva ut de gamla?
Fönster med synlig skarv och utstickande karmskruv efter nyinstallation, inomhusvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönster med fokus på karmens nedre del där en skruv sticker ut och mindre skador syns på foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruv sticker ut när foder skruvats.
Nyinstallerat fönster med synliga defekter i monteringen, svullna skruvar och ofullständigt målararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lämnat skräp runt om huset, skruvar, knivblad, fimpar mm.
Byggavfall med trasiga träbitar, isolering och skräp efter fönsterbyte på en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det genomgående ser ut att vara slarvigt utfört, på vissa ställen rent klåparmässigt. Jag skulle inte heller vara nöjd.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Kräk. Sjukt slarvigt. Ingen med yrkesstolthet som har varit på plats hos dig tyvärr. :/
 
B Bamsetroll skrev:
Hej

Fick mina fönster och altandörrar utbytta nu i vår. Fönsterna är från SP men allt är beställt via en firma som haft säljare, en som kontrollmätt samt sina anlitade montörer här.

Har synpunkter på monteringen och tror att jag kan få lite hjälp här av vad som är fackmannamässigt utfört och ej.
Se massa bilder nedan, tacksam för feedback.

Ingick att foder in och utvändigt skulle bytas samt salning.
Salningen byttes dock efter det nya var monterat vilket gjorde att allt inte hamnade i liv med insidan.
Det är då "löst" genom att bygga ut foder på insidan vilket enligt mig inte känns rätt?
[bild] [bild][bild] [bild]

En av altandörrarna är sned i karmen, svårt att få upp handtaget hela vägen för att sedan vrida om låsvredet.
[bild]

Listen mot glaset ser ut att vara förskjuten uppåt, vet ej om detta är från fabrik eller något som kan bli vid montering?
[bild] [bild]

Spricka i foder
[bild]

Saknas "tygremsa" / tätning i skarv mellan dörrblad och karm som sitter på andra dörrarna.
[bild]

Borrat nya hål för karmskruv, ser ut att gamla karmskruvarna är avsågade och satt i vägen.
Inte så snyggt men kanske så man gör istället för att försöka skruva ut de gamla?
[bild] [bild]

Skruv sticker ut när foder skruvats.
[bild]

Lämnat skräp runt om huset, skruvar, knivblad, fimpar mm.
[bild]
Den som har gjort det jobbet är ingen snickare!
Jag hade reklamerat direkt.
Alla fel som du räknat upp hade en erfaren byggnadsträarbetare löst i sömnen....
/Niklas
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
B Bamsetroll skrev:
Hej

Fick mina fönster och altandörrar utbytta nu i vår. Fönsterna är från SP men allt är beställt via en firma som haft säljare, en som kontrollmätt samt sina anlitade montörer här.

Har synpunkter på monteringen och tror att jag kan få lite hjälp här av vad som är fackmannamässigt utfört och ej.
Se massa bilder nedan, tacksam för feedback.

Ingick att foder in och utvändigt skulle bytas samt salning.
Salningen byttes dock efter det nya var monterat vilket gjorde att allt inte hamnade i liv med insidan.
Det är då "löst" genom att bygga ut foder på insidan vilket enligt mig inte känns rätt?
[bild] [bild][bild] [bild]

En av altandörrarna är sned i karmen, svårt att få upp handtaget hela vägen för att sedan vrida om låsvredet.
[bild]

Listen mot glaset ser ut att vara förskjuten uppåt, vet ej om detta är från fabrik eller något som kan bli vid montering?
[bild] [bild]

Spricka i foder
[bild]

Saknas "tygremsa" / tätning i skarv mellan dörrblad och karm som sitter på andra dörrarna.
[bild]

Borrat nya hål för karmskruv, ser ut att gamla karmskruvarna är avsågade och satt i vägen.
Inte så snyggt men kanske så man gör istället för att försöka skruva ut de gamla?
[bild] [bild]

Skruv sticker ut när foder skruvats.
[bild]

Lämnat skräp runt om huset, skruvar, knivblad, fimpar mm.
[bild]
Hur har det gått med allt?
Har företaget åtgärdat alla fel dom gjort?
 
