Vi håller på att bygga ett kombinerat trädgårdsförråd och cykelskydd. Hela taket kommer att slutta mot en stor Thujahäck så ingen kommer någonsin att se taket. Därför tänkte jag försöka hitta en så billig lösning som möjligt men som fortfarande håller tätt. Det bästa alternativ som jag har hittat hittills är plasttak av PVC exempelvis denna: https://www.byggmax.se/plasttak-pvc...MI9LuZ6aWl4gIVk44YCh3fvg2jEAQYASABEgLY-_D_BwE

Fördelen med plasttak är att de släpper igenom ljus vilket gör det mindre mörkt i trädgårdsförrådet. Men håller det ordentligt tätt? Finns det för eller nackdelar som jag inte tänker på?

Har ni andra förslag på tips lyssnar jag gärna :)
 
ska inte vara några problem med att använda det om du följer tillverkarens anvisningar
 
Min erfarenhet är att den typen av plasttak har dålig hållbarhet. Tunn kanalplast däremot håller väldigt bra (tillverkat av annat material). Kolla på växthusförsäljarnas hemsiddor, t.ex. Willab Garden.
 
Jag har också sett att plasttak verkar hålla dåligt.

Jag har vanlig galvaniserad korrugerad plåt av billigaste sort som tak på mina lågbudgetbyggen. Oftast återanvänd plåt från någon riven byggnad.
 
Vi har plasttak på dass i sommarstugan, det håller tätt vad jag upplevt.

Just att ha ljusinsläpp via taket gör det mycket ljust. Sällan man känner behov av en lampa vid nattetida besök.
 
J johja246 skrev:
Vi håller på att bygga ett kombinerat trädgårdsförråd och cykelskydd. Hela taket kommer att slutta mot en stor Thujahäck så ingen kommer någonsin att se taket. Därför tänkte jag försöka hitta en så billig lösning som möjligt men som fortfarande håller tätt. Det bästa alternativ som jag har hittat hittills är plasttak av PVC exempelvis denna: [länk]

Fördelen med plasttak är att de släpper igenom ljus vilket gör det mindre mörkt i trädgårdsförrådet. Men håller det ordentligt tätt? Finns det för eller nackdelar som jag inte tänker på?

Har ni andra förslag på tips lyssnar jag gärna :)
Halleplattan har ju 15 års garanti, känns lite säkrare än Byggmax skiva.
https://www.hornbach.se/shop/HALLE-...nt-4000x1140-mm/5115195/artikel-detaljer.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.