Bauhaus säljer Mäster
 
Tack för alla svar. Får bli ett besök till byggmax i eftermiddag och inhandla en ”ledad slipplatta” toppen nu finns det inget som hindrar mig från att byggs en egen dressraka
 
Redigerat:
  • Gilla
AlexKa1973 och 1 till
  • Laddar…
  • Väggskena från Biltema och trälist fästa på trägolv med skruv och metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Dumdm och 6 till
  • Laddar…
S Spoz skrev:
Så här blev mitt skrotbygge.
Biltema väggskena 90cm Art. 87-545 [länk]
Gångjärn: [länk]
Skafthållare.
Skruvade ihop skenorna med trallskruv, därför har jag trälisterna.
Kul med en ny design, hur funkar den då?
Har du vågat prova?
 
Jag har inte riktigt något att testa på än. Konstaterade att gångjärnets led inte borde sitta i mitten utan lite längre fram pga vikten från gångjärn + träkloss. Som det är nu så lutar dressrakan när jag lyfter den från marken.
 
  • Gilla
Bernd0815
  • Laddar…
S Spoz skrev:
Så här blev mitt skrotbygge.
Biltema väggskena 90cm Art. 87-545 [länk]
Gångjärn: [länk]
Skafthållare.
Skruvade ihop skenorna med trallskruv, därför har jag trälisterna.
Funkade detta bra?
 
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
Jag tycker att det funkade helt okej. Skulle rekommendera ett stabilare gångjärn och gärna ett lite kraftigare skaft, dvs inte Biltemas 24mm men kanske deras 26mm. Nu ser jag att båda är gjorda av furu, tror att det tjockare var gjort av bok förut.
 
S Spoz skrev:
Så här blev mitt skrotbygge.
Biltema väggskena 90cm Art. 87-545 [länk]
Gångjärn: [länk]
Skafthållare.
Skruvade ihop skenorna med trallskruv, därför har jag trälisterna.
UTMÄRKT stadigt och bra konstruktion, bästa jag sett hitintills, tack!
 
  • Gilla
Spoz
  • Laddar…
Här är min variant av dressraka. Tackar medlem Spoz för idén. Fungerar utmärkt. Man sparar mycket tid och naturligtvis kanon bra slutresultat. Alla delar köpta på Biltema och skaftet med skurblockhållare är från Ö&B.
 
  • Hemmagjord dressraka av Biltema-delar på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre förpackningar från Biltema med maskinskruvar, planbrickor och låsmuttrar på en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pienah och 8 till
  • Laddar…
Mycket bra idé, allt det där har jag ju liggandes hemma! Nu vet jag vad jag ska pilla med i garaget ikväll med en öl... (y):D
 
  • Gilla
Dolboled
  • Laddar…
L
Jag köpte min på dressraka.se, funkar utmärkt att dressa med.
 
  • Gilla
Sötsören och 1 till
  • Laddar…
Dolboled Dolboled skrev:
Här är min variant av dressraka. Tackar medlem Spoz för idén. Fungerar utmärkt. Man sparar mycket tid och naturligtvis kanon bra slutresultat. Alla delar köpta på Biltema och skaftet med skurblockhållare är från Ö&B.
Perfekt.. Jag har gamla konsoller som ligger i källaren och skräpar, ska ge mig ner på skattjakt (y)
 
  • Gilla
tpsoft och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Efter inspiration av byggen i denna tråd kommer min variant av dressraka, den blev jämn i viktfördelning så när den lyfts håller den sig plan.
Nu återstår att se hur den fungerar vid arbete...

Mått 102x47cm vikt 7.2kg
Hemmagjord dressraka på gräsmatta med mått 102x47cm och vikt på 7.2kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord dressraka i metall med jämn viktfördelning på gräs, mått 102x47 cm, vikt 7.2 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Kramla
 
  • Gilla
karra och 3 till
  • Laddar…
En liten uppdatering av dressrakan. Har lagt till tre stycken sopborstar i en träram bakom nätet. Träramen o borstarna kan tas bort enkelt. Arrangemanget används i huvudsak till golfgreenen. Träram med tre röda sopborstar på gräsmatta, används för att underhålla golfgreen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greenmountain_ och 1 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Efter inspiration av byggen i denna tråd kommer min variant av dressraka, den blev jämn i viktfördelning så när den lyfts håller den sig plan.
Nu återstår att se hur den fungerar vid arbete...

Mått 102x47cm vikt 7.2kg
[bild] [bild]

//Kramla
Har du testat din raka ännu? :)

Jag försöker se hur du löst fästet till skaftet...det är väl inte en sån där ledad slipplatta? Elfa-konsoler har jag i mängder som inte används och vagnsbultar med muttrar tror jag också jag har, så det borde inte vara något större problem att snickra ihop en sån där! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.