Needas Needas skrev:
Hur har det gått med allt?
Har företaget åtgärdat alla fel dom gjort?
Företaget har haft problem med hantverkare men har fått en tid bokad 22/8 för åtgärd av brister. Ej fått klart exakt vad som ska åtgärdas så får se när dom kommer hit.
 
Uppdatering.

Firman var här med nya hantverkare 22/8 2018. Var här totalt 3 dagar och gjorde om samtliga foder på insidan samt justerade de altandörrar och fönster som inte var monterat som de skulle.

Men allt arbete är fortfarande ej klart till dagens datum.

Jag har inte hört något från Fönstervision AB Org.nr: 559089-8796 sedan den 22 januari i år. De har fått nog med chanser att återkomma och åtgärda detta nu.



Om vi bortser från första säljbesöket och när dom var här och kontrollmätte inför beställningen så har det vart strul och problem vid varje kontakt och besök från firman.


2018-03-13 Fönster levererade på tomten, bokades in att firman skulle komma 14/3 kl 07:00.

Kl 20:30 får vi ett sms att de inte kan komma kl 07:00 och frågar om mellan kl 11-12 fungerar.

Vi föreslog kl 07:00 15/3 men fungerade inte, vi löste så att föräldrar kunde vara här 14/3.


2018-03-14 Klockan slog 12, ingen har kommit, jag ringer och kollar. Får svar att de är här 12:30.

13:15 dyker de upp.

När jag kommer hem från jobbet är fönster med ventiler monterade i fel rum samt att de ej bytt salning som skulle ingå.

P.g.a. salningen ej byttes innan monteringen så hamnar karmen ej i liv med innerväggen. (Se bilder i första inlägget).


2018-03-16 Samtliga nya fönster (12st) och altandörrar (3st) är monterade.

Salning, foder, fönsterbänkar, målning och myggnät till 2st fönster kvar.


2018-03-23 Var inbokat att de skulle komma kl 09:00 och färdigställa. Dem kom strax efter kl 11.


2018-03-24 De lämnade och ansåg sig klara, skulle återkommer gällande myggnäten som inte passade.

Skräp på tomten låg kvar i 3 veckor (gamla fönster och altandörrar hämtades efter 14/3 men gamla foder och salning från utsidan och diverse låg kvar.

Vi fick även plocka väldigt mycket småskräp runt huset, hittade knivblad, glasbitar, skruvar, spikar, isolering, fimpar!


Tiden går och jag hör inget gällande myggnäten, har även synpunkter kring monteringen i övrigt.


2018-05-16 Lägger upp delar av montaget i denna tråd på Byggahus för att få hjälp med vad som är rätt.


Mailar, ringer och skickar sms till Fönstervision AB men man får jaga och ligga på för att få svar och återkoppling.


2018-08-22 Kom 2st nya hantverkare och en ny ansvarig för montering på firman.

De hade sagt upp avtalet med snickarna som var här och utförde första monteringen fick jag höra.

Dem var här totalt 3 dagar och gjorde om samtliga foder på insidan samt justerade de altandörrar och fönster som inte var monterat som de skulle. De kapar till det ena myggnätet och monterar det men det fungerar inte som det är tänkt och ventilationen i fönstret täcks för när det monteras.

De ska återkomma gällande myggnät och övrigt som är kvar.


2018-10-11 skickar mail till 3st olika mailadresser till Fönstervision AB då jag inte hört något på 6 veckor från Fönstervision AB

Får svar att myggnäten är reklamerade till Svenska fönster som är tillverkaren och att Svenska fönster kommer kontakta mig och samtidigt göra en översyn av montaget i sin helhet.

