Hej,
Bor i 2-plans hus 150 kvm, byggt 2009.
Kamin som det eldas i ganska ofta.
Tilluftskanaler och frånluftskanaler samt golvvärme på nedanvåningen och radiatorer på ovanvåningen.
Har gjort av med ca 12000 kWh el om året allt som allt.
Ett par vintermånader på ca 1500 kWh, 350 kWh på sommaren.
Kompressorn gick på Nibe 410P efter sju år. Alla tio husen hade bytt kompressor efter sju år.
Nu har min kompressor havererat igen, tre år efter förra bytet.
Kompressorn sitter oerhört dumt till och tar en dag att byta för närmre 15000:-
Två kompressorbyten inom 10 år och att alla grannarna också har problem gör att jag nu vill kasta ut skiten.
Jag slipper gärna ifrån Nibe-produkter helt och hållet faktiskt.
Nibe 410P löser förvärmd tilluft och ventilation, varmvatten och värme på en gång. Att ha allt ihopabyggt är dåligt när någon del ger upp. Den lilla kompressorn på 650W gick jämt och ständigt med ett ljud jag gärna slipper framöver.
Jag la ett 110 mm PVC rör i grunden som kommer upp i tvättstugan där värmepumpen står. Tänkte att det kunde vara bra att ha i framtiden för solceller eller värmepump med utedel...
Så nu funderar jag på alternativen till att laga kompressorn.
- Nibe 470 är enklaste alternativet, de har bara kastat om ventilationsanslutningarna för till och frånluft så det kräver endast en mindre ombyggnad i taket. Men jag har för mig att den kom året efter vi flyttade in så den känns gammal i konstruktionen och borde bytas snart i Nibes sortiment tänker jag.
- Luft/vatten värmepump med utedel + FTX aggregat kanske. Vad välja?
- Solceller + värmepump? Har taksida i sydostlig riktning och bor södra Sverige.
- Annat märke? IVT ger ju 10 års garanti på sina kompressorer.

Jag tar tacksamt emot förslag och ideér.
/Andy
 
Jo det är trist med propan och kompressorernas hållbarhet. Första kompressorn höll i fyra år, den andra i nio år och den tredje har nu gått i 8 år hittills på min 310P. R290 propan räknas i alla fall som miljövänligt jämfört med R22 som förbjudits och de använde innan. Läste om en NIBE 310 -95 med R22 som kompressorn havererade på först efter 22 år! På 310P infördes efter ett antal år en elektrisk kompressorvärmare som ser till att hålla nedre delen av kompressorn varm även när den står stilla, för att minska kompressorhaverierna. Tyvärr infördes den aldrig på 410P men den går att eftermontera där när man byter kompressorn om man förlänger ledningen. Viktigt att kondensorslingan i tanken renspolas vid kompressorbyte för att få bort eventuella rester från kompressorhaveriet.

På F470 är det frånlufts- och avluftsanslutningarna som skiftat plats, inte från- och tilluft. F470 har ett helt uppdaterat modernt styrsystem men kompressorn är fortfarande 650 W som tidigare så energibesparingen ökar bara marginellt. El-patronen är också konstigt konstruerad och ger bara 4,6 kW med 16 A säkringar. 410P ger 8 kW elpatron med 16 A säkringar. Kan alltså kräva större huvudsäkringar, gruppsäkringar och gruppledningar beroende på vilket värmeeffektbehov inkl varmvatten ert hus har vid DVUT.

Alternativt finns NIBE F750 med tilluftsaggregat SAM40 och det behövs en mindre volymtank till. Tar mer plats men ger större energibesparing. Comfortzone har EX50 med T12 som ett annat alternativ och IVT har 840/860 som är "kusiner" till Comfortzone och det borde gå att få fram tilluftsaggregat även till IVT.
 
Redigerat:
  • Gilla
läppglans
  • Laddar…
J Josth skrev:
El-patronen är också konstigt konstruerad och ger bara 4,6 kW med 16 A säkringar. 410P ger 8 kW elpatron med 16 A säkringar.
Sitter troligtvis en 3-fas patron där och sista tamparna för extra effekt inte är kopplat, har varit ute för detta på Nibe , det är inga tampar från patron till kontaktorn , så ny måste dras för att få fart på hela effekten
 
Har man 20 A säkringar och gruppledningar kan man koppla in det sista elementet på 410P och får då 9 kW elpatron. På F470 sker det mjukvarustyrt och med 20 A kan man ställa om till 7 kW elpatron med max 17,9 A på ena fasen. Tänjer man en aning på gränsen och tillåter max 20,3 A på en fas får man 9,3 kW elpatron på F470.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Hej,
Tack så himla mycket för era svar. Det var bra att höra att livstiden på kompressorerna inte behöver bli kortare och kortare som jag trodde efter min egen erfarenhet med 7 och sen 3 år.
Har kollat tipsen men det är ju verkligen en djungel det här också inte minst vilken som låter mest.
/Andy
 
Svågern ledsnade på sin Nibe efter 2 st kompressorhaverier. Han köpte Luft/vattenvärmepump istället och kopplade en fläkt till luftsystemet så det blev ett frånluftssystem istället. Han är nöjd med alternativet och säger att det går åt mindre el. Så det är också ett alternativ som du nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.