Hej!

De flesta hus idag levereras ju med någon form av frånluftsvärmepump som får plats på 60x60 cm på golvet i tvättstugan. Vattentanken i en sådan ligger någonstans på 160-180 l.

Duscha bränner väl ungefär 20 l/minut...

Ett hörnbadkar rymmer säkert 400 l.

Ens om man kompenserar för att framledningstemperaturen är 60 grader eller så, och vill ha det det till 40 grader för att inte skålla sig så vinner man bara en tredjedel extra ?

Räcker verkligen varmvattnet för ett hushåll där man vill fylla ett hörnbadkar eller där man är flera familjemedlemmar som vill duscha efter varandra?

Vad gör man annars? Ack-tank? Hur funkar det?

/Cthulhu
 
cthulhu skrev:
Vad gör man annars?
Seriekopplar en elberedare efter frånluftspumpen. Ställer termostaten på min. 60º. Beredaren i pumpen fungerar då som en förvärmare av vattnet. ;)
 
Vad räcker volymerna till i praktiken?

Jo ungefär:

Ni kan duscha tills hela släkten är skrynklig av vattnet.

Ni kan tappa ett normalt badkar och ducha lite lätt därefter (400 liter är ett stort bubbelkar, antagligen blir det då problems med vv).

Ni kan inte tappa två normala badkar (160l) och sedan duscha.

Alltså är 160l på gränsen men det funkar säkert om badkaret inte är gigantiskt och ni är beredda på att anpassa er en smula till vattentillgången.
 
Några andra tips:
1) Sätt in strypbrickor i duscharna, den röda ger max. 6 liter/minut.
2) Kör med snålduschmunstycken. Skippa de vansinnigt eleganta takduscharna med vattenfall, som tyvärr sluuukar vatten.
3) På de flesta VP (Nibe, IVT) kan man höja vv-tempen på i beredaren antingen tillfälligt el. permanent.

Ska du ha stort badkar får du vara beredd att installera en extra vvb.
 
Classes svar täcker det mesta tycker jag. Man kan fråga sig om man vill och kan betala för att tappa upp nästan en halv kubik varmvatten, och dessutom ha mer i reserv. Stora badvolymer kräver stora resurser.
 
frasse_E skrev:
Stora badvolymer kräver stora resurser.
Eller vedpanna och stor ackumulatorvolym 8)
 
frasse_E skrev:
Classes svar täcker det mesta tycker jag. Man kan fråga sig om man vill och kan betala för att tappa upp nästan en halv kubik varmvatten, och dessutom ha mer i reserv. Stora badvolymer kräver stora resurser.

Nja, det är ju inte badbassänger vi pratar om. Jag har 160liter i bergvärmepumpen och ytterligare 200liter i en elvb därefter. Det fyller lätt ett stort kar. Utan att kosta skjortan i installation eller drift.

Men det handlar ju enkom om komfort så visst kan man tycka att det är onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.