Hörde inget från Svenska fönster så jag tog själv kontakt med dem men dem hänvisade mig tillbaka till Fönstervision AB.
Har upprepade gånger försökt få kontakt med Fönstervision AB. Sista kontakten med dem var 2019-01-22.


Status nu:
1 st myggnät monterat men tar emot och ventil i fönster täckt.
1 st myggnät ej monterat.
Altandörr kök, diagonalmått stämmer ej. Saknas 2st förankringsskruv.
Fönsterkarm med synliga beslag och en etikett från Svenska Fönster, indikerande slarvigt montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörr vardagsrum, diagonalmått stämmer ej (9mm diff). Saknas 1st förankringsskruv.
Altandörr tvättstuga, diagonalmått stämmer ej (5mm diff). Saknas 1st förankringsskruv.

Fönstervision var noga med att tala om att dom följer tillverkarens monterings rekommendationer.
"Vi använder inte fogskum som andra firmor..."
Medföljande karmskruv har ej används som skickas med från tillverkaren.
Drevning är intryckt slarvigt.
Bottningslist samt luft- och diffusionstät mjukfog är ej gjort enlist tillverkarens rekommendationer.
Alt: Skadad väggkant och golvlist vid dörrfoder, tecken på dåligt utförda renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skador i karm efter byte av foder.
Närbild på fönsterkarm med slarvigt arbete och synlig skada på foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster i badrum tog i när det stängdes, åtgärdades med att styrbulten filades ner.
Montaget bör att justerats istället?
Närbild på en felaktigt monterad altandörr där en skruv vid en tätningslist är markerad för att visa dåligt utfört arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fortfarande mycket småfel och ett allmänt slarvigt intryck. Yrkesstoltheten lyser med sin frånvaro.
 
Redigerat:
Diverse bilder
Närbild av fönsterkarm med vit fönsterfoder och spegling av person som fotograferar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en fönsterbänk och fönsterkarm med smuts och färgflagnande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsavfall i en röd container, inklusive träspill, isolering, plast och diverse byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster med vitmålad omfattning på ett hus med bruna träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fönsterkarm med synligt trä och avskalad färg i hörnet av ett vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en blå dörr med texturerad yta, delvis öppen, visar dörrkarm och golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada i hörnet av en dörrkarm och tapet med en skimrande fönsterdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett silverfärgat fönsterhandtag monterat på ett vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönsterhörn med vit, flagande färg och synliga skruvar på en smutsig fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flagnande mörkgrå färg på en ljusgrå yttervägg nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönster med kondensavledare och två vita ventilationsrondeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönster med två vita cirkulära ventilationsventiler på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hörn med nymålat och slitet trä på en byggnads exteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av hörnet på ett fönster med träpanel och fönsterbleck, reflektion av omgivningen i rutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med diverse vita och träfärgade byggplankor staplade utomhus intill en grönskande buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterhandtag i förstoring visar låsningen och modellmärkning på ett vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på fönsterkarm med synliga skador och sprickbildning i färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Det där var ingen höjdare...
 
Hoppas du inte betalat något annat än fönster
 
Ser det fortfarande ut som på bilderna i inlägg #9 efter de varit där i 3 dagar för att rätta till? Eller är det före-bilder också?
 
Otroligt dåligt utfört, oseriös firma, som lockar med ständiga fönsterrabatter, som i stället läggs på arbetskostnaden....
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ser det fortfarande ut som på bilderna i inlägg #9 efter de varit där i 3 dagar för att rätta till? Eller är det före-bilder också?
Gick inte att redigera inlägget men bild 2,8,11,12,13,14,15 är efter senaste besöket.
 
F fönsterpåven skrev:
Otroligt dåligt utfört, oseriös firma, som lockar med ständiga fönsterrabatter, som i stället läggs på arbetskostnaden....
Har du också erfarenhet av firman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.